Notiekošais aviācijas nozarē draud ar biļešu cenu kāpumu

© unsplash.com

Aviācijas nozare Eiropā piedzīvo būtiskas pārmaiņas – pieaugošas izmaksas, jaunas vides prasības un investīcijas infrastruktūras modernizācijā liek gaisa pārvadātājiem meklēt jaunus veidus, kā saglabāt konkurētspēju. Vai tas nozīmē cenu pieaugumu? Skaidro “lrytas.lt”.

"Amsterdamas Shipholas lidosta 2025. gadā palielināja nodevas pat par 37 procentiem, arī nodevas Polijā ir ievērojami palielinājušās, kas tieši ietekmē lidojumus no Lietuvas," saka Lietuvas Tūrisma asociācijas izpilddirektore Milda Plepīte-Rainiene.

Viņa piebilst, ka pieaugošās darbaspēka izmaksas palielina arī virszemes apkalpošanas nodevas, savukārt aeronavigācijas nodevas pieaug, pateicoties investīcijām modernizācijā.

“Eurocontrol”, organizācija, kas atbild par aeronavigācijas drošību un koordināciju Eiropā, 2024. gadā paaugstināja vidējo nodevu līdz 70 eiro par lidojuma distances vienību.

"Šīs nodevas attiecas uz visām valstīm, caur kurām tiek veikti lidojumi, un katra valsts nosaka savas cenas. Tomēr šīs cenas galvenokārt ir balstītas uz speciālistu nodrošināšanu un viņu algām," saka M. Plepīte-Rainiene.

Eiropas Savienība stiprina arī savu vides politiku - saskaņā ar emisiju kvotu tirdzniecības sistēmu (ETS), aviokompānijas arvien vairāk maksā par CO₂ emisijām, un 2025. gadā stāsies spēkā ReFuelEU aviācijas direktīva, kas uzliks pārvadātājiem pienākumu izmantot vismaz 2% ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF).

"Šīs degvielas cena ir 2-5 reizes augstāka nekā parastās Jet A-1 dzinēja degvielas cena, un ražošanas jauda joprojām ir ierobežota. Līdz 2030. gadam SAF īpatsvaram būs jāsasniedz 6 procenti, bet līdz 2050. gadam - pat 70 procenti, kas būtiski mainīs visas nozares izmaksu struktūru," atzīmē M. Plepīte-Rainiene. Viņa apstiprina, ka šīs izmaiņas neizbēgami ietekmēs biļešu cenas, īpaši zemo cenu pārvadātāju segmentā, kur katra papildu maksa būtiski ietekmē galīgo cenu.

Aviācijas eksperti uzsver, ka arī darbaspēka trūkums aviācijas nozarē joprojām ir kritisks. Trūkst pilotu, inženieru un apkopes un remonta speciālistu, kas kavē attīstību un palielina ekspluatācijas izmaksas.

"Globālā aviācijas kompānija CAE prognozē, ka līdz 2032. gadam pasaulē būs nepieciešami papildu 1,3 miljoni aviācijas darbinieku, kas nozīmē, ka konkurence par kvalificētiem speciālistiem tikai saasināsies. Šī iemesla dēļ pieaug algas un līdz ar tām arī pakalpojumu cenas, īpaši tehniskās apkopes jomā," skaidro Lietuvas Tūrisma asociācijas izpilddirektore.

Kā ziņo “Reuters”, problēmas rada arī tehnisko resursu trūkums. Komerciālo lidmašīnu ražotāji “Airbus” un “Boeing” cenšas izpildīt plānotās piegādes, un jaunas lidmašīnas gaidīšanas laiks sasniedz 6-8 gadus. Aviokompānijas ir spiestas ilgāk ekspluatēt vecākas lidmašīnas, kas palielina pieprasījumu pēc rezerves daļām un paaugstina detaļu cenas. Saskaņā ar globālā stratēģiskā konsultāciju uzņēmuma “Bain & Company” datiem, dzinēju apkopes laiks vecākām paaudzēm ir palielinājies par 35 procentiem un jaunām paaudzēm - par vairāk nekā 150 procentiem. Šī situācija veicina pieaugošu pieprasījumu pēc lidmašīnu apkopes pakalpojumiem un palielina ekspluatācijas izmaksas.

Kā norāda “GetJet Airlines” direktore Inga Duglasa, aviācijas nozare saskaras ar pieaugošām izmaksām un jaunām prasībām, tāpēc elastība ir īpaši svarīga.

"Lidostas un navigācijas nodevas pieaug, rodas jauni vides standarti, taču mūsu mērķis paliek nemainīgs - piedāvāt mūsu klientiem vislabāko kvalitātes, uzticamības un cenas attiecību. Mēs esam gandarīti, ka tieši “GetJet Airlines” tehniskā neatkarība ļauj mums efektīvi darboties šādos tirgus apstākļos," viņa saka.

Lidojuma biļetes cenu veido daudzas sastāvdaļas, sākot no degvielas un navigācijas maksām līdz lidostu nodevām un apkalpošanas izmaksām, tomēr paaugstinātie aviācijas nodokļi jau ietekmē ceļojumu cenas.

"Mēs pastāvīgi pieliekam visas pūles, lai mūsu ceļotāji pēc iespējas mazāk izjustu cenu izmaiņas, tomēr pēdējā laikā tūrisma un aviācijas nozare saskaras ar jaunu izaicinājumu - pieaugošajām aviācijas nodevām, kas palielina ceļojumu organizēšanas izmaksas," saka Inga Aukštuolīte, “Tez Tour” sabiedrisko attiecību un mārketinga vadītāja.

Pēc viņas teiktā, tūroperators pats uzņēmās daļu no šī finansiālā sloga, taču nesenā krasā cenu pieauguma dēļ tika pārskatītas arī lidojumu cenas.

Pēc M. Plepītes-Rainienes teiktā, cenu un nodokļu prognozēšana aviācijas nozarē arī nākotnē būs sarežģīta - to turpinās noteikt ģeopolitiskie faktori, degvielas cenu svārstības, vides politika un tehnoloģiskās izmaiņas.

"Tomēr vispārējās tendences liecina, ka aviokompāniju izmaksas turpinās pieaugt, kas pakāpeniski novedīs pie ceļojumu cenu pieauguma," rezumē Lietuvas Tūrisma asociācijas izpilddirektore.