Polijas un Baltkrievijas robežas slēgšana ir iesaldējusi svarīgu Ķīnas eksporta maršrutu uz Eiropas Savienību (ES), pamudinot Pekinu veikt spiedienu uz Varšavu, lai tā atkal tiktu atvērta un atjaunotos kravu pārvadājumu savienojums, kura vērtība ir 25 miljardi eiro gadā, raksta portāls “TVP World”.
Polija pieņēma lēmumu slēgt robežu ar Maskavas sabiedroto Baltkrieviju pirms kopīgajām Krievijas un Baltkrievijas militārajām mācībām ar kodēto nosaukumu “Zapad 2025”, kas sākās piektdien. Pēc pagājušajā nedēļā notikušā Krievijas bezpilota lidaparātu iebrukuma Polijas gaisa telpā amatpersonas paziņoja, ka robežas slēgšana paliks spēkā līdz turpmākam paziņojumam. Ir slēgtas trīs kravas dzelzceļa pārbrauktuves - viena vieglajām automašīnām un divas kravas automašīnām. Paredzams, ka dzelzceļa maršrutu iesaldēšana īpaši ietekmēs Ķīnas importu, tā kā 90% dzelzceļa kravu pārvadājumu starp Ķīnu un ES notiek caur Poliju. Pekina, kurai ir draudzīgas attiecības ar Maskavu un Minsku, tagad cenšas izdarīt spiedienu uz Poliju, lai robeža tiktu atvērta.
Ceturtdien Ķīnas valdības pārstāvis, ārlietu ministrs Vans Ji pauda cerību, ka Polija “veiks efektīvus pasākumus, lai nodrošinātu ekspresvilciena drošu un netraucētu darbību, kā arī starptautisko rūpniecības un piegādes ķēžu stabilitāti”. “Ķīnas un Eiropas dzelzceļa ekspresis ir Ķīnas un Polijas, kā arī Ķīnas un ES sadarbības pamatprojekts. Projekts ir izdevīgs abām pusēm,” viņš teica. Statistika liecina par dzelzceļa maršruta lielo nozīmi. Saskaņā ar transporta tirgus analītiķu “Upply” datiem, dzelzceļa kravu pārvadājumu apjoms starp Ķīnu un ES 2024. gadā palielinājās par 10,6%. Arī pārvadāto kravu vērtība ievērojami palielinājās, sasniedzot 25,07 miljardus eiro — tas ir par 84,9% vairāk nekā 2023. gadā. Dzelzceļa transports tagad veido 3,7% no kopējās gada tirdzniecības starp ES un Ķīnu, salīdzinot ar 2,1% iepriekšējā gadā. Kravu pārvadājumu pieaugums lielā mērā ir saistīts ar Ķīnas e-komercijas platformu pieaugošo popularitāti Eiropā. Tagad tādiem uzņēmumiem kā “Temu”, “Shein” un citiem varētu rasties grūtības savlaicīgi piegādāt pasūtītās preces. “Ja šis maršruts tiktu slēgts, dažas pakas būtu jāsūta pa jūru, bet citas [līdz pat aptuveni 30%] - pa gaisu. Tas ietekmēs izmaksas un darbības kvalitāti,” Polijas laikrakstam “Rzeczpospolita” pastāstīja piegādes uzņēmuma “Last Mile Experts” izpilddirektors Mareks Rožickis. Preču aprites trūkums ir ietekmējis arī Polijas uzņēmumus, kas pauduši cerību, ka savienojums tiks ātri atjaunots. “Ja robežas slēgšana ilgs tikai dažas dienas, lielu problēmu nebūs. Vilcieni, kas ierodas no Ķīnas, tiks pārkrauti Baltkrievijā un tur gaidīs robežas atvēršanu. Mēs zaudēsim tikai naudu, apstrādājot šīs pārkraušanas,” laikrakstam sacīja “PKP Cargo Connect” prezidents Pjotrs Sadza.
“Nav labas alternatīvas dzelzceļa maršrutam starp Ķīnu un Eiropas Savienību. Mēs pieņemam, ka situācija ātri atgriezīsies iepriekšējā stāvoklī. Uzņēmumiem ir jāpielāgojas apstākļiem,” piebilda Sadza.
Vienlaikus ASV prezidents Donalds Tramps spiež ES valstis noteikt Ķīnai tirdzniecības tarifus, lai mudinātu Pekinu pārtraukt Krievijas naftas iepirkšanu. Tas tiek uzskatīts par veidu, kā mudināt Ķīnu izmantot savu ietekmi uz Maskavu, lai izbeigtu karu Ukrainā.