Pirms dārgākas preces iegādes cilvēki meklē veidus, kā ietaupīt naudu. Daži medī atlaides vai atlaižu kodus, citi dod priekšroku lietotu preču pirkšanai. Tomēr šāda meklēšana var beigties arī ar nepatīkamu pieredzi, sastopoties ar krāpniekiem. Vēl ļaunāk, daudzi pircēji pat nepamana, ka ir apkrāpti, un tie, kas saprot, bieži vien nezina, kā rīkoties un kur vērsties pēc palīdzības.
Pēdējos gados arvien vairāk preču tiek iegādātas, izmantojot lietotnes tiešsaistē vai tīmeklī atrodot lietotas preces. Šis pirkšanas veids ļauj ietaupīt naudu, taču vienlaikus rada arī riskus.
Eksperti norāda, ka arvien biežāk pircējiem nākas saskarties ar viltojumiem - sākot no apģērba un apaviem līdz sadzīves tehnikai vai pat kosmētikai. Tāpēc pircēji, ticot vilinošām cenām, ne tikai zaudē naudu, bet arī riskē saņemt nekvalitatīvas preces. Tātad - kā neiekrist krāpnieku slazdā un ko darīt, ja tomēr iegādājāties viltojumu?
Lietuvas portāla “tv3.lt” lasītāja Diāna (vārds mainīts) dalījās ar portālu stāstā par to, kā viņa tika apkrāpta, izmantojot “Vinted” platformu, un iegādājās viltotu preci.
Sieviete pastāstīja, ka, lai ietaupītu naudu, iegādājusies “Apple” austiņas, izmantojot “Vinted” platformu. Par tām samaksājusi 70 eiro. Sludinājumā bija norādīts, ka tās ir oriģinālas, un tam bija pievienots čeks. Sieviete pārdevējam jautāja, vai prece patiešām ir autentiska, un, saņēmusi pozitīvu atbildi, iegādājās austiņas. Tomēr pēc preces saņemšanas pircēja nolēma to rūpīgi apskatīt.
"Kad austiņas pienāca, iepakojumā bija čeks, viss izskatījās normāli, es jau apsolīju nospiest pogu "viss kārtībā", un labi, ka to neizdarīju. Ja būtu pārskaitījusi naudu, tad es būtu piekrāpta.
Iepakojums no pirmā acu uzmetiena izskatījās normāls, arī austiņas pie telefona pieslēdzās tāpat kā oriģinālās. Tomēr, tā kā esmu “Apple” fane un ļoti izvēlīga, rūpīgi pārbaudīju austiņas. Atradu spraugas, kas šā zīmola precēm nav raksturīgi, korpuss bija šķībs, un uzrakstam uz austiņu kastes fonts atšķīrās no oriģinālajām,” sacīja Diāna.
Atklājot šīs pazīmes, viņa vēl vairāk sāka interesēties, vai tiešām ir iegādājusies viltojumu. Visbeidzot Diāna uzzināja, ka pārdevējs viņu ir apmānījis, viltojot čeku, un izrādās, ka to nav īpaši grūti izdarīt. Čeks satur esošas iekārtas kodu, tāpēc, pat pārbaudot to “Apple” sistēmās, tas parādītu, ka šāda iekārta pastāv.
Tomēr sievietei galu galā izdevās atgūt naudu par viltoto preci. "Es ziņoju “Vinted”, bet pārdevējs sākumā nepadevās, uzstāja, ka tas ir oriģināls, un piedāvāja kompensāciju. Vēlāk es sāku draudēt ar policiju, un trīs dienas vēlāk es beidzot saņēmu savu naudu atpakaļ. Rīt es došos pirkt oriģinālu preci no salona, bet es nezinu, kad atgūšos no tā, ka cilvēkiem nevar uzticēties. Viss bija izdarīts tā, ka parasts cilvēks īsti neko nenojaustu," sacīja Diāna.
Kā uzņēmums “Vinted” uzsvēra komentārā ziņu portālam “tv3.lt”, tā pārdevēji ir atbildīgi par to, lai platformā tiktu uzskaitītas, pārdotas un pircējiem nosūtītas tikai autentiskas preces, kas atbilst platformas lietošanas noteikumiem un piemērojamajiem likumiem.
““Vinted” stingri aizliedz viltotu preču pārdošanu, un mēs to uztveram ļoti nopietni. Mēs cenšamies veikt proaktīvus pasākumus (tehniskus un procesuālus, automatizētus un neautomatizētus), lai savlaicīgi un atbilstoši reaģētu uz viltotu preču pārdošanu mūsu platformā,” komentēja uzņēmums.
Uzņēmums paziņoja, ka platformā ir ieviesti mākslīgā intelekta risinājumi, kas ļauj proaktīvi identificēt nepiemērotus produktus un attiecīgi reaģēt.
“Šādi rīki var darboties autonomi vai paziņot mūsu moderatoriem, kuri izskatīs lietu un pieņems lēmumu par satura noņemšanu,” pauda “Vinted”.
Uzņēmums uzsver, ka katrs pirkums, kas veikts, izmantojot “Vinted” pogu “Pirkt tūlīt”, ietver pircēja aizsardzības maksu, kas pircējiem dod divas dienas pēc piegādes, lai ziņotu par jebkādām problēmām ar preci (piemēram, šaubām par tās autentiskumu) - neatkarīgi no tā, vai tā šķiet viltota vai neatbilst pārdevēja aprakstam.
Tāpēc patērētājiem ieteicams izmantot šo funkciju, jo tā pasargās viņu naudu, ja tiks iegādāta viltota prece. Tomēr tas nenozīmē, ka to būs iespējams ļaunprātīgi izmantot un atgriezt preces tikai tāpēc, ka esat pārdomājis. Katrai atgriešanai ir jābūt nopietnam iemeslam.
“Mūsu klientu apkalpošanas komanda katru gadījumu izmeklē individuāli un pirms lēmuma pieņemšanas par produktu vai atmaksu var pieprasīt papildu informāciju,” sacīja “Vinted”.
Kā papildu drošības pasākumu pircēji var iegādāties papildu produktu vai elektronisko produktu pārbaudes pakalpojumus, kas nodrošina izvēlēto preču autentiskuma un funkcionalitātes novērtēšanu. Ja autentiskumu nevar noteikt, prece tiek atgriezta pārdevējam un platformā to vairs nevar piedāvāt.
Uzņēmums atgādina, ka pircēji un zīmolu īpašnieki vienmēr var ziņot par aizdomīgiem priekšmetiem tieši. Šādos gadījumos lietotāja, kurš pārkāpis noteikumus, konts tiek ierobežots vai pilnībā bloķēts.
“Mūsu lietošanas noteikumi paredz iespēju ierobežot vai bloķēt (un bez iepriekšēja brīdinājuma) to mūsu biedru kontus, kuri pastāvīgi ignorē mūsu noteikumus un piedāvā viltotus priekšmetus.
Šie pasākumi var attiekties arī uz kontiem, kas, mūsuprāt, ir saistīti ar attiecīgo tirgus dalībnieku vai kurus tas kontrolē,” norādīja “Vinted”.
Uzņēmums sniedz padomus, kā izvairīties no viltotu preču iegādes:
Iegūstiet pēc iespējas vairāk zināšanu par vēlamo preci, uzziniet, kā precei vajadzētu izskatīties.
Esiet uzmanīgi ar lētākām precēm: ja piedāvājums šķiet pārāk labs, lai būtu patiesība, tas droši vien tā arī ir.
Kritiski izvērtējiet pievienotos pielikumus/čekus, tie var būt arī viltoti.
Rūpīgi apskatiet attēlus, palūdziet vēl attēlus vai uzdodiet pārdevējam papildu jautājumus.
Pērciet no uzticamiem pārdevējiem (pārbaudiet viņu profilus un atsauksmes).
Ja iespējams, izmantojiet produktu verifikācijas pakalpojumus.
Ziņojiet platformai par aizdomīgiem priekšmetiem vai dalībniekiem.
Lietuvas Valsts patērētāju tiesību aizsardzības dienests (VVTAT) paziņoja, ka nesaņem daudz sūdzību no Lietuvas patērētājiem par pirkumiem “Vinted” platformā.
Tā kā darījumi starp divām personām netiek uzskatīti par patērētāju darījumiem, šādas sūdzības parasti tiek nekavējoties izbeigtas. Ir svarīgi uzsvērt, ka “Vinted” sniedz starpniecības pakalpojumus, ar kuru palīdzību personas var pārdot vai iegādāties preces. Šie pakalpojumi ir definēti uzņēmuma noteikumos.
Lietotāji var izvēlēties, vai izmantot platformu kā starpnieku. Ja lietotāji izmanto pakalpojumus, viņiem ir jāpiekrīt arī piemērojamajiem noteikumiem. Protams, ir svarīgi, lai “Vinted” kā pakalpojumu sniedzējs ievērotu tiesību aktu prasības. Tādējādi “Vinted” noteikumi nedrīkst būt pretrunā ar tiesību aktu normām.
Dienests paziņoja, ka tas jau ir sniedzis uzņēmumam ieteikumus par iespējamu maldinošu informāciju par pircēju aizsardzības maksu. Uzņēmums ir attiecīgi labojis šo informāciju.
Tomēr, saskaņā ar VVTAT datiem, vairāk sūdzību saņem tā Eiropas Patērētāju centra nodaļa, ar kuru sazinās patērētāji no citām ES dalībvalstīm saistībā ar pirkumiem “Vinted” platformā.
“Piemēram, šī gada pirmajā pusē Eiropas Patērētāju centrs (ECC) saņēma aptuveni 200 sūdzības (galvenokārt no Polijas patērētājiem) par maldināšanu, preču nepiegādi utt. Šīs sūdzības pašlaik tiek risinātas ar ECC starpniecību,” paziņoja VVTAT.
Saskaņā ar VVTAT datiem, noziedzīgu darbību (šajā gadījumā iespējamu viltotu preču tirdzniecību) izmeklē policija. Tāpēc šādi gadījumi jāadresē policijai.
"Ar svešu preču zīmi nelikumīgi marķētu preču glabāšana vai pārvadāšana komerciālos nolūkos ir administratīvs vai krimināls pārkāpums," norādīja VVTAT. Ja patērētājam rodas aizdomas, ka viņš ir iegādājies viltojumu, viņam jāsazinās ar ražotāju vai tā pārstāvi, jo VVTAT neveic viltotu preču ekspertīzes.
“Lai pārliecinātos, ka konkrētais produkts nav viltojums, patērētāji var sazināties ar konkrētā zīmola ražotāju vai ražotāja pārstāvi Lietuvā, lai iegūtu plašāku informāciju,” sacīja dienests.
VVTAT uzsver, ka visbiežāk patērētāji šādas preces iegādājas sociālajos tīklos vai sludinājumu portālos. Bieži vien šādu preču pārdevēji ir arī dažādi mazie uzņēmumi. Tāpēc patērētājam, kurš uzskata, ka ir pārkāptas viņa tiesības un leģitīmās intereses, vispirms rakstiski jāsazinās ar pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju un jāizklāsta sava prasība.
Pārdevējam ir jāsniedz patērētājam detalizēta, pamatota rakstiska atbilde ne vēlāk kā 14 dienu laikā no patērētāja pieprasījuma saņemšanas dienas. Gadījumā, ja uzņēmējs atsakās apmierināt patērētāja pieprasījumu vai noteiktajā termiņā nesniedz pamatotu atbildi, patērētājam ir tiesības vērsties VVTAT alternatīvā (ārpustiesas) strīdu risināšanas kārtībā.