Krievija nespēj tikt vaļā no "YouTube" un bloķēt zvanus "WhatsApp" un "Telegram"

© Pexels.com

Krievija atteikusies no cīņas ar videohostingu “YouTube” un neveiksmīgi bloķē lietotāju zvanus “Telegram” un “WhatsApp”.

Krievijas Digitālās attīstības ministrijas ("Минцифры") 14. augusta paziņojumā teikts, ka līdz 2025. gada rudens beigām lielākajiem pakalpojumu sniedzējiem visi pasākumi “YouTube” palēnināšanai ir pilnībā jāaptur. Tehniskie darbi videohostinga darbības normalizēšanai tiks uzsākti septembrī. Par to, atsaucoties uz avotiem ministrijā, informē "Telegram" kanāls “Insider Finance”.

“Krievijas Digitālās attīstības ministrijas un Federālā sakaru, informācijas tehnoloģiju un plašsaziņas līdzekļu uzraudzības dienesta (“Roskomnadzor”) slēgtā sanāksmē tika teikts, ka "pakalpojums izrādījās pārāk noturīgs pret ierobežojumiem" un, neskatoties uz mēģinājumiem ieviest vietējos analogus, “YouTube” auditorija Krievijā praktiski saglabājusies tajā pašā līmenī.

Atsevišķa sanāksmes daļa tikusi veltīta Krievijas platformām - “VK Video” un “Rutube”.

Pēc avotu teiktā, diskusija bijusi "pārsteidzoši atklāta": viņi atzina, ka, neskatoties uz visiem ieguldījumiem, šie projekti auditorijas lieluma vai lietotāju iesaistes ziņā joprojām nespēj izkonkurēt “YouTube”.

Viens no sanāksmes dalībniekiem vērsās pie ministra Maksuta Šadajeva:

"Mākslīgi uzpūsta datu plūsma konkurences cīņā nepalīdzēs. Cilvēki apmeklē sev ērtākās platformas un balso ar savu laiku.

Vienlaikus Digitālās attīstības ministrija uzsvēra, ka no vietējo videohostinga platformu atbalsta pilnībā neatteiksies un platformas arī turpmāk saņems resursus attīstībai, turpinot tās integrēt vienotajā valsts pakalpojumu portālā “Gosuslugi” (“Госуслуги”). Tomēr tās vairs “netiks pozicionētas kā pilnvērtīgas “YouTube” aizstājējas”.

Dīvainā kārtā “YouTube” veltītā sanāksme sakrita ar KF Valsts domes deputāta Oļega Matvejčeva paziņojumu, kurš “brīdināja Krievijas iedzīvotājus nepāriet uz “Telegram” un “WhatsApp” lietotņu ārvalstu analogiem pēc lietotāju zvanu bloķēšanas tajos.

Intervijā izdevumam “Absatz” (“Абзац”) viņš klāstīja, ka “ES valstīs tiesībaizsardzības iestādes "oficiāli var noklausīties un ierakstīt jebkuru personu, pat neierosinot krimināllietu, un korporācija “Google”, izpilda visas šīs normas". Jo īpaši Matvejčevs ieteica atteikties no “Google Meet” lietotnes, lai "novērstu sarunu noklausīšanos un datu pārdošanu krāpniekiem", mudinot pāriet uz Krievijas jaunizveidoto nacionālo ziņapmaiņas lietotni “Max”.

Tikmēr "Interneta aizsardzības biedrības" vadītājs Mihails Kļimarevs iepriekš brīdināja, ka tieši “Max” varētu kļūt par ērtu instrumentu lietotāju izspiegošanai un krāpniekiem. Kļimarevs norādīja, ka pakalpojuma privātuma politikā ir skaidri norādīts, ka visus lietotāju datus pēc pieprasījuma var nodot varas iestādēm. Piekļuvi informācijai iegūs pirmām kārtām KF Federālais drošības dienests (FSB), Iekšlietu ministrija, Centrālā banka un Nodokļu dienests.

"Telegram" kanāls “Agentstvo” (“Агентство.Новости”): “13. augustā vadošie Kremļa propagandas televīzijas kanāli “Pervij” (“Первый”) un “Rossija 1” (“Россия 1”) ziņas par zvanu bloķēšanu “Telegram” un “WhatsApp” pārvērta “Max” reklāmā, piedāvājot to kā vienīgo alternatīvu. Starp pakalpojumu bloķēšanas iemesliem viņi minēja protesta aktivitātes valstī un teroristu uzbrukumu “Crocus City Hall” koncertzālē Piemaskavā 2024. gada 22. aprīlī.”

Taču KF Valsts domē pārdomāja un izdomāja, ka zvani tomēr atkal jāatļauj. Tagad deputāti lūdz “Roskomnadzor” atjaunot sazvanīšanās iespējas lietotnēs “Telegram” un “WhatsApp”. Vienas dienas laikā kļuva skaidrs, ka bloķēšana ir neefektīva, jo “krāpnieki turpina maldināt iedzīvotājus, izmantojot zvanus un īsziņas”. Un nelīdzēs pat "visdrošākās" Krievijas lietotnes.

Svarīgākais