Lietuva ziņo par kādu akūtu problēmu, tuvojoties "Zapad" mācībām

© Depositphotos

Tuvojoties Baltkrievijas un Krievijas militārajām mācībām “Zapad” netālu no Lietuvas robežas, krievi ir aktivizējuši GPS signālu traucēšanu. Tos pastāvīgi fiksē lidmašīnu piloti, Klaipēdas ostā ienākošie kuģi un pat ornitologi. Lai gan visas iestādes skaidro, ka cilvēku dzīvībām briesmas nedraud, problēma tikai pieaug, vēsta TV3.

Ornitologs Jūliuss Morkūns parāda, kādus ziņojumus viņš saņem no putniem piestiprinātiem GPS raidītājiem. Ekrānā valda pilnīgs haoss.

Tas ir tāpēc, ka, tuvojoties mācībām “Zapad”, krievi traucē GPS signālus un sagroza to datus. Tādā veidā putnu sensori parāda, ka putni atrodas tur, kur tiem nevajadzētu atrasties.

Krievijas radītie traucējumi kropļo ne tikai putnu atrašanās vietu, bet arī citus datus - lidojuma ātrumu vai augstumu. Tāpēc visi ornitologu novērojumi un secinājumi nonāk atkritumos. "Mēs pat nevaram veikt uzskaiti. Mūsu pētnieki, kas strādā laukos ar GPS, nevar noteikt koordinātas," sacīja J. Morkūns.

Tomēr galvenais Krievijas GPS traucēšanas mērķis nav ornitologi. Lidmašīnu piloti regulāri ziņo par GPS traucēšanu. Šogad reģistrēti vairāk nekā divi tūkstoši GPS traucēšanas gadījumu - vidēji 420 mēnesī.

Starp citu, maijs bija šādu traucējumu kulminācija - tika reģistrēti pat seši simti gadījumu. Pagājušā gada janvārī tika reģistrēts tikai 31 traucējums, savukārt šī gada janvārī piloti sūdzējās par GPS traucējumiem jau piecsimt piecdesmit reizes. Salīdzinot visu mēnešu skaitļus, ir acīmredzams, traucējumu skaits pieaudzis vairāk nekā desmit reizes. Tomēr lidmašīnām ir aprīkojums, kas ļauj lidmašīnām droši pacelties, lidot un nolaisties pat GPS traucējumu klātbūtnē, jo tās var uztvert signālus no uz zemes esošās Aeronavigācijas informācijas iekārtas. Tāpēc, neskatoties uz signāla traucējumiem, gandrīz visi lidojumi notiek pēc plāna. Un piloti joko, ka krievu lielākais sasniegums ir gaisa festivāla traucēšana Telšos.

Planieri, kas pacēlās nedaudz augstāk, visi viens pēc otra sāka ziņot, ka viņu GPS ir nomaldījies.

Globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) signāla traucējumi, kas pēdējā laikā ietekmē lidmašīnas un kuģus Klaipēdas ostas tuvumā, ir saistīti ar Krievijas centieniem pasargāt savu Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāvu no iespējamiem gaisa triecieniem, paziņoja Lietuvas parlamenta priekšsēdētājs Sauļus Skvernelis, brīdinot, ka problēma saglabāsies visā reģionā, kamēr Kremlis turpinās karu Ukrainā, vēsta LETA.

"Tas ir saistīts ar karu Ukrainā. Krievi aizsargā Kēnigsbergas apgabalu no iespējamiem gaisa uzbrukumiem. Nav īpaši paredzēts traucēt vai kaitēt mūsu lidmašīnām, kas lido uz Lietuvu. Vienkārši aizsardzības zona sniedzas ārpus Kēnigsbergas apgabala robežām, un šie draudi, iejaukšanās, skar arī mūsu teritoriju," Seima spīkers teica Lietuvas sabiedriskajai televīzijai.

"Tas viss ir daļa no kara, un, kamēr Krievija turpinās karot, mums būs šī problēma," viņš piebilda.

Trīspadsmit ES dalībvalstis ir aicinājušas Eiropas Komisiju reaģēt uz globālās satelītu navigācijas sistēmas (GNSS) traucējumiem ES valstīs.

Kopīgā vēstulē komisijai valstis uzsvēra, ka GNSS traucējumu gadījumi nav nejauši incidenti, bet gan sistemātiska un apzināta Krievijas un Baltkrievijas režīma darbība, kuras mērķis ir destabilizēt reģionālo infrastruktūru, jo īpaši transporta nozarē, otrdien paziņoja Lietuvas Satiksmes ministrija.

"Mēs varam vērsties pie visām ES valstīm un jebkuras institūcijas, bet tas nepalīdzēs, kamēr Krievija izmanto šāda veida elektronisko aizsardzību saviem militārajiem objektiem, lai aizstāvētos pret Ukrainas triecieniem," sacīja Skvernelis.

"Mums ir jāpanāk, lai Krievija izbeigtu karu, un tad šī problēma vienkārši izzudīs," viņš piebilda.

Svarīgākais