Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un gaisa kvalitāti visā Eiropas Savienībā, Eiropas Komisija ierosinājusi visaptveroši pārskatīt ES noteikumus par ceļu satiksmes drošību un transportlīdzekļu reģistrāciju, raksta “limon.postimees.ee”.
Jaunie noteikumi ņems vērā elektrotransportlīdzekļu skaita pieaugumu un pielāgošanos jaunajām tehnoloģijām. Tie ieviesīs uzlabotu testēšanu, tostarp periodiskas tehniskās pārbaudes elektrotransportlīdzekļiem, ikgadējas pārbaudes vecākām automašīnām, kā arī uzlabotas emisiju testēšanas metodes, lai identificētu transportlīdzekļus ar augstu emisiju līmeni, tādējādi samazinot piesārņojumu.
Eiropas Komisija ierosina arī ieviest digitālos sertifikātus transportlīdzekļu reģistrācijai un periodiskajām apskatēm, vienkāršot pārrobežu datu apmaiņu un aizsargāt iedzīvotājus no krāpnieciskām darbībām, piemēram, odometra rādījumu krāpšanas. Tiks vienkāršota arī periodisko tehnisko apskašu iziešanas procedūra personām, kuras īslaicīgi uzturas citā ES valstī.
Ierosinātās izmaiņas atspoguļo ES apņemšanos nodrošināt drošu un ilgtspējīgu mobilitāti, vienlaikus garantējot cilvēku un preču brīvu pārvietošanos. Šie priekšlikumi laika posmā no 2026. līdz 2050. gadam glābs aptuveni 7000 dzīvību un novērsīs aptuveni 65 000 nopietnu traumu.
Šajā nolūkā Eiropas Komisija ierosina pārskatīt trīs direktīvas: par transportlīdzekļu periodiskajām tehniskajām apskatēm, par transportlīdzekļu reģistrācijas dokumentiem un par komerciālo transportlīdzekļu pārbaudēm uz ceļiem.
Jauno noteikumu galvenie elementi būs šādi:
Testēšanas pielāgošana jauniem transportlīdzekļiem: elektrotransportlīdzekļu periodiskas pārbaudes un jauni elektronisko drošības sistēmu testi, tostarp drošības un emisiju programmatūras integritātes testēšana.
Jauna emisiju pārbaude: Izmantojot uzlabotas īpaši smalku daļiņu un NOx noteikšanas metodes, atklāt transportlīdzekļus ar augstu emisiju līmeni, tostarp bojātus.
Krāpšanas apkarošana: odometra rādījumu reģistrēšana valdības datubāzēs, lai nodrošinātu odometra vēstures apmaiņu pārrobežu līmenī.
Ikgadējās tehniskās apskates: vieglajām automašīnām un mikroautobusiem, kas vecāki par desmit gadiem.
Digitalizācija: elektronisko transportlīdzekļu reģistrācijas apliecību izsniegšana un periodisko tehnisko apskašu veikšana, kā arī datu apmaiņa, izmantojot vienotu platformu administratīvo procesu vienkāršošanai.
Periodisko tehnisko apskašu sertifikātu savstarpēja atzīšana: nodrošināt transportlīdzekļu periodisko tehnisko apskašu sertifikātu, kas veikti citā dalībvalstī sešu mēnešu laikā, pārrobežu atzīšanu.
Uzlabota datu pārvaldība: vieglāka piekļuve transportlīdzekļu tehniskajiem datiem testēšanas centriem.
Priekšlikumus izskatīs Eiropas Parlaments un Eiropadome saskaņā ar parasto likumdošanas procedūru.