Plānots atklāt eksperimentālos autobusu maršrutus Valga-Valka un Ikla-Salacgrīva (Limbaži)

© Depositphotos

Valdība otrdien pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu, kas paredz no 2025.gada otrās puses atklāt eksperimentālos autobusu maršrutus Valga-Valka un Ikla-Salacgrīva (Limbaži), kā arī pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu-Rīga Igaunijas Klimata ministrijas pasūtījumā.

SM norāda, ka ir plānots noslēgt vienošanos starp Autotransporta direkciju (ATD) un Pērnavas un Valgas apgabala sabiedriskā transporta centru par piekrišanu autobusu satiksmes atklāšanai maršrutos Valga-Valka, kā arī Ikla-Salacgrīva (Limbaži), kā arī tiks sniegti priekšlikumi turpmākai rīcībai.

Ziņojumā teikts, ka projekta pirmajos divos posmos partneri sagatavos stratēģiju un darbības plānu robežšķērsojošu autobusu maršrutu atjaunošanai un turpmākai darbībai, savukārt projekta trešajā posmā tiks sagatavoti priekšlikumi eksperimentālo autobusu maršrutiem Valga-Valka un Ikla-Salacgrīva (Limbaži) maršrutos Veru-Alūksne, Vīlande-Valmiera un Kilingi-Nemme-Valmiera.

Pēc tam tiks apkopoti un analizēti dati par eksperimentālo autobusu maršrutu izmantošanu gada laikā, un šīs analīzes rezultātā tiks sagatavoti optimālie autobusu saraksti. Projekta pēdējā posmā tiks izstrādāti galīgie sadarbības modeļi nākotnes kopējai robežšķērsojošu autobusu maršrutu organizācijai, finansējumam, biļešu pārdošanai.

SM skaidro, ka Igaunijas un Latvijas pierobežā agrāk bija nozīmīga pārrobežu autobusu satiksme, kas tika pārtraukta deviņdesmito gadu sākumā, jo tika ieviesta robežkontrole, tomēr nepieciešamība pēc šādiem savienojumiem ir saglabājusies.

Ministrijas ieskatā pārrobežu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas jautājumus var atrisināt vienīgi panākot vienošanās starp Latviju un Igauniju, jo privātajiem uzņēmumiem nav pietiekamas ekonomiskās intereses, lai pakalpojumus sniegtu uz komerciāliem pamatiem.

Projektā plānots izstrādāt vienotu stratēģiju un rīcības plānu ilgtspējīgam Igaunijas un Latvijas pārrobežu sabiedriskajam autobusu transportam.

Informācija Vidzemes plānošanas reģiona mājaslapā liecina, ka kopējais projekta "Igaunijas un Latvijas pārrobežu sabiedriskā transporta savienojums" finansējums ir 235 000 eiro. Savukārt projekta ieviešanas laiks plānots līdz 2026.gada 14.novembrim.

Papildus ziņojumā minēts, ka ir plānots atvērt pārrobežu vilcienu satiksmi maršrutā Tartu-Rīga Igaunijas Klimata ministrijas pasūtījumā. SM un Igaunijas Klimata ministrija 2024.gada 29.maijā parakstīja memorandu par tiešas pārrobežu vilcienu satiksmes starp Igauniju un Latviju atklāšanu un vienojās, ka Igaunija nodrošinās ritošo sastāvu un nepieciešamo atbalstu šiem pārvadājumiem, finansējot pārrobežu pakalpojumu valsts līgumu.

Patlaban Igaunija kārto tehniskās formalitātes, lai varētu sākt šos pārvadājumus. Savukārt Latvijas puse apņēmās nodrošināt nepieciešamo atbalstu iesaistītajam dzelzceļa uzņēmumam pārvadājumu veikšanai Latvijā. Šis pakalpojums iedzīvotājiem tiks sniegts atbilstoši Eiropas regulai par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus.

Tādējādi ir plānots noslēgt vienošanos starp ATD un Igaunijas Klimata ministriju par piekrišanu šīs vilcienu satiksmes atklāšanai, kā arī sniegti priekšlikumi par turpmāko rīcību.

Vienošanās nosaka, ka Latvijas institūcijas nebūs iesaistītas kā pasūtītājs šajā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā, tādējādi no valsts budžeta netiks kompensēti ar pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi un zaudējumi. Tāpat vienošanās paredz, ka pārvadātājam ir jānodrošina sadarbība ar ATD, saskaņojot Latvijas dotētā maršruta pārvadātāju kustības grafiku, lai tādejādi veicinātu gan esošā, gan plānotā pārrobežu pārvadātāju pakalpojumu sinerģiju.

Atbilstoši ATD rīcībā esošajai informācijai, sākotnēji vilciena atiešanas laiks no Rīgas varētu būt orientējoši ap pulksten 5.20, pienākot Valgā ap plkst.7.30 un Tartu ap plkst.8.55, bet pretējā virzienā vilciens varētu atiet no Valgas ap plkst.19 un Rīgā pienākt ap plkst.21. Paredzēts, ka pēc dzelzceļa Tallina-Tartu pārbūves un elektrifikācijas projekta pabeigšanas vilciena atiešanas laiks no Rīgas varētu tikt paredzēts pasažieriem piemērotākā laikā - ap plkst.6 vai 7, teikts ziņojumā.

Tādējādi šis vilciens nodrošinātu rīta savienojumu no Latvijas uz Igauniju un vakara savienojumu no Igaunijas, kamēr vilciens Viļņa-Rīga-Valga-Tallina nodrošina abu valstu savienojumu dienas vidū.

Sākotnēji bija plānots, ka pasažieru pārvadājumi starp Rīgu un Tartu ar vilcienu sāksies līdz 2023.gada oktobrim, bet tagad tos plānots sākt šā gada vasarā, iepriekš aģentūrai LETA norādīja ar zīmolu "Elron" strādājošā Igaunijas valstij piederošā pasažieru vilcienu operatora "Eesti Liinirongid" valdes loceklis Merts Ērenpreiss.

Svarīgākais