Ne tikai pa Latvijas dzelzceļu, bet arī pa Lietuvas dzelzceļu tranzītā vestas tūkstošiem tonnu Baltkrievijas kompānijas "Agroprodukt" ražotas rapšu eļļas, taču tagad Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) kravu pārvadājumu uzņēmums "LTG Cargo" ir apturējis tādu kravu pārvadāšānu, jo "Agroprodukt" eļļas ražošanā izmanto Krievijas okupētajās Ukrainas teritorijās audzētu rapsi.
Par to trešdien vēsta portāls "15min.lt", kas veicis izmeklēšanu kopā ar vairākiem ārvalstu partneriem. Svētdien TV3 raidījums "Nekā personīga" ziņoja, ka Baltkrievija arī caur Latviju eksportē eļļu, kas ražota no Ukrainā nozagta rapša.
Žurnālisti izmeklēšanā atklājuši, ka zagto rapsi no Ukrainas izved Krievijas firma "Torgtrade", kuru vada Čečenijas līderim Ramzanam Kadirovam pietuvinātas personas, un "Agrotrade", kura pieder Ukrainas pilsonim, kas strādā Krievijas labā. Šie starpnieki rapsi iepērk ievērojami zem tirgus cenas un nogādā ražotnēm Krievijā un Baltkrievijā. Noplūdušie dati rāda, ka uz Latviju zagto rapšu eļļa nāk no baltkrievu uzņēmuma "Agroprodukt".
Kā ziņo "15min.lt", kad žurnālisti sāka interesēties par rapšu eļļas tranzītu no Baltkrievijas, "LTG Cargo" sāka iekšējo izmeklēšanu un apturēja pārvadājumus. Pagājušajā nedēļā Kenas robežkontroles punktā aizturēti astoņi vagoni ar rapšu eļļu, kas tika vesti uz Klaipēdas ostu.
"15min.lt" partneri - Baltkrievijas pētniecības centrs un Ukrainas hakeru grupa "KiBorg" noskaidroja, ka "Agroprodukt" ir viena no Baltkrievijas ražotnēm, kurai kopš 2023.gada piegādāts rapsis no Krievijas okupētajām Ukrainas teritorijām, galvenokārt no Hersonas apgabala.
Baltkrievijā ražotā augu eļļa caur Lietuvu tiek piegādāta uz Norvēģiju, Izraēlu, Ķīnu, Apvienotajiem Arābu Emirātiem un Vjetnamu.
Baltkrievijas uzņēmums nav iekļauts nevienā no starptautiskajiem sankciju sarakstiem, tāpēc Lietuvas iestādes to vēl nav rūpīgi pārbaudījušas.
"LTG Cargo" dati liecina, ka 2024.gadā tranzītā caur Lietuvu tika pārvadāti gandrīz 50 tūkstoši tonnu "Agroprodukt" eļļas. Tomēr, kā kļuva zināms no Baltkrievijas dzelzceļa kompānijas noplūdušiem datiem, šis skaitlis bija daudz lielāks, un par šo kravu pārvadājumiem Lietuvā pagājušajā gadā bija atbildīgi trīs uzņēmumi - "Gen Cargo", " "Baltijos pervežimai" un "Baltic Cargo Agent".
Uzņēmumi apgalvoja, ka tie neko nav zinājuši par to, ka Baltkrievijas rūpnīca izmanto rapsi no okupētajām Ukrainas teritorijām. Turklāt, pēc to teiktā, uzņēmums nav iekļauts sankcijām pakļauto uzņēmumu sarakstā, un kravām veiktas muitas un LTG atbilstības pārbaudes.
Lietuvas Zemkopības ministrijā norādīja, ka Eiropas Savienība (ES) nav aizliegusi pārtikas produktu importu un ka muitas nodevas rapšu eļļas importam nav paaugstinātas. Ministrijas vērtējumā, vienīgais veids, kā apturēt Krievijas un Baltkrievijas produktu piegādi ES, ir radīt apstākļus, kuros tie kļūst nekonkurētspējīgi, taču ar to būtu jādiskutē bloka līmenī.
2024.gada jūnijā, kad Lietuva paziņoja par papildu aizliegumiem lauksaimniecības produktu importam no Krievijas un Baltkrievijas, šajā sarakstā tika iekļauta arī augu eļļa. Tomēr aizliegums neattiecās uz tranzīta precēm.
"Nekā personīga" svētdien ziņoja, ka Centrālās statistikas pārvalde un Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) atteikušies raidījumam izsniegt datus, kuri uzņēmumi Latvijā ieved "Agroprodukt" eļļu, bet "Latvijas dzelzceļš" (LDz) apstiprinājis, ka "LDz Cargo" ir pārvadājis šos produktus.
Saskaņā ar LDz pieejamo informāciju eļļu no "Agroprodukt" galvenokārt saņēmuši divi ekspeditori - SIA "Lat Flex" un SIA "K.I.F.", kuri nodrošina tālāku preces vešanu uz Ķīnu un Izraēlu. Baltkrievijas uzņēmuma ražotā produkcija tiek vesta arī uz daudzām Eiropas valstīm - Beļģiju, Nīderlandi, Poliju, Lietuvu, Igauniju un citām.
Pirms Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukraina bija galvenā rapšu eļļas piegādātāja ES. Tomēr, sākoties karam, tās vietu bloka tirgū ieņēma Baltkrievija.