Par izmaiņām, kas gaidāmas gaisa satiksmē 2025. gadā, raksta “CNN”.
Transatlantijas lidojumi
Septembrī “Delta Air Lines” paziņoja, ka 2025. gadā aviokompānijai būs rekorddarbīga vasara ar visvairāk transatlantiskajiem maršrutiem tās vēsturē - maksimālajā laika posmā aviokompānija katru nedēļu plāno veikt 700 lidojumus pāri okeānam uz 33 galamērķiem Eiropā.
"Vairāk nekā viens miljons cilvēku ar saknēm Irijā sauc Mičiganu par mājām," paziņojumā sacīja Veina apgabala lidostas pārvaldes izpilddirektors Čads Ņūtons. "Mēs sagaidām, ka pirmais jaunais maršruts uz Dublinu būs ļoti pieprasīts."
Turklāt “Delta” tiešais maršruts starp Tampu un Amsterdamu, kas sākotnēji bija sezonāls piedāvājums, kuram bija paredzēts beigties 2025. gada pavasara beigās, tagad darbosies visu gadu.
Arī “United Airlines” uzskaitīja savus 2025. gada maršrutu uzlabojumus, solot arī savu visu laiku lielāko transatlantisko lidojumu sarakstu ar jauniem lidojumiem uz Spāniju, Itāliju, Franciju, Grieķiju un Horvātiju, kamēr “American Airlines”, sola katru dienu veikt 70 lidojumus uz vairāk nekā 20 transatlantiskajiem galamērķiem.
Savukārt Apvienotajos Arābu Emirātos bāzētā “Etihad Airways” ir paziņojusi par 10 jauniem galamērķiem 2025. gadā, tostarp starp Abū Dabī un Atlantu, kas lidos četras reizes nedēļā, sākot no 2025. gada 2. jūlija.
Jauni lidojumi, jaunas cenas
Gaidāms ne tikai lidojumu, bet arī to cenu pieaugums - piemēram,
Apvienotās Karalistes gaisa pasažieru nodeva (APD) tika ieviesta 1994. gadā, lai uzlabotu valsts ieņēmumus, un parasti tā katru gadu palielinās līdz ar inflāciju un ir iekļauta kopējā biļetes cenā. 2025. gadā Apvienotās Karalistes valdība plāno vēl lielāku korekciju, lai kompensētu inflāciju, kas ir augstāka nekā parasti.
Arī Francijā ir noteikts šāds eko nodoklis, lai gan tas ir daudz zemāks, un 2025. gadā arī Dānija uzsāks iekasēt līdzīgu nodokli.
Nodokļu pieaugums
Vēl viens interesants un svarīgs jaunums ir, ka, sākot ar 8. janvāri, apmeklētājiem no ASV, kuriem nav nepieciešama vīza, būs nepieciešama elektroniskā ceļošanas atļauja ETA, savukārt ceļotājiem no Eiropas tā būs nepieciešama, sākot no 2. aprīļa, lai ieceļotu Apvienotajā Karalistē.
Ceļotājiem ir jāpiesakās ETA un jāsamaksā saistītā maksa 10 mārciņas pirms lidošanas uz Apvienoto Karalisti. Labā ziņa ir tā, ka, tiklīdz ceļotājs to saņems, ETA būs derīga visiem viņa ceļojumiem Apvienotajā Karalistē divus gadus.
Apvienotās Karalistes lidostas nav vienīgās, kas palielinās ceļotāju izdevumus - 2024. gada 1. decembrī Indijas okeāna arhipelāgs - Maldīvu salas paaugstināja izbraukšanas maksu visiem apmeklētājiem, kas nav Maldīvu salu iedzīvotāji. Šis izbraukšanas nodoklis, kas arī parasti tiek iekļauts biļetes cenā, ir katram pasažierim un ir atkarīgs no pakalpojuma klases.
Pasažieri ekonomiskajā klasē, izbraucot no Maldīvu salām, maksās 50 USD (iepriekš 30 USD); biznesa klase 120 USD (iepriekš 60 USD); pirmā klase 240 USD (iepriekš 90 USD); un privāto lidmašīnu ceļotājiem 480 USD vienai personai (iepriekš no USD 120).
Iespēja atklāt Grenlandi
Ar modernu termināļa ēku un tikko atvērtu skrejceļu, kas piemērots lielākām lidmašīnām, kas ielido no Ziemeļamerikas un Eiropas, Nūkas starptautiskā lidosta 2025. gadā tiks no jauna pievienota dažām aviokompāniju maršrutu kartēm.
2025. gada 14. jūnijā Nūka svinēs pirmā tiešā maršruta ierašanos no ASV, kas ir ieplānots divas reizes nedēļā. Ir arī paredzēts, ka aviokompānija Scandinavian Airlines (SAS) sāks lidojumus starp Nūku Grenlandē un Kopenhāgenu.
Paredzams, ka līdz 2026. gada beigām sāks darboties vēl divas papildu lidostas, kas atrodas tālāk uz dienvidiem, un kuras abas ir pazīstamas ar gleznainajiem fjordiem un iespaidīgajiem aisbergiem.
Pašas Dānijas teritorijas aviokompānija “Air Greenland”, protams, arī izmantos iespēju, palielinot jau esošo maršrutu biežumu, kā arī sveicot jaunus lidojumus gan uz Olborgu, gan Bilundu Dānijā.
Jauni maršruti
2025. gadā tiks savienotas pilsētas, kuras, iespējams, nekad agrāk nav bijušas savienotas - 2019. gadā Parīzes aviācijas izstādē izlaistais Airbus A321XLR, kas paredzēts “īpaši lieliem attālumiem” ir A321neo atjauninājums ar lielāku degvielas ietilpību, paaugstinātu efektivitāti un citiem pakāpeniskiem uzlabojumiem, lai lidotu tālākos attālumos. Tas nozīmē zemākas izmaksas, lai lidotu maršrutos, kas agrāk nebija ekonomiski izdevīgi, kad attālumu varēja veikt tikai lielākas lidmašīnas.
“Pirmajam 707 reisam no Ņujorkas uz Parīzi bija nepieciešama degvielas apstāšanās Ganderā,” stāsta Džons Ostrovers, “The Air Current” galvenais redaktors.
Apmēram 25 aviokompānijas ir pasūtījušas A321XLR, tostarp “JetBlue”, “Delta”, “United”, “American”, “Air Canada” un “Aer Lingus”, un Īrijas aviosabiedrība cer to izmantot, lai no 2025. gada aprīļa sāktu tiešos lidojumus starp Dublinu un Nešvilu Amerikā.
Biznesa klase paliks pagātnē?
“Delta Air Lines” 2024. gadā atzīmēja, ka pirms 15 gadiem vietējā pirmās klases salonā tika iegādāti tikai 12% vietu, bet tagad viņi tās ir padarījuši daudz pieejamākas - un cilvēki vēlas tās iegādāties.
Pieejamākas augstākās klases sēdvietas ir arī daļa no “American Airlines” pašreizējās stratēģijas, jo aviosabiedrība izplatīja maksas jaunināšanas piedāvājumus tiem, kam jau ir ekonomiskās klases biļetes.
Tagad varat doties uz “AA” lietotni, lai pārbaudītu savu rezervāciju un atrastu piedāvājumu atjaunināt to uz pirmās klases sēdvietu par dinamisku summu, kas mainās atkarībā no pieprasījuma un dažkārt ar katru minūti.
Starptautiskajā arēnā aviokompānijas turpina tendenci samazināt vai pat likvidēt pirmās klases kajītes par labu biznesa klases kajīšu paplašināšanai un uzlabošanai.
“Oman Air” 2024. gada septembrī pārtrauca savas pirmās klases kabīnes ražošanu, pārdēvējot privātos apartamentus par “Biznesa studijas” sēdvietām un pārdodot tos par augstāku cenu, kas pārsniedz biznesa klasi, bet zem iepriekšējās pirmās klases biļešu cenām.
Kas notiks ar bagāžu?
Visbeidzot, tendence, kas tikai tikko sākās 2024. gadā, 2025. gadā kļūs plaši izplatīta, un tā ir pieaugošā partnerība starp aviosabiedrībām un “Apple” saistībā ar “AirTag” izmantošanu pazaudētas bagāžas atrašanai.
2024. gada decembra sākumā, izlaižot operētājsistēmu iOS 18.2 iPhone X un jaunākiem modeļiem, Apple iepazīstināja ar “Share Item Location” - jaunu funkciju, kas palīdz lietotājiem atrast un atgūt vienumus, viegli kopīgojot drošu saiti uz “AirTag” atrašanās vietu ar trešajām pusēm, piemēram, aviokompānijām.