Tavs “X” konts jau sen pieder Maskam; tiesā atklājas lietotāju slēptākās bažas

© Unsplash

Izplatīta kritika par centralizētajiem sociālajiem tīkliem ir tāda, ka lietotāji patiesībā līdz galam nevar kontrolēt savus kontus, un vietnes “X” īpašnieks Īlons Masks to ir apstiprinājis tiesā, vēsta portāls "heise.de".

Divas nedēļas pēc tam, kad ASV satīras vietne "The Onion" nopirka sazvērestības teorētiķa Aleksa Džounsa portālu “Infowars”, lietā iejaucās Īlonam Maskam piederošais tīkls “X” un iebilda pret tur izveidoto kontu nodošanu citai vietnei.

Pieteikumā, kas iesniegts attiecīgajā Teksasas federālajā apgabaltiesā, “X” paziņoja, ka tas ir vienīgais visu piedāvāto pakalpojumu īpašnieks. Ne Aleksam Džounsam, ne viņa portālam nepiederēja “X” konti, tāpēc tos nevarēja pārdot tālāk bez Maska atļaujas.

Tiešsaistes portāls "Infowars" bija Aleksa Džounsa galvenais ienākumu avots, jo īpaši tāpēc, ka labējā populista saturs tika bloķēts “Facebook”, “YouTube” un citos servisos, kā arī “PayPal” likvidēja savus maksājumu pakalpojumus. Tā kā Džonss arī apgalvoja, ka masu slaktiņš pamatskolā Konektikutā tika iestudēts ar aktieriem, ģimenes locekļi vērsās tiesā. Tur viņi bija izvirzījuši prasības par zaudējumu atlīdzību miljardu apmērā. Pēc tam Džounsam nācās iesniegt bankrota pieteikumu un portālu izsolīt.

Tas, ka “X” tagad iejaucas šajā jautājumā, ir vismaz neparasti. Pārņemto uzņēmumu konti vienmēr tiek nodoti tālāk. Tiesā “X” skaidro, ka tiesām līdz šim bija tikai jānoskaidro, vai konti pieder uzņēmumam vai privātpersonām. Bet jebkurā gadījumā ir skaidrs, ka “X konti pieder X Corp”. Pats Alekss Džounss atzinīgi novērtēja iejaukšanos. Pirms gada Masks atcēla savu “X” aizliegumu Džounsam, kurš tika izmests no platformas 2018. gadā.

X” iebildums tiesā tagad apstiprina galveno kritiku pret šādiem centralizētiem sociālajiem tīkliem. Neatkarīgi no tā, cik daudz pūļu kāds ir pielicis konta izveidošanai, piemēram, lai palielinātu tā sasniedzamību, izmantojot lielu skaitu sekotāju, tā kontrole paliek operatora ziņā.

“X” skaidri norāda, ka lietotājiem pieder tikai viņu publicētais saturs, bet paši konti ir vietnes īpašums. Tāpēc sociālajam tīklam ir galīgais vārds par to, kurš tos var izmantot. Tāpēc arī alternatīvas, piemēram, “Mastdon” un “Bluesky”, ir kļuvušas populārākas - tur atbildīgie sola, ka lietotājiem patiešām ir vienpersoniska kontrole pār saviem kontiem.

Svarīgākais