Lidmašīnas avārija Viļņā radījusi mīklu: avioekspertiem viens jautājums neliek mieru

© SCANPIX

Pēc aviokatastrofas Viļņā publiski tiek izvirzītas iespējamās notikuma versijas . Pēc Lietuvas policijas datiem, lidmašīnai ārēji bojājumi nav redzami, tāpat kā nav informācijas par ugunsgrēku vai sprādzienu lidmašīnas iekšienē . Aviācijas eksperts gan atzīmē, ka ārējie spēki katastrofas izraisīšanai nav nepieciešami – pietiek ar darbības traucējumiem lidmašīnas iekšienē vai apzinātu elektromagnētisko viļņu novirzi, lai mulsinātu pilotus, vēsta Lietuvas TV3.

Aviācijas eksperts, ilggadējais pilots Kestutis Zagrecks portālam skaidrojis, ka nolaižoties, lidmašīnā parasti tiek izmantota automatizēta sistēma.
Autopilots parasti tiek izslēgts aptuveni 180 pēdu augstumā. Līdz ar to aptuveni 50-55 metru augstumā ir jāatslēdz autopilots un lidaparātu vada pilots.
Bet, kā izteicās Zagrecks, pilotu var maldināt. K. Zagrecki nepārliecina versija, ka katastrofu varētu būt izraisījuši ārēji faktori.
Tomēr viens jautājums viņam neliek mieru. Kā pastāstīja K. Zagreks, no publiski pieejamās informācijas izriet, avarējušās lidmašīnas maršruts bijis standarta maršruts, arī gaisa satiksmes dispečera un apkalpes saruna bijusi standarta. "Tikai pēc vairākkārtējas pilota iztaujāšanas man radās zināmas šaubas," diskusiju raidījumā stāsta K. Zagrecks.
Izvērtējot no notikuma vietas redzētos video, aviācijas eksperts pamanījis, ka lidmašīna lidojusi nedaudz par ātru un par zemu. "Lidmašīnai tajā brīdī vajadzēja jau nostabilizēties. Un te man radās vienīgais jautājums - kāpēc lidmašīna vertikālā virzienā novirzījās no nosēšanās bākas” - aizdomājas K. Zagreks. "Kādu iemeslu dēļ lidmašīna lidoja zemāk un zemāk nekā vajadzēja," viņš piebilst. Melnajā kastē esošā informācija varēs atbildēt uz šo jautājumu. Tā jāreģistrē, kādus datus apkalpe saņēma no gaisa satiksmes vadības dispečera. Šobrīd melnā kaste vēl nav atrasta , to meklē dienesti un eksperti. Tā kā lidmašīna nenovirzījās no savas trajektorijas ne pa kreisi, ne pa labi, atliek tikai noskaidrot, kāpēc tā nolaidās zemāk nekā parasti pirms tuvošanās skrejceļam.