Zinātnieki veikuši revolucionāru atklājumu - Lielais sprādziens, iespējams, nebija Visuma sākums

© Pixabay.com

Lielais sprādziens, iespējams, nebija visa sākums, saskaņā ar kosmoloģijas teoriju, kas liecina, ka Visums var "pārlēkt" starp saraušanās un izplešanās fāzēm. Šai teorijai varētu būt pamatīga ietekme uz kosmosu un diviem tā noslēpumainākajiem objektiem - melno caurumu un tumšo vielu, vēsta izdevums “Live Science”.

Nesen veiktais pētījums liecina, ka tumšā matērija var sastāvēt no melnajiem caurumiem, kas veidojušies, pārejot no pēdējās kontrakcijas uz pašreizējo izplešanās fāzi, kas notika pirms Lielā sprādziena.

Ja tā ir taisnība, nākotnes laboratorijas varēs atklāt gravitācijas viļņus, kas rodas melno caurumu veidošanās procesā, kas dos iespēju pārliecinoši apstiprināt šo tumšās vielas veidošanās scenāriju.

Zvaigžņu kustības novērojumi galaktikās un Lielā sprādziena pēcspīdums parāda, ka aptuveni 80% no visas Visuma matērijas ir tumšā matērija. Kā zināms, šī viela neatstaro, neuzsūc un neizstaro gaismu. Lai gan tās daudzums ir milzīgs, tās sastāvs joprojām ir neskaidrs.

Jaunajā pētījumā zinātnieki izpētīja scenāriju, kurā tumšā matērija sastāv no sākotnējiem melnajiem caurumiem, ko veido blīvuma svārstības Visuma pēdējās kontrakcijas fāzē.

Tradicionālais kosmoloģiskais uzskats liecina, ka Visums sākās ar singularitāti, kam sekoja īss ārkārtīgi straujas izplešanās periods. Tomēr jaunā pētījuma autori analizēja eksotiskāku teoriju, kas ir pazīstama kā neviennozīmīgas vielas atsitiena kosmoloģija. Saskaņā ar to Visums vispirms izgāja cauri saspiešanas fāzei un tā beidzās ar atsitienu matērijas blīvuma palielināšanās dēļ. Tad nāca Lielais sprādziens un paātrināta paplašināšanās.

Saskaņā ar šo teoriju Visums saruka līdz apmēram 50 reizēm mazāks nekā šodien un pēc atsitiena piedzima fotoni un citas daļiņas. Šajā periodā matērijas blīvums bija tik liels, ka matērijas blīvuma kvantu svārstību dēļ izveidojās nelieli melnie caurumi, padarot tos par dzīvotspējīgiem tumšās vielas kandidātiem.

"Mazie pirmatnējie melnie caurumi varēja veidoties ļoti agri Visumā, un, ja vien tie nebija pārāk mazi, to sabrukšana Hokinga starojuma dēļ - tā ir hipotētiska parādība, kad melnie caurumi izdala daļiņas kvantu efektu dēļ - nebūs pietiekami efektīva, lai no tiem atbrīvotos, lai viņi joprojām būtu šeit,” skaidroja Patriks Pīters, Francijas Nacionālā zinātniskās pētniecības centra pētniecības direktors.

Lai turpinātu pārbaudīt savas prognozes, pētnieki cer izmantot nākamās paaudzes gravitācijas viļņu observatorijas. Iespējams, kādreiz viņi varēs apstiprināt, vai sākotnējie melnie caurumi patiešām ir tumšā viela, tomēr var paiet vairāki desmiti gadu, līdz būs pirmie rezultāti.