Medijs: Joprojām nav drošu pierādījumu par Prigožina nāvi aviokatastrofā tieši pirms gada

© SCANPIX

Jevgeņija Prigožina lidmašīna Krievijā avarēja tikai pirms gada. Neskatoties uz formālās izmeklēšanas rezultātiem, joprojām nav skaidrs, vai algotņu komandieris, kurš vadīja sacelšanos, patiešām tika nogalināts, un, ja tika, tad kādos apstākļos, savas šaubas pauž Lietuvas TV3.

2023. gada 23.augustā Tveras apgabalā avarēja Prigožinam piederošā lidmašīna "Embraer Legacy 600". Atbilstoši Krievijas aviācijas pārvaldes informācijai lidmašīnā atradās desmit cilvēki - trīs apkalpes locekļi un septiņi pasažieri. Pasažieru vidū bijis arī Prigožins.
Toreiz notikuma vietā drīkstēja iekļūt tikai "valsts" privātā militārā kompānija "Redut" un FSB aģenti. 29. augustā Prigožins bez ceremonijām tika apbedīts Porohovas kapos Sanktpēterburgā.
Ģimenei tika izsniegta dīvaina Prigožina miršanas apliecība, kurā nebija ziņu par mirušā tautību, dzimšanas vietu un pilsonību.
Video, kas tika uzņemti notikuma vietā, nekad nav tikuši publiskoti. Aviokatastrofas vietā tika savākta arī visa augsne un nogādāta nezināmā virzienā. 2023. gada decembrī Prigožina ģimene ar juristu starpniecību tika informēta, ka lieta ir slēgta, taču slēdziens netika sniegts. Lietuvas TV3 norāda, ka nav droši zināms, vai Prigožins ir miris .Nepublicēto izmeklēšanas datu un vājo argumentu dēļ, kas atbalsta Prigožina nāves versiju, nav iespējams droši pieņemt, ka viņš patiešām miris, raksta medijs.
Portāls NRA jau vēstīja, ka Krievija neveiks algotņu grupējuma "Vagner" dibinātājam Jevgēņijam Prigožinam piederējušās Brazīlijā ražotās lidmašīnas "Embraer" avārijas izmeklēšanu atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem.

Brazīlijas Aeronautikas negadījumu izpētes un novēršanas centrs (CENIPA) apliecinājis, ka aviācijas drošības uzlabošanas interesēs pievienotos Krievijas vadītai izmeklēšanai, ja tā tiks uzaicināta un ja izmeklēšana tiks veikta atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem. ASV un citu rietumvalstu valdības tur aizdomās Kremli, ka tas stāv aiz lidmašīnas "Embraer Legacy 600", kam ir labi drošības rādītāji, avārijas Tveras apgabalā 2023. gada 23.augustā.

Kā norādīja Monreālā bāzētā ANO Starptautiskā Aviācijas organizācija (ICAO), Prigožina lidmašīnas lidojums 23.augustā no Maskavas uz Sanktpēterburgu bija iekšzemes reiss, tāpēc uz to neattiecas starptautiskie noteikumi, kas industrijā ir pazīstami kā 13.pielikums.

"Viņiem nav pienākuma, tikai ieteikums to darīt," ziņu aģentūrai "Reuters" apliecināja CENIPA vadītājs Marselu Morenu, atbildot uz jautājumu, vai Krievija būtu atvērta šādai izmeklēšanai.

Tiesa gan, ekspertu vidū un mediju telpā kopš katastrofas brīža izskanējuši arī pieņēmumi, ka tas ir Prigožina nāves inscenējums, "Vagner" dibinātājam dodot iespēju pazust.

Arī Lielbritānijas militārais izlūkdienests savulaik norādīja, "nav neapstrīdamu pierādījumu, ka Prigožins bija lidmašīnā, un viņš ir pazīstams kā cilvēks, kas ievēroja ārkārtīgus drošības pasākumus".

"Tomēr ir lielā mērā ticams, ka viņš tiešām ir miris," atzina britu izlūki.

Rietumos bāzēto krievu mediju iztaujātie eksperti sliecas par labu versijai, ka Prigožina lidmašīnas katastrofa ir Kremļa atriebība par jūnijā notikušo "Vagner" dumpi.

Rīkojumu nogalināt algotņu grupējuma "Vagner" vadītāju Prigožinu, visticamāk, devis Krievijas prezidents Vladimirs Putins, norāda ASV Kara studiju institūts (ISW).

ISW piekrīt viedoklim, ka Prigožina lidmašīnas nogāšanās nenotika nejauši 23.augustā - tieši divus mēnešus pēc dumpja sākuma 23.jūnijā.

Svarīgākais