Kur pēc ekspluatācijas beigās nonāks Starptautiskā kosmosa stacija?

© unsplash.com

ASV Nacionālā Aeronautikas un kosmosa pārvalde (NASA) izraudzījusies kompāniju "SpaceX" kosmosa kuģa būvei, kas pēc Starptautiskās kosmosa stacijas (SKS) ekspluatācijas beigām 2030.gadā ievadīs to Zemes atmosfērā, kur stacija izjuks.

Miljardiera Īlona Maska uzņēmumam ir piešķirts līgums, kura potenciālā vērtība ir 843 miljoni dolāru, lai izstrādātu un piegādātu kosmosa kuģi "US Deorbit Vehicle".

Pēc tā uzbūvēšanas NASA plāno pārņemt kosmosa kuģi savā īpašumā un kontrolēt operācijas visas misijas laikā.

SKS ir līdz šim lielākā struktūra, kas jebkad būvēta kosmosā.

Pamatojoties uz iepriekšējiem novērojumiem par kosmosa staciju "Mir" un "Skylab" sadalīšanos, atgriežoties atmosfērā, NASA inženieri paredz, ka SKS būs trīs sabrukšanas posmi.

Vispirms atdalīsies masīvie saules bateriju bloki un radiatori, kas nodrošina orbitālās laboratorijas dzesēšanu, pēc tam atsevišķi moduļi atdalīsies no stacijas mugurkaula konstrukcijas. Visbeidzot, sadalīsies sijas un paši moduļi.

Liela daļa materiālu iztvaikos, bet sagaidāms, ka lieli gabali saglabāsies. Šā iemesla dēļ NASA mērķis ir nomaļš Klusā okeāna apgabals, kas ir pazīstams kā satelītu un kosmosa kuģu kapsēta.

Pirmais SKS segments tika palaists 1998.gadā, un kopš 2001.gada tajā nepārtraukti uzturas starptautiska apkalpe.

ASV, Japāna, Kanāda un Eiropas Kosmosa aģentūras dalībvalstis ir apņēmušās nodrošināt SKS darbību līdz 2030.gadam, bet Krievija ir apņēmusies strādāt tikai līdz 2028.gadam.

Vairāki uzņēmumi, tostarp "Axiom Space" un Džefa Bezosa kompānija "Blue Origin", strādā pie SKS komerciālajiem pēctečiem.

Pasaulē

Kamēr pa Rīgas ielām laiski klaiņo retais iebraucējs, tikmēr Čehijas galvaspilsētu katru gadu apmeklē astoņi miljoni tūristu. Prāgas iedzīvotājiem par to nemaz nav prieks. Tūristu pūļi ierodas pilsētā galvenokārt pēc lētā alkohola. Ko piedāvā pilsētas vadība? To pētījuši mediju platformas “Deutsche Welle” (DW) žurnālisti.

Svarīgākais