"Boeing" lielākā piegādātāja ražotās lidmašīnas detaļas regulāri atstāja rūpnīcu ar nopietniem defektiem - tā apgalvo bijušais “Spirit AeroSystems” kvalitātes inspektors, raksta BBC.
Santjago Paredess, kurš strādāja "Spirit AeroSystems" rūpnīcā Kanzasā, stāstīja, ka bieži vien tika atklāts līdz pat 200 defektu detaļās, kas tika gatavotas nosūtīšanai uz "Boeing".
Pēc viņa teiktā, viņš tika nosaukts par “kavētāju”, jo viņš palēnināja ražošanu, cenšoties pievērst uzmanību problēmām.
“Spirit AeroSystems” paziņoja, ka pilnībā nepiekrīt šiem apgalvojumiem.
"Mēs stingri noraidām viņa apgalvojumus," sacīja uzņēmuma, kas joprojām ir lielākais "Boeing" piegādātājs, pārstāvis.
Paredess apsūdzības pret uzņēmumu izvirzīja ekskluzīvā intervijā BBC, kurā viņš runāja par problēmām, ar kurām saskārās, strādājot uzņēmumā no 2010. līdz 2022. gadam.
Pēc viņa teiktā, viņš bija pieradis atrast "no 50 līdz 100-200" defektu detaļās, kas paredzētas nosūtīšanai uz "Boeing" rūpnīcām.
"Es atklāju daudz trūkstošu stiprinājumu, daudz saliektu detaļu, dažreiz detaļu vienkārši trūka," viņš teica.
"Boeing" šos izteikumus atteicās komentēt.
“Spirit AeroSystems” un "Boeing" veica rūpīgu pārbaudi janvārī, kad avārijas izejas durvis atdalījās no "Boeing 737 Max 9" lidojuma vidū, atstājot caurumu.
Pēc notikušā ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) sāka pārbaudi. Izmeklēšanas laikā tika konstatēti daudzi gadījumi, kuros abi uzņēmumi nav ievērojuši ražošanas kontroles noteikumus.
Paredess BBC sacīja, ka daži defekti, ko viņš atklāja, strādājot “Spirit”, bija nelieli, bet citi bija daudz nopietnāki. Viņš arī teica, ka tika pakļauts spiedienam ne tik rūpīgi kontrolēt produktu kvalitāti: "Viņi vienmēr satraucās par to, kāpēc es to atradu, kāpēc es to skatos.
Viņi vienkārši gribēja, lai produkts tiktu nosūtīts. Viņi nerūpējās par sekām, ko rada sliktu detaļu nosūtīšana. Viņi bija orientēti uz plāna izpildi, grafika izpildi, budžetu... Ja skaitļi izskatījās labi, detaļu stāvoklim nebija nozīmes.”
“Spirit AeroSystems” agrāk bija daļa no "Boeing" un joprojām ir tās galvenais piegādātājs. Uzņēmums ražo detaļas visām "737 Max" lidmašīnām savā rūpnīcā ASV, Kanzasas štatā, un pēc tam nosūta tās uz "Boeing" rūpnīcu Vašingtonas štatā. “Spirit” ražo arī galvenās sastāvdaļas "Boeing 787 Dreamliner".
Tagad uzņēmums atrodas sarežģītā finansiālā situācijā - 2024. gada pirmajos trīs mēnešos tas zaudēja 617 miljonus dolāru.
Paredess stāsta, ka viņam personīgi viss “nostājās savās vietās”, kad viņa menedžeris lika mainīt veidu, kādā viņš ziņo par defektiem, lai samazinātu kopējo defektu skaitu - pēc viņa teiktā, kad viņš par šo pavēli protestēja, viņš tika pazemināts amatā un pārvietots uz citu rūpnīcas daļu.
"Es jutos apdraudēts, un es jutos tā, it kā man atriebtos par manām rūpēm un vēlmi labi izdarīt manu darbu," viņš teica.
Pēc tam Paredess iesniedza sūdzību uzņēmuma cilvēkresursu nodaļā un uzrakstīja vēstuli “Spirit” toreizējam izpilddirektoram Tomam Džentilam.
Šajā vēstulē viņš rakstīja: "Es esmu zaudējis ticību “Spirit” ražošanas kvalitātes organizācijai, un šis ir mans pēdējais palīdzības sauciens."
Pēc vēstules Paredess tika atjaunots amatā. Viņa sūdzība tika daļēji apmierināta, un viņš saņēma kompensāciju, tomēr neilgi pēc tam pameta uzņēmumu.
Tagad viņš saka, ka nevēlas lidot ar "737 Max", jo lidmašīnām joprojām var būt bojātas detaļas.
"Es nekad neesmu saticis nevienu, kurš baidītos lidot, līdz es sāku strādāt “Spirit"," viņš teica. "Un tad, strādājot tur, es satiku daudzus cilvēkus, kuri baidījās lidot, redzot, kā tiek montētas lidmašīnas.”