Otrdiena, 21.maijs

redeem Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs

arrow_right_alt Pasaulē

Atklāts, ka medija "Euronews" pārņemšanā piedalījušies ar Orbānu saistīti fondi

© pexels.com

Eiropas ziņu kanāla "Euronews" pārņemšanā 2022.gadā aizklāti piedalījās fondi, kas ir saistīti ar Ungārijas premjerministru Viktoru Orbānu, konstatēts Ungārijas, Francijas un Portugāles mediju kopīgi veiktā izmeklēšanā.

Problēmās nonākušās mediju kompānijas "Euronews" akciju kontrolpaketi par apmēram 170 miljoniem eiro iegādājās Portugālē bāzēts investīciju fonds "Alpac Capital". Uzņēmuma pārdošanu akceptēja Francijas valdība.

Vismaz trešdaļa no šiem līdzekļiem nākuši no avotiem, kas saistiti ar Orbānu, ceturtdienas vakarā pavēstīja Ungārijas pētnieciskās žurnālistikas vietne "Direkt36", Francijas dienas laikraksts "Le Monde" un Portugāles nedēļas žurnāls "Expresso".

Ungārijas investīciju fonds "Szechenyi Funds" piešķīra 45 miljonus eiro "Euronews" iegādei, teikts mediju ziņojumā, atsaucoties uz iekšējiem dokumentiem. Tajā izteikts pieņēmums, ka šim lēmumam bijuši politiski iemesli.

Slaidā, kurā bija izklāstīta "Szechenyi Funds" vīzija par "Euronews", kā viens no mērķiem bija minēta "sadarbības veidošana ar galvenajām universitātēm, lai mīkstinātu kreiso ideoloģiju un neobjektivitāti/vienpusīgumu".

"Euronews" paziņoja, ka tam "nav zināmas detaļas par kontrolējošajiem akcionāriem uzņēmumā", bet tas "apstrīd un noliedz jebkādu ideju vai pieņēmumu par redakcionālu iejaukšanos tā ziņu misijā".

"Euronews" arī paziņoja, ka tā Budapeštas birojs turpinājis strādāt pilnīgi neatkarīgi pēdējos divus gadus.

"Direkt36" citēts avots pavēstīja, ka rīkojums finansēt šīs investīcijas acīmredzot nācis "no augšas". Avots sacīja, ka šajās investīcijās iesaistītajiem cilvēkiem tika norādīts neko nepubliskot.

Ungārijas valdibas galvenā komunikāciju partnerkompānija "New Land Media" arī piešķīrusi ilgtermiņa aizdevumu 12,5 miljonu eiro apmērā "Alpac Capital" vietējai meitsabiedrībai, apstiprināja tās īpašnieks Ģula Balaši. Viņš nosauca šo aizdevumu par "noderīgu un rentablu", bet atteicās minēt detaļas.

Pieņēmumi par Orbāna iespējamu saistību ar šo darījumu bija izteikti iepriekš, jo "Alpac Capital" vadītāja Pedru Vargaša Dāvida tēvs ir bijušais Eiropas Parlamenta deputāts Mariu Dāvids - bijušais Orbāna padomnieks un personīgs draugs.

Orbāns iepriekš noliedza saistību ar "Euronews" iegādes darījumu, uzsverot, ka viņa labējā partija "Fidesz" "nelolo plānus par pasaules impēriju".

Kopš Orbāna atgriešanās pie varas 2010.gadā daudzi neatkarīgie mediji Ungārijā ir vai nu beiguši darboties, vai tos nopirkuši Orbāna biznesa sabiedrotie, padarot tos par "Fidesz" ruporiem.

"Euronews" sevi pozicionē kā Eiropas vadošo starptautisko ziņu kanālu. Tā raidījumi ir pieejami vairāk nekā 400 miljonos mājsaimniecību 160 valstīs.

Šogad pārceļot savu bāzi no Francijas pilsētas Lionas uz Briseli, "Euronews" likvidēja gandrīz 180 darbavietas.