"Hermès" "Birkin" somu iegādāties ir tik grūti, ka tam vajadzētu būt nelikumīgi - tā apgalvo divi potenciālie "Birkin" pircēji, kuri 19. martā Ziemeļkalifornijas apgabaltiesā iesniedza sūdzību pret franču luksusa zīmolu, raksta "cnn.com".
Prasītāji ir apsūdzējuši "Hermès" par “neticamās tirgus varas” izmantošanu, kas izriet no tās prestižākās somas “neticamā pieprasījuma un zemā piedāvājuma”, lai paaugstinātu cenas un palielinātu savu peļņu.
Viņi apgalvo, ka piekļuve "Hermès" pastāvīgi izpārdotajai "Birkin" somai ir balstīta uz citu produktu iegādi, kā rezultātā tiek panākta "nelikumīga vienošanās", kas pārkāpj ASV pretmonopola likumu.
"Hermès" noslēpumainā pārdošanas prakse, kurā vispieprasītākās preces, piemēram, "Birkin" un "Kelly" somas, tiek piedāvātas neregulāri un parasti tikai tiem klientiem, kuriem jau ir zīmola pirkumu vēsture, pēdējā laikā ir kļuvušas par tēmu neskaitāmos "TikTok" videoklipos un interneta forumos, piedāvājot padomus par to, kā iegūt prestižas "Hermès" preces, rūpīgi koordinējot mijiedarbību ar tirdzniecības partneriem.
Pagājušajā gadā "Hermès" nāca klajā ar paziņojumu "Business of Fashion", ka "stingri aizliedz jebkādu noteiktu produktu pārdošanu kā nosacījumu citu produktu iegādei".
Stingri kontrolēta izplatīšana (un deficīts) palīdzēja padarīt "Birkin" par vienu no visvairāk iekārojamajiem modes produktiem - somu tālākpārdodot, cenas var vairāk nekā dubultoties. "Hermès" īpaši ekskluzīvā pozicionēšana ir nodrošinājusi, ka "Birkin" pārdošanas apjomi tirgū joprojām ir labāki, pat ja vairumam citu luksusa zīmolu pieprasījums pēc pandēmijas augstākajiem rādītājiem samazinājās. 2023. gadā uzņēmuma ieņēmumi pieauga par 21 procentu salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, savukārt tīrā peļņa pieauga par 28 procentiem.
"Hermès" darbiniekiem tiek dota gara instrukcija, lai noteiktu, kā tiek pārdotas tās rokassomas, pēc kurām pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Dažas somas tiek piešķirtas gaidītāju sarakstos esošajiem klientiem, citas tiek piedāvātas pēc tirdzniecības partnera ieskatiem. Klientu vēlmes tiek reģistrētas, bet, kad klientiem tiek piedāvāts konkrēta "Birkin" soma, viņi ne vienmēr var izvēlēties tās stilu vai krāsu.
Procesa neskaidrība ir izraisījusi spekulācijas par to, kurš un kāpēc saņem somu.
“Jums ir jāiegādājas viņu apavi, spilveni, lai parādītu savu atzinību par zīmolu,” apgalvoja kāds "TikTok" lietotājs. Cits šo procesu nosauca par “uzticības izrādīšanu zīmolam”.
"Hermès" katru gadu spēj saražot tikai noteiktu skaitu rokassomu, un tai ir jāizlemj, kurš tās iegūs.
""Hermès" virza piedāvājums, nevis pieprasījums," sacīja Ervans Rambūrs, uzņēmuma patērētāju un mazumtirdzniecības pētījumu globālais vadītājs. "Tas nevicinās burvju nūjiņu un pēkšņi nespēs saražot daudz produktu."
Lietas prasītāju advokāts apgalvo, ka "Hermès" pārkāpj ASV pretmonopola noteikumus, kas aizliedz ļaunprātīgu tirgus varas izmantošanu, apvienojot preces vai piesaistot tās citiem pirkumiem. Pārdevējam arī jābūt pietiekamam tirgus spēkam, lai ierobežotu preču brīvu tirdzniecību. Piemēram, korporācija "Microsoft" tika apsūdzēta tāda paša veida pretmonopola pārkāpumos, piespiežot savas operētājsistēmas lietotājus izmantot arī tās pārlūkprogrammu 90. gados.
Prasībā tiek apgalvots, ka pircējiem ir jāiegādājas palīgprodukti (piemēram, šalles, spilveni vai apavi), pirms viņiem tiek atļauts iegādāties "Birkin" rokassomu. Sūdzībā kā shēmas pierādījums tika norādīts uz uzņēmuma komisiju struktūru, kurā darbinieki, iespējams, nesaņem samaksu par "Birkin" pārdošanu, bet gan par citām precēm.
Uzņēmums pagaidām nav sniedzis komentārus par šo sūdzību, tomēr "Hermès" uz sūdzību būs jāatbild vai nu ar mierīgu izlīgumu, vai publisku paziņojumu tiesā. Tas, vai lieta tiks nodota tiesai, daļēji būs atkarīgs no tā, cik daudz laika un naudas prasītāji vēlas tērēt pierādījumu un liecību vākšanai.
Tomēr "Hermès" būs jāpanāk līdzsvars starp pārdošanas partneru un klientu pārliecināšanu, ka tā prakse ir likumīga, vienlaikus izvairoties no ilgstoša tiesas procesa, kas varētu atklāt sīkāku informāciju par viņu uzņēmējdarbības praksi.
View this post on Instagram