"Aina ir drūma" - Financial Times raksta, ko Krievija patiesībā dara Mariupolē

© Depositphotos

Lai arī Krievija mēģina izlikties, ka Mariupole tiek ātri atjaunota, taču patiesā situācija izskatās drūma, raksta Financial Times.

Kad Krievijas karaspēks 2022. gada maijā okupēja Mariupoli, ANO lēsa, ka pat 90% dzīvojamo ēku ir bojātas vai iznīcinātas. No 430 000 cilvēkiem, kas pilsētā dzīvoja pirms kara, tajā palika tikai aptuveni 100 000. Vēlāk Krievijas varas iestādes solīja pilsētu atjaunot, uzrādot dokumentus, kurā aprakstīta pilsētas apkaimju un vēsturiskā centra attīstības stratēģija.

Tas balstījās uz novecojušiem Ukrainas plāniem, kas sagatavoti vēl pirms 2016. gada, un tajos netika ņemtas vērā nekādas izmaiņas, kas notikušas kopš tā laika. Restaurācijas darbus izziņoja Krievijas valsts mediji un Krievijas blogeri, ar lepnumu stāstot par atjaunoto tramvaju sistēmu un jauno autobusu parku, kas pienāk no Sanktpēterburgas.

Drīz vien ātri uzceltie dzīvojamie kompleksi tika izstādīti publiskai apskatei, un 2023. gada martā Putins apmeklēja Mariupoli. Viņš apskatīja atjaunotās telpas, kā arī nesen uzcelto Ņevskas mikrorajonu pilsētas rietumu nomalē. Kremļa publiskotajā video Krievijas prezidents tiekas ar laimīgiem iedzīvotājiem. Fonā dzirdama kāda sieviete kliedzam: "Tas viss nav taisnība!" Kliedzieni tika ātri izdzēsti no ieraksta.

Jaunie autobusi un tramvaji ar uzrakstu “Mariupole un Sanktpēterburga ir sadraudzības pilsētas” bija tie paši pirms kara iegādāto Ukrainas modeļi. "Tas ir mūsu tramvajs, tam pat ir mūsu reģistrācijas numurs," teica Ņikita Birjukovs, bijušais Mariupoles transporta departamenta direktora vietnieks. Tika atjaunota tikai daļa no tramvaju tīkla, kura maršruti tika izveidoti, neņemot vērā, kur cilvēkiem jābrauc.

Cenšoties parādīt pasaulei Krievijas jauno Mariupoli, Maskava rekonstrukcijā ieguldījusi miljardiem rubļu, bieži vien līgumu veidā, kas noslēgti ar privātām būvniecības kompānijām. To skaitā bija uzņēmums R-Stroy, kas tika izveidots 2022. gada maijā, kad Krievija pārņēma kontroli pār pilsētu. Tomēr ātrums, kādā viss tika būvēts, nespēja nodrošināt kvalitāti. Apzinīgi būvniecības darbi aizņem ilgāku laiku nekā tie divi līdz trīs mēneši, kas krieviem bija nepieciešami, lai uzbūvētu dažas dzīvojamās ēkas, sacīja Nikolajs Trifonovs, kurš vadīja Mariupoles Kapitālās būvniecības nodaļu.

Pēc Trifonova teiktā, betonam sacietēšanai dota tikai nedēļa, nevis trīs nedēļas, kā parasti, un pēc viņa aplēsēm, problēmas radīsies divu līdz trīs gadu laikā. Dažu ēku fasādēs jau sākušas parādīties plaisas, bet, projektu sarakstam augot, pieaug arī iedzīvotāju sūdzību skaits.

Financial Times runāja ar desmitiem cilvēku, kas dzīvo uzņēmuma celtajās mājās, un savāca pierādījumus no sociālajiem tīkliem - iegūtais attēls ir drūms.

Tikmēr daži Mariupoles iedzīvotāji saskaras ar citu problēmu - cilvēkiem ir jāpierāda, ka viņiem pieder dzīvokļi, kuros viņi dzīvoja pirms kara sākuma. Daudzi ir pazaudējuši dokumentus vai tikai tagad atgriežas pilsētā. Lai apstiprinātu īpašumtiesības uz mājokli, cilvēkiem ir jāiesniedz jaunizveidoto Krievijas tiesu sertifikāti.

Citiem paveicās vēl mazāk. Vēsturisko dzīvokļu īpašnieki ar skatu uz jūru pilsētas centrā ir redzējuši, ka viņu mājas ir nojauktas un aizstātas ar luksusa mājokļiem. Krievijas būvniecības kompānijas reklamē "luksusa" dzīvokļus šajās ēkās, bet sākotnējiem īpašniekiem piedāvā mājokļus pilsētas nomalē.

“Šodien notiek liels notikums - dzīvokļi tiek nodoti jauniem iedzīvotājiem, bet ne īstajiem,” kādā internetā ievietotā video ironiski saka Mariupoles iedzīvotājs.