Svētdiena, 28.aprīlis

redeem Gundega, Terēze

arrow_right_alt Pasaulē

Aviopasažierus gaida būtiskas izmaiņas - daļā lidojumu vairs nevarēs atgāzt sēdekļus

© Pixabay.com

Iespēja lidmašīnās atgāzt sēdekli izraisījusi tik daudz strīdu pasažieru vidū! Iespējams, tieši tāpēc mūsdienās daudzviet šāda iespēja vairs nav pieejama. Par to, kāpēc šī opcija lidmašīnās sāk izzust, raksta cnn.com.

Visvienkāršākajā gadījumā konstrukcijā zem sēdekļa spilvena ir paslēpts mehānisms, kurā ir vadi, kas to savieno ar pogu uz roku balsta, un pneimatiskā tvertne, kas atgriež sēdekli vertikālā stāvoklī.

Aviokompānijām tās ir izmaksas, pirmkārt, no apkopes viedokļa - jebkura veida mehānismi var salūzt gan nolietojuma dēļ, gan pasažieru neakurātas apiešanās dēļ.

Otrkārt, tās ir svara izmaksas - lielākā daļa moderno idmašīnu sēdekļu mūsdienās sver pat no septiņiem līdz 10 kilogramiem, un jebkurš svars, ko var ietaupīt, nozīmē samazināt tā pārvadāšanai nepieciešamās degvielas daudzumu.

Un, treškārt, un, iespējams, pats svarīgākais, tas ir laiks un enerģija, kas pavadīts, izšķirot pasažieru strīdus, - brīdī, kad pasažieri savā starpā cīnās par sēdekļa nolaišanas etiķeti, stjuartēm ir jāspēlē šķīrējtiesneša loma. Ir bijuši gadījumi, kad šādu strīdu dēļ pat nākas atcelt vai apturēt lidojumus.

Vai nebūtu vieglāk, ja krēslus gluži vienkārši nevarētu nolaist guļus?

2000. gadu beigās tirgū sāka ienākt jaunas paaudzes īpaši konstruēti vieglie sēdekļi, un daļa no tā, kas tos padarīja īpaši vieglus, bija tas, ka tiem vairs nebija nolaižamās funkcijas, bet tie jau ir nostiprināti nelielā, ērtā leņķī.

Sākotnēji šie krēsli bija paredzēti galvenokārt zemo izmaksu pārvadātājiem, kas parasti veic tikai dažas stundas ilgus lidojumus.

Viena no pirmajām, kas tos izmantoja, bija Apvienotās Karalistes aviokompānija Jet2, Eiropas komplekso atvaļinājumu uzņēmums, kas 2009. gadā izvēlējās toreizējā sēdvietu ražotāja Acro noliektu sēdekli, kas radīja revolūciju aviosabiedrību domāšanā par sēdvietām.

Viens no vislabāk novērtētajiem jauninājumiem ir vācu sēdekļu ražotājs Recaro, kas ārpus aviācijas ir pazīstams ar saviem sacīkšu automašīnu sēdekļiem. Recaro Aircraft Seating piedāvā ne tikai pilnībā aprīkotus ekonomiskās klases sēdekļus tālsatiksmes lidojumiem ar nolaižamu un noliecamu sēdekļa paliktni, bet arī slaidus, iepriekš noliektus sēdekļus īsākiem lidojumiem.

"Aviokompānija sēdekļa konfigurācijas procesā var izvēlēties iepriekš noteiktu atzveltnes leņķa pozīciju 15 vai 18 grādu leņķī," skaidro Recaro izpilddirektors Marks Hillers. “Tas palīdz vai nu nodrošināt lielāku komfortu, palielinot atzveltnes leņķi, vai izpildīt īpašus izkārtojumus ar noteiktu pasažieru skaitu.

Galvenā priekšrocība ir palielināta platība, jo pasažiera telpu neaizņem atzveltne. Turklāt tā ir arī vienkāršota apkope, zems svars un izmaksas.”

Dažu pēdējo gadu laikā šaurās sēdvietas, kuras iepriekš galvenokārt izmantoja zemo izmaksu pārvadātāji, ir nonākušas arī pilna servisa aviosabiedrībās - un, iespējams, uz palikšanu, nākotnē pilnībā atsakoties no šīs papildus funkcijas, kas, ekonomikas un drošības dēļ, kļūs lieka.