Piektdiena, 10.maijs

redeem Maija, Paija

arrow_right_alt Pasaulē

Treniņiem un tūrismam paredzētā lidmašīna pirmo reizi veikusi lidojumu bez pilota

© Pixabay.com

Viena no pasaulē visplašāk izmantotajām treniņu, tūrisma un kravas lidmašīnām Cessna pirmo reizi veikusi lidojumu bez pilota - lidojums ilga aptuveni 12 minūtes, un tā lidoja no Holisteras lidostas Ziemeļkalifornijā, raksta cnn.com.

Lidaparātu vadīja Reliable Robotics, uzņēmums, kas jau kopš 2019. gada strādā pie pusautomātiskas lidošanas sistēmas, kurā lidmašīnu pilots vada attālināti.

Uzņēmums paziņoja, ka 50 jūdžu lidojums notika novembrī. Lidmašīna bija Cessna Caravan, izturīga viena dzinēja lidmašīna, kas ir populāra izvēle lidojumu apmācībai, tūrismam, humānajām misijām un reģionālajām kravām.

"Tā spēj lidot mazākos augstumos un nelabvēlīgākos laikapstākļos nekā daudzas lielas lidmašīnas mūsdienās. Tāpēc tās darbība ir daudz bīstamāka, un automatizācija ievērojami uzlabos drošību,” pastāstīja Reliable Robotics pārstāvis.

Konsultāciju firma AviationValues pastāstīja, ka pašlaik aktīvi darbojas 900 Caravan lidaparātu, un FedEx, kas izmanto šo lidmašīnu jau kopš 1985. gada, izmanto apmēram 200 no tām. Reliable Robotics tagad sadarbojas ar ASV Federālo aviācijas administrāciju, lai sertificētu savu tehnoloģiju komerciālām darbībām, un cer, ka šis process tiks pabeigts apmēram divu gadu laikā.

Tālvadības operators - tas ir īsts pilots, kuram ir jābūt sertificētam lidot ar lidmašīnu tieši tā, it kā viņš sēdētu kabīnē, nosūtot lidmašīnai komandas ar šifrētu satelīta signālu palīdzību, bet viņš nevada lidmašīnu reāllaikā un nesaņem nekādu vizuālo plūsmu no pašas lidmašīnas.

Viņu izmantotais interfeiss ir tuvāks tiem, ko izmanto gaisa satiksmes dispečeri nekā dronu piloti. "Šī nav videospēle," teica pārstāvis. "Nav kursorsviras, un jums nav iespējas attālināti vadīt lidmašīnu. Nav nevienas video plūsmas, kas sniegtu atsauksmes reāllaikā. Tas, kā viņi kontrolē lidmašīnu, būtībā ir dažādu iespēju izvēlne: jūs varat to uzskatīt par “izvēlies savu piedzīvojumu”, pamatojoties uz to, kur atrodas lidmašīna, un ir pogu komplekts, kas ļauj pilotam novirzīt lidmašīnu kaut kur citur. ”

Katra lidmašīnai nosūtītā komanda ietver visas instrukcijas, kas nepieciešamas, lai nosēstos, tāpēc lidmašīna vienmēr zina, kā rīkoties, pat ja sakari ir pazuduši - var teikt, ka lidmašīna ir autonoma.

Salīdzinājumā ar tradicionālo autopilotu, sistēma Reliable Robotics spēj veikt visas lidojuma fāzes, tostarp pārvietošanos no vārtiem un skrejceļa virzienā, kā arī pacelšanos un nosēšanos.

Ko darīt, ja kaut kas noiet greizi? Pēc ekspertu teiktā, ārkārtas situāciju vadīšanai attālināti ir vismaz viena priekšrocība: ja pilots zaudē kontroli pār lidmašīnu, viņš var nekavējoties informēt gaisa satiksmes vadību par tās atrašanās vietu un pēdējo komandu. “Daudzos veidos tas ir labāk nekā gaisa kuģu darbība mūsdienās, jo, ja jūs lidojat debesīs un pazaudējat radiosakarus vai kaut kas noiet greizi ar lidmašīnu, jums ir kaut kas jādara, un gaisa satiksmes vadībai nav ne jausmas, ko tu darīsi. Tāpēc viņiem ir jāatbrīvo gaisa telpa visapkārt, jo neviens nezina, kādi ir jūsu nodomi.”

Tiklīdz sistēma kļūs komerciāli pieejama, stāsies spēkā citi drošības pasākumi, tostarp viedkarte, kas būs nepieciešama jebkura gaisa kuģa ekspluatācijai. Turklāt piloti strādās no vadības centra, kur viņus uzraudzīs citi cilvēki.

Pagaidām Reliable Robotics vēlas sertificēt sistēmu Caravan, bet jau izmēģina to ar lielāku lidmašīnu kopā ar ASV gaisa spēkiem - KC-135 Stratotanker, militāro degvielas uzpildes lidmašīnu, kuras pamatā ir vecā Boeing 707, un cer piecu līdz 10 gadu laikā sākt testēšanu ar reaktīvo kravas lidmašīnu.

Attālināti vadāmām reģionālajām kravas lidmašīnām būtu pozitīva ietekme gan uz drošību, gan uz pastāvīgo pilotu trūkumu.

Runājot par drošību, sistēma novērsīs izplatītus negadījumu veidus, kas saistīti ar cilvēka kļūdām, piemēram, “nejaušu sadursmi ar reljefu” un kontroles zaudēšanu lidojuma laikā, kas lielākoties ir iemesls letālām avārijām.