Britu miljardiera Ričarda Brensona dibinātā kompānija Virgin Atlantic ir pabeigusi pirmo transatlantisko lidojumu no Londonas Hītrovas lidostas uz Ņujorku, izmantojot biodegvielu, ziņo Financial Times.
Lidmašīna darbojas ar lietotas cepamās eļļas, dzīvnieku tauku un citu netradicionālu degvielu maisījumu. Aviācijas nozare šo lidojumu atzinīgi novērtēja kā pagrieziena punktu dekarbonizācijas virzienā.
Šis reiss ir pirmā reize, kad komerciāla aviokompānija ir pabeigusi tālsatiksmes lidojumu, kas pilnībā darbojas ar tā saukto ilgtspējīgo aviācijas degvielu (SAF), kas savā dzīves ciklā izdala mazāk oglekļa nekā tradicionālā aviācijas degviela.
Lai gan lidmašīnas izpūtējs joprojām izdala tādu pašu oglekļa dioksīda daudzumu kā parastā degviela, sagaidāms, ka emisijas, kas rodas, lidojot ar biodegvielu, būs par aptuveni 70 procentiem mazākas nekā tipiskā ceļojumā, izmantojot no sauszemes iegūto fosilo kurināmo.
Virgin Atlantic līdzdibinātājs Ričards Brensons, kurš atradās lidmašīnā, sacīja, ka, lai gan tika uzskatīts, ka lidmašīna nevarēs lidot pāri Atlantijas okeānam ar biodegvielu, "šodien mēs pierādījām, ka tas tā nav", piebilstot, ka vēl ir daudz darāmā.
Tā kā tādas revolucionāras tehnoloģijas kā ūdeņradis vai elektriskais lidojums vēl ir daudzu gadu attālumā, nozare meklē jaunas degvielas alternatīvas, lai sasniegtu 2050. gada apņemšanos par nulles neto emisiju.
Tomēr vides speciālisti un daži zinātnieki apšauba, vai šīs alternatīvās degvielas kopumā ir videi draudzīgas, apgalvojot, ka lidojumu samazināšana ir vienīgais veids, kā patiesi samazināt emisijas.
Kopumā lidošana rada aptuveni 5 procentus no globālajām siltumnīcefekta gāzu emisijām, un aviācijas nozarei ir jānoiet sarežģīts ceļš, lai atteiktos no fosilā kurināmā.