Aitana, 25 gadus veca sieviete ar rozā matiem no Barselonas, katru nedēļu saņem privātas ziņas no slavenībām, kas aicina viņu uz tikšanos. Ir tikai viens āķis - modele nav cilvēks, bet gan AI un dizaineru radīts tēls. Ar stāstu dalās euronews.com.
View this post on Instagram
2023. gada vasarā Rubens Krūzs un viņa dibinātā aģentūra The Clueless piedzīvoja sarežģījumus - trūka klientu.
"Mēs sākām analizēt, kā strādājam, un sapratām, ka daudzi projekti tiek aizturēti vai atcelti problēmu dēļ, ko mēs nevaram ietekmēt. Bieži vien tas notika modeļu, nevis dizaina problēmu dēļ," intervijā Euronews sacīja Krūzs.
Viņš nolēma izveidot pats savu modeli, ko izmantot kā paraugu zīmoliem, kas vērsās viņa aģentūrā.
Kopā ar kolēģiem viņš radīja Aitanu, 25 gadus vecu sievieti no Barselonas, kuras fiziskais izskats ir tuvu pilnībai. Virtuālā modele var nopelnīt līdz pat 10 000 eiro mēnesī, pēc viņas radītāja teiktā, bet vidēji tie ir ap 3000 eiro.
"Mēs to darījām, lai varētu labāk iztikt un nebūtu atkarīgi no citiem cilvēkiem," saka Krūzs.
Aitanas ienākumi ir diezgan mainīgi - viņa nopelna nedaudz vairāk par 1000 eiro par vienu reklāmu, nesen ir kļuvusi par sporta uztura bagātinātāju uzņēmuma “Big” seju, un, it kā ar to nebūtu pietiekami, viņa augšupielādē fotogrāfijas, kurās redzama apakšveļā, vietnē “Fanvue”, platformā, kas ir līdzīga “OnlyFans”.
Tikai dažu mēnešu laikā viņai “Instagram” ir izdevies iegūt vairāk nekā 121 000 sekotāju, un viņas fotogrāfijas iegūst tūkstošiem skatījumu un reakciju. Viņa pat saņem privātas ziņas no slavenībām, kuras nezina, ka viņa nav īsta persona.
"Kādu dienu kāds labi pazīstams Latīņamerikas aktieris nosūtīja īsziņu, lai uzaicinātu viņu satikties. Šim aktierim ir aptuveni 5 miljoni sekotāju, un daži no mūsu komandas skatījās viņa seriālus, kad viņi bija bērni," stāsta Krūzs.
"Viņam nebija ne jausmas, ka Aitana neeksistē," viņš piebilst.
Katru nedēļu aģentūras komandai ir tikšanās, lai apspriestu Aitanas dzīvi. Viņi izlemj, ko viņa darīs nedēļas laikā, kuras vietas apmeklēs un kuras fotogrāfijas tiks augšupielādētas.
Taču nav ne fotosesiju, ne garderobes maiņas, ir tikai mākslīgā intelekta un dizaina ekspertu sajaukums, kas izmanto “Photoshop”, lai modelei būtu iespēja pavadīt nedēļas nogali, piemēram, Madridē.
"Pirmajā mēnesī mēs sapratām, ka cilvēki seko dzīvei, nevis tēliem. Tā kā viņa nav dzīva, mums bija jāsniedz viņai mazliet realitātes, lai cilvēki varētu ar viņu kaut kādā veidā sazināties. Mums bija jāstāsta stāsts," saka grafiskais dizainers.
Tāpēc Aitanai, atšķirībā no tradicionālajiem modeļiem, kuru personības parasti netiek atklātas, lai dizaineriem būt "tukšs audekls", ir ļoti izteikta "personība".
Viņa tika radīta kā fitnesa entuziaste, apņēmīga un ar sarežģītu raksturu. Savā tīmekļa vietnē viņa sevi definē kā aktīvu un gādīgu.
"Par Aitanu ir domāts daudz. Mēs viņu veidojām, pamatojoties uz to, kas sabiedrībai patīk visvairāk. Mēs domājām par gaumēm, hobijiem un nišām, kas pēdējos gados ir bijušas aktuālas," skaidro Krūzs.
Aitana ir guvusi tik lielus panākumus, ka viņas dizaineri jau ir izveidojuši otru virtuālo modeli ar vārdu Maija, "kas ir nedaudz kautrīgāka". Arī vārdi netika izvēlēti nejauši, abos ir ietverts mākslīgā intelekta (AI) saīsinājums.
Aģentūra ir pārpludināta ar pieprasījumiem no zīmoliem, kuri vēlas izveidot pašu savu personalizēto modeli.
"Viņi vēlas, lai viņiem būtu tēls, kas nav īsta persona un kas atspoguļotu viņu zīmola vērtības, lai nerastos nepārtrauktības problēmas, ja viņiem kāds ir jāatlaiž vai viņi vairs nevar paļauties uz viņiem," saka Krūzs.
Tie ir arī tēriņu ietaupījumi - kad aģentūra, kas savulaik strādāja ar īstiem influenceriem, saprata, ko viņi nopelna, viņiem tas šķita "neticami".
"Kima Kardašjana nopelna miljonu eiro par “Instagram” fotoattēlu, un viņa neārstē vēzi. Neviens nepelna miljonu eiro par fotogrāfijas augšupielādi sociālajā tīklā, man tas šķiet absurdi," viņš saka.
Aģentūra uzskata, ka tas varētu palīdzēt pazemināt tirgus cenas un dot stimulu mazajiem uzņēmumiem, kas nevar atļauties lielas reklāmas kampaņas.
Tomēr iniciatīva neiztiek bez kritiķiem. Daudzi ir nobažījušies, ka modeļu nereālā pilnība var ietekmēt jauno paaudzi, kas kļūs apsēsta ar šādas pilnības sasniegšanu.
Tāpat tiek kritizēts izveidoto modeļu ļoti seksualizētais tēls. Uz ko aģentūra atbild, ka viņi vienkārši ievēro estētiku, ko jau ir radījuši paši zīmoli.
"Ja mēs neievērosim šo estētiku, zīmoli nebūs ieinteresēti. Lai mainītu šo sistēmu, ir jāmaina zīmolu redzējums. Pasaule kopumā ir seksualizēta.”