Astronomi ir atklājuši jaunu, daudzkārt lielāku Saturna gredzenu

Amerikāņu astronomi ap Saturnu atklājuši gigantisku, agrāk nezināmu gredzenu, kas sastāv no putekļiem un ledus un praktiski neatstaro redzamu gaismu, tādēļ līdz šim par viņu nekas nebija zināms, ziņo BBC.

Kā paziņojusi NASA Reaktīvās kustības laboratorija, objektu izdevies atklāt ar kosmiskā teleskopa „Spitzer” palīdzību. Gredzens atrodas Saturna sistēmas ārmalā, un ir pagriezts par 27 grādiem attiecībā pret galvenajiem grezeniem, vēsta aģentūra AP. Gredzena temperatūra ir mīnuss 193 grādi. Atklāt to izdevies infrasarkanajā spektrā.

Putekļu un ledus pamatmasa atrodas apmēram 6 miljonu kilometru attālumā no planētas, un sniedzas gandrīz līdz 12 miljoniem kilometru. Gredzens ir tik liels, ka tajā ietilptu miljards tādu planētu, kā Zeme, paskaidrojuši zinātnieki. Agrāk bija zināmi septiņi galvenie Saturna gredzeni, kurus apzīmē ar latīņu alfabēta burtiem no A līdz G, kā arī vairāki mazāka izmēra gredzeni.

Jaunatklāta gredzena robežās un ar to vienā virzienā griežas Saturna pavadonis Feba. Citi gredzeni un pavadoņu vairākums kustas pretējā virzienā. Tagadējais atklājums var izskaidrot cita Saturna pavadoņa, Japeta, mīklu, kuram ir viena spilgta un viena ļoti tumša puses. Pēc zinātnieku domām, šādu parādību izraisījušas jaunatklātā gredzena ledus un putekļu sadursmes ar Japeta virsmu.

Kosmiskais teleskops „Spitzer”, kas paredzēts kosmosa novērošanai infrasarkanajā diapazonā, sāka darbu 2003. gadā. Teleskops riņķo ap Sauli, 105 miljonu kilometru attālumā no Zemes.