Ikviens ir pamanījis, ka degvielas uzpildes stacijās degvielas cenas ik nedēļu nedaudz pieaug. Tomēr dīzeļdegviela par 3 eiro patiešām pārsteidz, jo tas ir pat divreiz dārgāks nekā mūsdienās ierasts, raksta tv3.lt.
Lietuvas Enerģētikas aģentūra nesen paziņoja, ka šonedēļ benzīna cena Lietuvā pieauga par 0,04 procentiem, bet dīzeļdegviela - par 0,7 procentiem. Pēc aģentūras datiem, benzīna vidējā cena Lietuvā šobrīd ir augstākā šogad, proti, tā ir sasniegusi 1,61 eiro/l.
Portāla tv3.lt redakcija saņēma vēstuli no kāda iedzīvotāja, kurā viņš dalījās ar savu atradumu - dīzeļdegviela par 2,99 eiro litrā.
"Es atgriezos no darba. Pa ceļam piestāju “Neste: benzīntankā un paskatījos cenas - dīzelis un benzīns maksā ap 1,60 eiro litrā. Bet manu uzmanību piesaistīja cits dīzeļdegvielas veids ar nosaukumu "My D" cena, kura cena bija 2,99 eiro,” lasītājs bija pārsteigts.
“Nodomāju, kas tas par maģisko dīzeli, divreiz dārgāks par parasto. Radās jautājums, kas tur tik īpašs, ka tik daudz jāmaksā. Un kurš to vispār pērk?"
"Neste" pārstāvji tv3.lt redakcijai apliecināja, ka tā noteikti nav kļūda. Šīs dīzeļdegvielas cena patiešām sasniedz 3 eiro par litru, un Lietuvā to var iegādāties tikai sešās degvielas uzpildes stacijās.
“Neste Lietuva” izpilddirektore Jūlija Matisone norādīja, ka šo dīzeļdegvielu sauc “Neste MY Renewable Diesel”, un, pēc pārstāves skaidrojuma, tas ir izgatavots no 100% atjaunojamām, otrreizējām izejvielām, kas ietver atkritumus un atlikumus, piemēram, dzīvnieku taukus, lietotu cepamo eļļu, zivju eļļu no pārstrādes atkritumiem utt.
Šīs dīzeļdegvielas cenu nosaka “Neste” prasībām atbilstošo izejvielu pārstrādes daudzumi, to piegāde, transportēšanas infrastruktūra, dārgāks ražošanas process. Lielākais izaicinājums ir šādas dīzeļdegvielas ražošanai piemērotu izejvielu trūkums.
“Pieprasījums pēc ilgtspējīgām pārstrādei piemērotām izejvielām ir lielāks nekā piedāvājums. Arī loģistikas ķēde vēl nav pietiekami attīstīta,” skaidroja “Neste” pārstāve.
“Cik zinu, mēs esam vienīgie Lietuvas tirgū, kas piedāvā alternatīvu dīzeļdegvielai no atjaunojamām izejvielām. Šī alternatīvā degviela tiek pārdota arī Somijā, Zviedrijā, Nīderlandē, ASV, Igaunijā un Latvijā,” sacīja J.Matisone.
Pēc viņas skaidrojuma, ar šo dīzeļdegvielu var uzpildīt visu ar dīzeli darbināmu transportlīdzekļu - vieglo un smago - degvielas tvertnes un sajaukt ar parasto dīzeļdegvielu. "Neste Lietuva" norādīja, ka šī degviela, salīdzinot ar tradicionālo dīzeli, visa degvielas ražošanas un patēriņa cikla laikā izdala līdz 90% mazāk izmešu vidē.
“Turklāt šim dīzelim raksturīgs augsts cetānskaitlis, kas nosaka ātrāku dzinēja iedarbināšanu un tā klusāku darbību. Šim dīzelim nav naftas degvielai raksturīgās smakas, izplūdes gāzes ir gandrīz neredzamas. Dīzeļdegvielas krāsa savā caurspīdīgumā atgādina ūdeni,” skaidroja Matisone.
Pieprasījums pēc "Neste MY Renewable Diesel" dīzeļa ir mazāks nekā pēc parastās dīzeļdegvielas, lai gan interese par šo produktu, tāpat kā par citām alternatīvajām degvielām pasaulē, pieaug. Un, novērojot globālās tendences, iespējams, turpinās augt.
“Piemēram, novembrī, paplašinot degvielas uzpildes staciju skaitu, kur šo dīzeļdegvielu var iegādāties no 2 uz 5, “Neste MY” atjaunojamās dīzeļdegvielas pārdošanas apjomi pieauguši vairāk nekā vairākas reizes - klienti to testē, gan sajaucot ar tradicionālajiem dīzeļdegvielas veidiem, gan izmantojot tīru.
Izvērtējot situāciju ilgtermiņā, uzskatām, ka no jēlnaftas iegūtās degvielas īpatsvars tirgū samazināsies, savukārt pieaugs mazāk piesārņojošās alternatīvas - hibrīdauto, elektromobiļi, degviela, kas ražota no atjaunojamām izejvielām," sacīja degvielas uzpildes staciju tīkla pārstāve. Viņa norādīja, ka klimata pārmaiņu paātrināšanās, pieaugošā cilvēku izpratne par šo jautājumu un vēlme samazināt siltumnīcefekta gāzu daudzumu, kas tiek izmesta vidē, mudina arvien vairāk transporta vadītāju meklēt ilgtspējīgākas alternatīvas tirgū. Pamatojoties uz patērētāju uzvedību, tiek prognozēts, ka tuvākajā nākotnē arvien mazāk transportlīdzekļu izmantos dīzeļdegvielu no jēlnaftas, un kopējais degvielas īpatsvars no tradicionālās naftas samazināsies.
“Uzskatām, ka alternatīvās degvielas ir ne tikai nākotnes, bet arī šodienas risinājums cīņai pret klimata pārmaiņām, ko jau tagad var pielietot transporta tirgū,” piebilda J. Matisone.