Tramvaji populāri arī Londonā, turklāt tie ir ērti

© Ekrānšāviņš no youtube

Lai arī Apvienotās Karalistes galvaspilsētu ir gadījies apmeklēt ne reizi vien, līdz šim nezināju, ka tās transporta sistēma balstās ne tikai uz izdaudzinātajiem autobusiem un metro, bet arī tramvajiem. To maršruti vijas Londonas dienvidu daļā starp Vimbldonu, Kroidonu, Bekenemu un Ņūadingtonu. Pilsētas tūrisma mājaslapā teikts, ka Londonas tramvaji ir regulāri un viegli pieejami. Londonas tramvaju tīkls, ko sauc par “Tramlink”, kursē no Vimbldonas caur Kroidonu uz Bekenemu.

Atgriezušies pēc pusgadsimta prombūtnes

Londonas tramvaju vēsture aizsākusies jau 1860 gadā un savā pirmajā attīstības veidolā pastāvēja gandrīz gadsimtu, līdz 1952. gadam. Saskaņā ar interneta vietnes “Winterville.co.uk” sniegto informāciju, daudzu iemeslu dēļ Londonas tramvaji tika uzskatīti par novecojušiem saistībā ar transporta nozares progresu un jaunām alternatīvām, pieaugot autobusu, automašīnu un vilcienu satiksmes intensitātei. Attīstoties jaunajai motorizētajai sabiedriskā transporta sistēmai, tramvaji lēnām tika slēgti līdz 1952. gadam. Tomēr, pieaugot nepieciešamībai pēc pasažieru pārvadājumiem, jau pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados tika uzskatīts, ka viens no labākajiem risinājumiem ir tramvaju satiksmes atjaunošana. Rezultātā 2000. gada 10. maijā tika atjaunots tramvaju maršruts no Kroidonas uz Ņūadingtonu, kam sekoja cits maršruts no Kroidonas uz Bekkenemas krustojumu 23. maijā un no Elmers Endas uz Vimbldonu 30. maijā. No interneta dzīles atrodamās informācijas noprotams, ka Londonas tramvaju sistēmai ir trīs maršruti, 39 tramvaju pieturas un vairāk nekā 30 transportlīdzekļi, kas kursē 28 km jeb 17 jūdžu garumā. Maksimālais ātrums ir aptuveni 70 km/h jeb 43 jūdzēm stundā.

Ir padomāts par nelaimē nonākušajiem

Tas uz ko Rīgā vēl pagaidām tiecamies, lai tiktu vaļā no PSRS laika komunistu atstātā mantojuma, Londonā jau pilnvērtīgi funkcionē. PSRS laikos cilvēku ērtībām bija nulles vērtība, atšķirībā no Rietumiem, kur tām bija galvenā prioritāte. Ja pie mums vēl trīsdesmit gadus pēc PSRS sabrukuma cilvēkam ar kustību traucējumiem vai māmiņām ar bērnu ratiņiem pārvietošanās izmantojot vietējo sabiedrisko transportu bez citu palīdzības var kļūt par dienas lielāko izaicinājumu vai pat nav iespējama, tad kaut ko tādu droši vien ir visai grūti iedomāties londonietim. Kaut vai izmantojot jau minēto tramvaju satiksmi. Londonas tramvajiem ir bezpakāpienu piekļuve, un pasažieriem ar kustību traucējumiem, lai iekāptu, nav jāizmanto rampas. Brauciens ar tramvaju ratiņkrēslā ir bez maksas. Vimbldonas stacijā ir pasažieru lifti, kas nodrošina savienojumus ar citām dzelzceļa līnijām, kā arī uz un no ielas līmeņa. Katrai tramvaja pieturai drošā attālumā no perona malas visā garumā ir taustes josla. Ratiņkrēslu lietotāji var ērti iekāpt un izkāpt no tramvajiem, un tramvajos ir divas īpašas vietas ratiņkrēslu lietotājiem. Blakus ratiņkrēsla vietai ir domofona sistēma, lai ārkārtas situācijā varētu runāt ar vadītāju, kā arī viegli aizsniedzama apturēšanas poga. Pilsētas ceļvedī teikts, ka tramvajos ir prioritāras sēdvietas vecākiem cilvēkiem, pasažieriem ar kustību traucējumiem un tiem, kas ceļo ar maziem bērniem.

Daļa no autobusa tīkla

Tiem, kas vēlas izmantot Londonas tramvaju satiksmi, iespējams, noderīga informācija varētu šķist, ka tā tiek uzskatīta par daļu no vietējās autobusa tīkla. Maksājot ar “Oyster” karti vai bezkontakta maksājumu karti, autobusu un tramvaju tīklā ir noteikta vienota biļetes cena 1,65 britu mārciņas, vēsta interneta vietne “Visitlondon.com”. Papīra biļetes tramvajos vairs nepiedāvā un nepieņem. Autobusu biļetes ir derīgas visā autobusu un tramvaju tīklā, un nav sadalītas tarifu zonās. Septiņu dienu biļete pieaugušajam izmaksā 23,30 mārciņas, savukārt mēnešbiļetes cena ir 89,50 mārciņas. Ir iespējams iegādāties arī gada biļeti par 932 mārciņām. Ja regulāri brauc, tā ļauj salīdzinoši labi ietaupīt, jo gada biļete ir 40 nedēļas biļešu cenā. Bērni, kas jaunāki par 17 gadiem, ar “Zip Oyster” fotokartēm Londonas tramvajos ceļo bez maksas. Studentiem, praktikantiem un darba meklētājiem ir atlaides. Tiek uzskatīts, ka Londonas tramvajs var būt salīdzinoši lēts un ērts veids kā apskatīt pilsētu.

Sāk agri

Saskaņā ar pilsētas ceļveža informāciju Londonas tramvaju darba laiks ir pielāgots gan vietējo darbaļaužu, gan arī pilsētas dienvidu daļā nokļuvušo vajadzībām. Darba dienās (no pirmdienas līdz piektdienai) tramvaju kustība sākas no plkst. 5.30. Sestdienās un svētdienās likumsakarīgi vēlāk - attiecīgi no plkst. sešiem un septiņiem. Pēdējie vakara reisi katru darba dienu kursē ap pusnakti. Tramvaji dienas laikā kursē apmēram ik pēc 10 minūtēm, agrā rītā un vēlā vakarā nedaudz retāk.