Titānika režisors Džeimss Kamerons: “Titan” īpašnieki tika brīdināti par briesmām

© Scanpix/Zumapress

Holivudas kulta filmas “Titāniks” režisors Džeimss Kamerons daudz reizes nira lielā dziļumā, strādājot pie filmas. Raidorganizācijai BBC viņš pastāstīja, ka uzreiz pēc zemūdens kuģa “Titan” pazušanas viņam bija aizdomas par ļaunāko. Režisors arī pastāstīja, ka kompānija OceanGate, kas organizēja niršanu, vairākkārt tika brīdināta par ekspedīcijas bīstamību uz nogrimušo Titāniku, vēsta BBC.com.

Batiskafs “Titan”, uz kura atradās pieci cilvēki, pārtrauca sazināties pēc 1 stundas un 45 minūtēm kopš misijas sākuma pagājušajā svētdienā. Meklēšanas operācija turpinājās līdz 22. jūnija vakaram, kad jūrā, netālu no Titānika nogrimšanas vietas, tika atklātas batiskafa atlūzas. Eksperti uzskata, ka ierīce sabruka zem ūdens svara, visi apkalpes locekļi gāja bojā.

Kamerons, kurš pats 33 reizes nira pie “Titānika” atlūzām, stāsta, ka notikušā aina viņam bijusi skaidra jau no paša sākuma.

“Es iekšēji jutu, kas notiks. Ja zemūdenes elektronika sabojājas, tās sakaru sistēma nedarbojas un pārtrauc strādāt arī izsekošana. Zemūdene ir pazudusi,” teica Kamerons.

Režisors stāstīja, ka sazinājies ar saviem kontaktiem zemūdens speciālistu vidū, un pēc stundas viņam bijis pilnīgs priekšstats par notikušo: “Viņu mērķis bija nolaisties līdz 3800 metru dziļumam, aptuveni 3500 metru augstumā viņiem pazuda kontakts, un izsekošanas sistēma izslēdzās. Es uzreiz teicu, ka abu sistēmu zaudēšana var būt tikai kādas kolosālas katastrofas rezultāts.”

Šobrīd galvenā “Titāna” avārijas versija ir tāda, ka ka kapsulu varēja saspiest pārmērīgs ūdens spiediens.

Ceturtdien ASV flotes pārstāvis žurnālistiem sacīja, ka neilgi pēc tam, kad “Titāns” zaudēja kontaktu ar sauszemi, Jūras spēki atklāja “akustiskās anomālijas” jeb troksni, kas atbilst sabrukumam.

“Zināju, ka batiskafs atrodas tieši zem tās vietas, kur pēdējo reizi tika saņemti dati par tā dziļumu un atrašanās vietu. Tieši tur viņu arī atrada,” stāsta režisors.

Pēc Kamerona teiktā, “Titāna” bojāeja ir “briesmīga ironija” - arī slavenā Titānika kapteinis tika vairākkārt brīdināts par aisbergu briesmām, taču viņš šos brīdinājumus ignorēja.

“Tagad mums ir vēl viena avārija, diemžēl tās pašas kļūdas dēļ, ignorējot brīdinājumus,” sacīja Kamerons.

Jau iepriekš OceanGate bija saņēmuši Jūras tehnoloģiju biedrības vēstuli, kurā teikts, ka “uzņēmuma eksperimenti var radīt negatīvas sekas”.

Pēc Kamerona teiktā, pēdējos gados uzņēmumu pametuši vairāki darbinieki, un no tiesas dokumentiem, kas saistīti ar citu lietu, izriet, ka bijušais OceanGate darbinieks brīdināja par iespējamām drošības problēmām ar zemūdens kuģi jau 2018. gadā.

Bažas par OceanGate tehniskajiem kritērijiem ir ietvertas arī pārbaudes ziņojumā, ko parakstījis uzņēmuma jūras operāciju kontroles direktors.