Krievijas aviokompānijas joprojām lido, neskatoties uz masveida starptautiskajām sankcijām, kas noteiktas aviācijas sektoram, taču šķiet, ka to sabrukums ir nenovēršams. Vai arī viņi ir atraduši risinājumu? "Deutsche Welle" norāda, ka ir gan.
Ne mazums aviācijas ekspertu ir pārsteigti par to, ka Krievijas komerciālo aviokompāniju lidmašīnas joprojām paceļas debesīs, neraugoties uz daudzām skarbām starptautiskām sankcijām, kas vērstas pret Krievijas aviācijas sektoru.
Neilgi pēc kara sākuma Ukrainā rietumvalstis liedza savu gaisa telpu Krievijas aviosabiedrībām; ārvalstu aviosabiedrības pārtrauca sadarbību ar Krieviju, piemēram, "Boeing" un "Airbus", pārtrauca piegādāt Krievijas aviācijai svarīgas rezerves daļas. Pēc ekspertu domām, pietiktu ar divām nedēļām, lai komerciālā aviācija Krievijā sabruktu.
Tomēr pat pēc deviņiem kara mēnešiem ziņas par Krievijas aviācijas drīzo nāvi izrādādijušās pāragras. Kā tas iespējams?
"Esošie detaļu krājumi, radoši risinājumi un kanibālisms," portālam DW sacīja Ričards Abulafija, aviācijas eksperts no ASV aviācijas un kosmosa konsultāciju firmas "AeroDynamic Advisory".
Pirms Ukrainas kara Krievijas aviokompānijas apkalpoja vairāk nekā 800 lidmašīnu, gandrīz visas no tām ražoja Rietumu ražotāji. Jaunākie pieejamie dati, ko sniedza Krievijai piederošā aviokompānija "Aeroflot", liecina, ka 2019. gadā valsts aviokompāniju pakalpojumus izmantoja vairāk nekā 120 miljoni pasažieru. Vairāk nekā puse no tiem izmantoja starptautiskos lidojumus, kas līdz ar sankciju režīma ieviešanu pilnībā tika atcelti.
Abulafija uzskata, ka sanckijas Krievijas aviokompānijas izmantoja radoši, proti, samazinoties straptautisko lidojumu skaitam, nav vajadzīgs uzturēt tik daudz lidmašīnu. Liekās tiekot izjauktas rezerves daļās.
Kad Krievija pēc 2001. gada sāka atjaunot savu komerciālo lidmašīnu floti, nomainot vecās padomju laikā ražotās lidmašīnas, tā pieņēma arī Rietumu tehniskās apkopes grafikus un aviokompāniju drošības standartus.
Tā kā pēc sankcijām Krievijas aviokompānijas vairs nevarēja garantēt šos grafikus, daudzi investori pieprasīja atpakaļ nomātās lidmašīnas — vairāk nekā 500 reaktīvo lidmašīnu, kuru vērtība pārsniedz 10 miljardus dolāru (9,65 miljardus eiro). Tomēr martā Krievijas prezidents Vladimirs Putins parakstīja likumu, kas ļauj valsts aviokompānijām reģistrēt savas lidmašīnas Krievijā. Tas "faktiski nozīmēja, ka esam nozaguši lidmašīnas", sacīja neatkarīgais Krievijas aviācijas eksperts Vadims Lukaševičs.
"Tagad mēs esam spiesti zagt rezerves daļas, kas ir kļuvis par civilās aviācijas izdzīvošanas jautājumu Krievijā," viņš sacīja DW.