Ministre: Igaunijai nepieciešams savs LNG termināļa kuģis

 

Lai gan ceļā uz Somu līci ir sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) glabāšanas un regazifikācijas kuģis, pagaidām nav zināms, vai tā pastāvīgā atrašanās vieta būs Igaunijā vai Somijā, tādēļ Igaunijai pašai vajadzētu iznomāt savu kuģi, kuru pilnīgi noteikti varētu pietauvot Paldisku pievārtē būvējamajā terminālī, paziņojusi Igaunijas ekonomikas un infrastruktūras ministre Rīna Sikuta.

"Valdība par to vēl nav runājusi, tomēr drīzumā to darīsim. Domāju, ka mums to vajadzētu. Igaunijas piegāžu drošuma analīzes liecina, ka Somijas un Baltijas reģionā gāzes pietiek, tādēļ normālā situācijā mums to nevajadzētu, tomēr notiek karš," Sikuta sacīja Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR.

Viņa pieļāva, ka peldošo glabāšanas un regazifikācijas vienību (FSRU) varētu iznomāt jau šajā ziemā.

Līdzīgu ierosinājumu šonedēļ pauda arī Igaunijas Gāzes asociācija, kura paziņoja, ka Somijā plānotais LNG terminālis tik tikko spēs apmierināt Somijas gāzes patēriņa vajadzības šajā ziemā, tādēļ Igaunijai vajadzētu iznomāt savu FSRU, kas apkalpotu Igauniju un Latviju.

Komentējot Igaunijas valstij piederošā elektrības un gāzes sistēmu operatora "Elering" apliecinājumu, ka gaidāmajā ziemā gāzes piegādes valstij būs pietiekamas, privātās enerģētikas kompānijas "Alexela" vadītājs Marti Hēls Igaunijas parlamenta Finanšu komitejai šonedēļ sacīja, ka reģionā ziemas mēnešos dabasgāzes varētu pietrūkt.

Kā klāstīja Hēls, deficīts saistīts ar to, ka Somijas kompānijas "Gasgrid Finland" iznomātā FSRU jauda ir mazāka nekā sākotnēji gaidīts - no janvāra būs pieejamas divas teravatstundas mēnesī - un pieprasījums Somijas un Baltijas gāzes patēriņa reģionā ir lielāks par prognozēto.

Pavasarī Igaunija un Somija vienojās, ka LNG kuģis tiks pietauvots tās Somu līča valsts piekrastē, kura pirmā pabeigs termināļa infrastruktūras izbūvi.

ASV kompānijas "Excelerate Energy" FSRU kuģis "Exemplar" pēc ziemas līguma izpildes Argentīnā augusta beigās sāka ceļu uz Eiropu. Pašlaik Spānijā sausajā dokā tas tiek gatavots darbam ziemas apstākļos.

Kuģis saskaņā ar desmit gadu čartera līgumu, kuru ASV kompānija parakstījusi ar Somijas gāzes sistēmu operatoru "Gasgrid Finland", apkalpos Somiju, Igauniju un pārējās Baltijas valstis. Lēsts, ka nomas izmaksas desmit gados sasniegs 460 miljonus eiro, kam papildus ir mainīgās izmaksas atkarībā no piegādātā gāzes daudzuma.

Kuģis ir 291 metru garš un 43 metrus plats, tā tilpums ir aptuveni 151 000 kubikmetru, kas pilnībā piekrautā veidā atbilst aptuveni 68 000 tonnām sašķidrinātās dabasgāzes. Lēsts, ka tankkuģi termināli apmeklēs divas trīs reizes mēnesī.

Jau ziņots, ka termināļa projektu Paldiskos attīsta Igaunijas uzņēmums "Alexela", un aprīlī tam pievienojās investīciju kompānija "Infortar", kurai pieder 40% prāmju operatora "Tallink Grupp" akciju.

Plānots, ka terminālim nepieciešamā infrastruktūra tiks izbūvēta līdz šī gada 1.novembrim.

Paldisku termināli iecerēts pabeigt divās kārtās. Pirmajā kārtā paredzēts izbūvēt piestātni un savienojumu ar starptautisko cauruļvadu "Balticconnector", kā arī organizēt peldošā LNG termināļa nomu, bet otrajā - izveidot pastāvīgu termināļa risinājumu. Infrastruktūra, ko domāts pabeigt šoruden, izmaksās 40 miljonus eiro.

Termināli Paldiskos izmantot dabasgāzes piegāžu saņemšanai iecerējusi arī Latvija, kura gan ķērusies arī pie sava LNG termināļa Skultē projekta virzīšanas.