Lietuvas Roķišķu rajona ārkārtējo situāciju komiteja vērsusies pie Aizsardzības ministrijas un lūgusi papildu palīdzību naftasvada avārijas seku likvidēšanā netālu no Latvijas robežas.
Tomēr amatpersonas norāda, ka kopumā situāciju izdevies stabilizēt un šobrīd paveikts viss, lai tālāku piesārņojuma izplatīšanos apturētu.
Dīzeļdegviela, kas naktī uz otrdienu noplūda no cauruļvada Polocka-Ventspils Lietuvas Jodupes pašvaldībā, netālu no Aknīstes Latvijā, piesārņojusi vairāk nekā pushektāru lielu teritoriju, paspējusi nonākt arī meliorācijas sistēmā un tuvējā meliorācijas grāvī.
Pēc provizoriskiem datiem, no bojātā cauruļvada izplūduši vairāk nekā 500 kubikmetri dīzeļdegvielas. Līdz ceturtdienas pusdienlaikam izdevies savākt vairāk nekā 160 kubikmetrus.
"Jodupes pašvaldībā izveidojusies sarežģīta ekoloģiskā situācija, kas liek koncentrēt visu atbildīgo institūciju pūliņus avārijas seku likvidēšanai. Lielais naftas piesārņojuma apjoms rada draudus videi," sacījis Lietuvas vides ministra vietnieks Aleksandrs Sproģis, kas ceturtdien klātienē iepazinās ar situāciju Jodupē, tikās ar Roķišķu rajona vadītājiem un pārsprieda, kā labāk savākt piesārņojumu un pasargāt vidi, lai dīzeļdegviela nenonāktu aptuveni kilometru attālajā Mēmeles pietekā Vīžonā, ko līdzīga nelaime piemeklēja arī pagājušā gada pavasarī.
Kā pastāstījis Valsts vides aizsardzības inspekcijas Avāriju novēršanas un likvidēšanas nodaļas vadītājs Ģedimins Markausks, avārijas vietā izveidoti zemes vaļņi un tīrumā izraktas tranšejas, izjaukts viens meliorācijas sistēmas atzars, bet pa atlikušo drenāžas sistēmas daļu naftas produkti novadīti uz grāvi, kuru glābšanas dienestu darbinieki nosprostojuši ar diviem zemes vaļņiem bez caurtekām, lai grāvī saplūdušo degvielu varētu sasūknēt īpašās tvertnēs un vēlāk sapildīt dzelzceļa cisternās.
Lejāk izveidots vēl viens valnis ar sifona caurteku gadījumam, ja ūdens un degvielas maisījuma līmenis grāvī strauji celtos.
Ceturtdien darbā iesaistījās arī dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" palīgvilciens ar īpašu iekārtu, kas paredzēta naftas atdalīšanai no ūdens.
Pagaidām piesārņojums nav ticis tālāk par pirmo valni un atsūknēšanas darbi turpinās. Kā norāda speciālisti, pagaidām darīts viss, lai nepieļautu tālāku dīzeļdegvielas izplatīšanos. Gādāts arī par papildu pasākumiem, kas varētu būt nepieciešami, ja izveidotos neparedzēti apstākļi.
Avārijas seku likvidēšanas darbus uzrauga vides aizsardzības dienestu darbinieki. Kad darbi būs pabeigti, piesārņotā teritorija tiks rūpīgi pārbaudīta, veikta teritorijas ģeoloģiskā izpēte, un izvērtēts videi nodarītais kaitējums.
Jau ziņots, ka avārija naftasvadā Polocka-Ventspils pāris kilometrus no Latvijas robežas notika naktī uz otrdienu.
No cauruļvada izplūdusī dīzeļdegviela satecējusi piesnigušā tīruma ieplakā, kur izveidojies prāvs degvielas ezeriņš.
Avārijas cēloņus vēl nav izdevies noskaidrot. Noplūdes vietā sniegā nav atrastas ne mašīnu, ne cilvēku pēdas, kas liecinātu par zādzību, lai arī šai apkaimē tādi gadījumi notiek visai bieži.
Tomēr nav vēl zināms, kāda aina pavērsies, atrokot cauruļvadu, kas atrodas aptuveni divu metru dziļumā. Pagaidām tas netiek darīts, jo visi spēki koncentrēti avārijas seku likvidēšanai. Nāksies izvest ne vien savākto dīzeļdegvielu, bet arī zemi, kas piesūkusies ar naftas produktiem, bet pagaidām darbu apgrūtina dziļais sniegs.
Cauruļvada Polocka-Ventspils posms Lietuvas teritorijā pieder Polijas naftas kompānijas "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva".
Avārijas seku likvidēšanas izmaksas vēl pāragri prognozēt, bet jau tagad ir skaidrs, ka tās varētu sniegties vairākos miljonos litu.