Eiropas Savienības Aviācijas aģentūra izplatījusi brīdinājumu, ka Krievijas sāktais karš Ukrainā var negatīvi ietekmēt Globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) pārklājumu atsevišķās reģiona vietās, vēsta LTV raidījums "Panorāma".
GPS traucējumi mūsu reģionā un Somijas austrumu rajonos novēroti jau kopš marta sākuma. Visvairāk par notiekošo uztraucas aviācijas nozarē, taču traucējumi var ietekmēt arī ikdienišķākas ierīces vai cilvēku darbības, kurās GPS izmanto.
Būtiski pieminēt, ka traucējumi ir ne tikai Baltijas un Kaļiņingradas reģionos, kas ir salīdzinošu tuvu Ukrainai, kur Krievija uzsākusi karadarbību, bet arī Somijas austrumos.
Kā Latvijas Televīzijai norādīja VAS ''Latvijas Gaisa satiksme'', aviācijas nozarē jebkurā šāda problēma tiek uztverta ļoti nopietni.
Lidojuma laikā šīs sistēmas darbības traucējumi nerada tiešu apdraudējumu, jo gaisa kuģī tiek izmantotas vēl citas mērierīces, lai nodrošinātu drošu lidojumu, bet traucējumi var ietekmēt lidmašīnu nosēšanos mazāka izmēra lidostās
VAS “Latvijas Gaisa satiksme” pārstāvis Arnis Lapiņš sacīja: "Tas lielākais kaitējums varētu būt mazajās lidostās, kur GPS tiek izmantots kā vienīgā sistēma gan nosēžoties, gan paceļoties. Principā pienāca ziņas no Somijas, ka dažās mazajās lidostās gaisa satiksme uz īsu brīdi tika pārtraukta, jo viņiem vienkārši nav šādu alternatīvu sistēmu."
Gaisa satiksme galvenokārt tika apturēta lidostās, kas atrodas Somijas austrumos.
Piemēram, 5. martā kompānijas “Transaviabaltika” reiss no Tallinas uz Savonlinnas lidostu bija spiests atgriezties Tallinā, jo GPS signāla traucējumu dēļ tika apturēts lidostas darbs. 11. martā Somijas nacionālā lidsabiedrība “Finnair” izplatīja paziņojumu, kurā, atsaucoties uz lidojuma komandu, ziņoja par sistēmas darbības problēmām, lidojot starptautiskajā gaisa telpā pie Kaļiņingradas.
Sistēmas problēmas novērotas arī Latvijā - valsts vidienē un rietumu daļā.
Arī Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” Latvijas Televīzijai apstiprināja, ka pēdējā laikā tā ir atsevišķos gadījumos saskārusies ar GPS pārklājuma traucējumiem. Lidsabiedrība arī piebilst, ka šie traucējumi neietekmē lidojumu drošību.
Iemesli šādiem traucējumiem var būt gan dabiski, gan mākslīgi. ''Latvijas Gaisa satiksmē'' skaidroja, ka, analizējot traucējumiem pakļautos reģionus, vairāk ticams šķiet tieši otrais variants.
"Tas varētu būt saistīts arī ar kaut kādām dabas parādībām, piemēram, saules magnētiskajām vētrām utt., bet, protams, jautājums, ka tas skar Krievijas robežas tuvumu un nekur citur. Tad paliek tas otrs - traucējumi ir mākslīgi izraisīti. Kāpēc tas tiek darīts - nav tādas informācijas un es nevēlētos arī spekulēt par šo," viņš sacīja.
Lidsabiedrības, kas veic lidojumus GPS traucējumu zonās, ir informējušas apkalpes par traucējumu iespējamību, lai tās sekmīgi varētu izmantot citus aeronavigācijas instrumentus.
.