Otrdien, 14. decembrī, Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pārstāvji konceptuāli vienojās, ka izdevīgākais Rail Baltica maršruts būtu Tallina – Pērnava – Rīga – Bauska– Paņeveža – Kauņa.
Iespējamais Rail Baltica maršruts tiks analizēts tālāk, lai veiktu detalizētu projekta izmaksu un ieguvumu analīzi.
Šajā maršrutā plānots izbūvēt jaunas 1435mm platuma sliedes, lai šāda ātrgaitas dzelzceļa līnija nodrošinātu maksimālo pieļaujamo ātrumu līdz 250 km/h, savukārt vidējais ātrums maršrutā varētu būt 170 km/h. Tas nozīmē, ka ceļu no Rīgas uz Tallinu būtu iespējams veikt divās stundās, līdzīgi arī maršrutā Rīga – Kauņa.
Kopumā tika prezentēti četri iespējamie varianti Eiropas standarta dzelzceļa līnijas novietojumam: Tallina – Pērnava – Rīga – Bauska – Paņeveža – Kauņa (izvēlētais); Tallina – Pērnava – Rīga – Šauļi - Kauņa – Lietuvas robeža; Tallina – Tartu – Valmiera – Rīga – Paņeveža – Kauņa – Lietuvas robeža, kā arī blakus esošajai līnijai Tallina - Tartu – Valmiera – Rīga – Šauļi – Kauņa - Lietuvas robeža. Jāmin, ka no Kauņas maršruts turpinās uz Varšavu, kas jau ir integrēta Eiropas dzelzceļa tīklā ar 1435mm platuma sliedēm.
Baltijas valstis Rail Baltica izpēti sāka šā gada aprīlī, lai noskaidrotu, vai iespējams izbūvēt jauna 1435mm platuma Eiropas standarta dzelzceļa līniju, kā arī kādas būs izmaksas un ieguvumi iesaistītajām valstīm.
Rail Baltica izpēti vada starptautiska projekta vadības komiteja, kurā darbojas Latvijas, Lietuvas un Igaunijas atbildīgo iestāžu pārstāvji.
Latvijā izveidota nacionālā projekta vadības grupa, kurā ir pārstāvji no Satiksmes ministrijas, VAS „Latvijas Dzelzceļš” un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas. Kā eksperti tiek piesaistīti arī citu institūciju un NVO pārstāvji.
Rail Baltica projekta izpēte iekļauta Eiropas komunikāciju tīklu (TEN-T) 2007. – 2013. gada perioda daudzgadu programmā, un Rail Baltica ir ES prioritārais projekts. No TEN-T budžeta izpēte tiek finansēta 50% apmērā. Projekta nacionālo līdzfinansējumu 50% apmērā nodrošina katra valsts no budžeta līdzekļiem. Izpētes kopējās izmaksas ir 396000 eiro (280000 lati).
Līgums par tehniski – ekonomiskā pamatojuma izstrādi noslēgts ar Lielbritānijas uzņēmumu „AECOM Ltd.”, kurš uzvarēja atklātā konkursā. Paredzams, ka Rail Baltica izpēti varētu pabeigt 2011. gada marta beigās.
Balstoties uz izpētes rezultātiem, Latvijai, Lietuvai un Igaunijai būs jāvienojas par turpmāko rīcību un iespējām īstenot projektu.