5 inženierijas misēkļi, kas pārsteidzošā kārtā nebeidzās ar nelaimi

© National Geographic/Canva

Inženierijas pasaule ir piedzīvojusi lieliskus sasniegumus. Tomēr vēsture ir pierādījusi, ka ne vienmēr viss darbojas tā, kā paredzēts. Dažreiz neveiksmes ir gandrīz nemanāmas, tomēr citreiz viena kļūda var izraisīt pasaules mēroga katastrofu.

Visbiežāk pie kļūdām vainojama nezināšana, nepareiza komunikācija un dažos gadījumos arī vienaldzība un nolaidība. Tomēr pēc daudzām inženiertehniskām neveiksmēm cilvēki ir mācījušies un pievērš lielāku uzmanību projektēšanai, būvniecībai un drošības protokoliem.

Lai gūtu vēl labāku priekšstatu, kanāls “National Geographic” sniedz iespēju ielūkoties lielākajās tehniskajās kļūdās, kas maksājušas dārgi. Tas viss raidījumā “Inženierijas katastrofas” jau pavisam drīz - piektdien, 5. novembrī, plkst. 22.00!

Gaidot raidījumu, “National Geographic” iepazīstina ar pieciem inženierijas misēkļiem, kas pārsteidzošā kārtā nav beigušies ar nelaimi.

Divi vienā - lidosta un dzelzceļš

National Geographic/Canva

Jaunzēlande ir viena no pasaules mazākajām valstīm, tādēļ lielas transporta sistēmas izveide tur nav vienkārša. Kāds ir risinājums? Izrādās, ka vienā no galvenajiem satiksmes punktiem - Gisbornas lidostā - skrejceļu šķērso aktīvs dzelzceļš. Lai arī tas izklausās ļoti bīstami, līdz šim nekas briesmīgs nekad nav atgadījies.

Lai gan abi transportlīdzekļu veidi pārvietojas tuvu viens otram, kā arī bieži vien aizkavējas reisi, šāda sistēma darbojas jau gadiem. Pati lidosta ir maza - lidmašīnas, kas no turienes lido, izmanto privātiem ceļojumiem vai pārlidojumiem uz Austrāliju.

Tas nav viss - izrādās, ka pārējie trīs lidostas skrejceļi ir nevis ar asfalta, bet zāles segumu. Arī tos aktīvi izmanto lidaparāti.

Sliktākā ēka Apvienotajā Karalistē

National Geographic/Canva

Londonā ir dažādas patiesi neticamas un unikālas celtnes. Regulāri tiek meklēti arhitekti ar izcilām prasmēm, un ne par velti - par viņu talantu un spējām maksā miljonus. Viens no ievērojamākajām debesskrāpjiem Londonā ir ieguvis nosaukumu “The Walkie - Talkie” tā unikālā veidojuma dēļ, jo ēka ir izliekta.

Tomēr formas dēļ stikla ēka radījusi dažādus negadījumus. Mājas priekšpuse tik intensīvi atstaro saules gaismu, ka tā 2013. gadā aizdedzināja paklāju blakus esošajā ēkā. Bet ne tikai - tā reiz izkausējusi jumtu luksusa klases mašīnai uz ielas, toties vēja laikā izliektā virsma rada spēcīgu vēja tuneli, kas var apgāzt gājējus.

Neskatoties uz visiem atgadījumiem un pretrunīgo vērtējumu, ēka jau kopš 2009. gada atrodas Londonas centrā un londonieši par to izsakas atzinīgi.

Pasaules arhitektūras brīnums - neveiksmīgs projekts

National Geographic/Pexels

Sidnejas operteātris ir ne tikai viena no Austrālijas, bet arī pasaules ievērojamākajām un unikālākajām ēkām. Lielākajai daļai cilvēku ļoti patīk būves dizains, tāpēc daudzi ir pārsteigti, dzirdot, ka celtne ir klasisks sliktas projektu vadības piemērs.

1959. gadā operai sāka likt pamatus, un būvniecību vajadzēja pabeigt četru gadu laikā. Tomēr celtniecība aizņēma 14 gadus, kā arī plānoto sešu miljonu vietā, tika iztērēti teju 90 miljoni eiro. Tas nav viss - būvniecības darbi sākās pat pirms projekta plāna pabeigšanas. Tāds haoss noveda pie dažādām kļūdām.

Pēcāk galvenais projektētājs bija neapmierināts un atkāpās no projekta, paņemot līdzi operas celtniecības plānus. Tas nozīmēja, ka dizaineriem bija jāpabeidz celtne bez maketa. Celšanas gaitā netika ievērots teju neviens no galvenajiem pareizas projektu vadības un grāmatvedības organizēšanas pamatnoteikumiem.

Brīnumainā kārtā mūsdienās būvi apbrīno cilvēki no visas pasaules. Bet, kas to zina, varbūt ēkai bija jāizskatās pavisam citādāk?

Bīstamākais tirgus pasaulē

National Geographic/Canva

Apmeklējot Taizemi, var atrast vienu no lielākajiem svaigo jūras velšu tirgiem, ko sauc par “The Maeklong Railway Market”. Tajā tirgošanās norisinās uz aktīva dzelzceļa. Katru dienu pa ielu kursē seši vilcieni. Kad atskan vilciena signāls, notiek liels haoss: ielu tirgotāji steidz aizvērt savus saulessargus, preces noliek malā, un ir ātri jātiek prom no ceļa, lai netraucētu satiksmei.

Par laimi, tirgotāji un apmeklētāji neiebilst šādam infrastruktūras risinājumam. Pārdevējiem pat ir zināmi precīzi vilcienu kursēšanas laiki. Vienīgais iemesls, kādēļ šī vieta nav slēgta, ir tirgotāju lielā spītība.

Neveiksme maksā dārgi

National Geographic/Canva

2008. gadā projektētais tilts Itālijas sirdī, Venēcijā, nu jau ir dažādu stāstu un sliktas slavas apvīts. Projektētāji nebija iedomājušies, ka to apmeklēs un šķērsos tik daudz cilvēku. Pēc tā, ka vairāki gājēji krita un guva traumas, spāņu arhitektam Santjago Kalatravam valdība piešķīra naudas sodu simtiem tūkstošu eiro apmērā.

Arhitekts informēja pilsētu, ka tilta stikla pakāpieni būs jāmaina ik pēc 20 gadiem. Tā vietā astoņus no tiem vajadzēja nomainīt jau ceturtajā gadā pēc tilta atklāšanas. Lai arī tagad tilts ir ļoti pievilcīgs tūrisma objekts, lietus laikā to šķērsot nedrīkst. Tilts nav spējīgs izturēt tūkstošiem tūristu, kas pa to vēlas iet katru dienu.

Lai iepazītu ne tik veiksmīgus inženierijas risinājumus, skaties aizraujoša raidījuma “Inženierijas katastrofas” otrās sezonas jaunāko sēriju jau piektdien, 5. novembrī, plkst. 22.00!

Pasaulē

Bašara al Asada režīma krišana Sīrijā no Izraēlas skatupunkta ir kā boulinga bumbas metiena rezultāts, kad krīt visi ķegļi, - Izraēlai ir izdevies samazināt Irānas uzturēto grupējumu "Hamās" un "Hizbollah" spēku, un kritis ir arī Sīrijas režīms, kas bija ļoti nozīmīgs starpnieks, lai Irāna spētu apgādāt "Hizbollah" un apdraudēt Izraēlu no Libānas, kā arī no pašas Sīrijas teritorijas, intervijā aģentūrai LETA izteicās Izraēlas pulkvežleitnants, Krievijas informācijas operāciju un Krievijas Tuvo Austrumu politikas eksperts Daniels Rakovs.

Svarīgākais