Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra un starptautiskās dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" kopuzņēmums "RB Rail" parakstījuši jaunu Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) līdzfinansēšanas līgumu "Rail Baltica" būvniecībai, kura kopējā summa ir 19,7 miljoni eiro, liecina informācija "Rail Baltica" mājaslapā.
No tiem Eiropas Savienība (ES) nodrošinās 16,7 miljonus eiro jeb 85%, bet atlikušos 15% finansēs Baltijas valstis.
"RB Rail" valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors Agnis Driksna norāda, ka papildus piešķirtais līdzfinansējums ne tikai apliecina ES un Baltijas valstu nemainīgu apņemšanos īstenot šo pārrobežu infrastruktūras projektu, bet arī ļaus pabeigt atlikušos dzelzceļa pamata trases projektēšanas darbus, paātrināt projektēšanas iepirkumus kritiskajā posmā Kauņa-Lietuvas/Polijas robeža, kā arī Kauņa-Viļņa posmā un sākt pamattrases būvniecības iepirkumu Latvijā.
Tāpat šis finansējums paredz vairāku projekta īstenošanai būtisku pētījumu, piemēram, jaunas izmaksu un ieguvumu analīzes un ilgtermiņa biznesa plāna izstrādi.
Būtiskākās jaunajā finansēšanas līgumā ietvertās aktivitātes ir Kauņas dzelzceļa infrastruktūras projektēšana plānotās stacijas apkaimē (1.kārta) Lietuvā, Kauņas infrastruktūras uzturēšanas objekta projektēšana, projektēšanas darbu izmaiņas, lai nodrošinātu Rīgas dzelzceļa mezgla darbības attīstību Latvijā, Rīgas Centrālās stacijas dzelzceļa posma projekta grozījumi, pamatojoties uz "Rail Baltica" vilcienu kustības plānu, nesprāgušās munīcijas identificēšana un ģeotehniskās izpētes veikšana bijušajā Cekules militārajā zonā Latvijā, kā arī "Rail Baltica" infrastruktūras plānošanas darbi Pērnavas apgabalā Igaunijā.
Tāpat finansējums piešķirts arī pētījuma īstenošanai par kopīga ģeodēziskā tīkla attīstību Baltijas valstīs, kā arī "Rail Baltica" informācijas tehnoloģiju arhitektūras attīstības stratēģijas izstrādei.
No 2014.gada līdz šodienai parakstīti jau septiņi finansēšanas līgumi par vairāk nekā 950 miljoniem eiro ES fondu līdzfinansējuma "Rail Baltica" projekta īstenošanai Baltijas valstīs. Papildus piešķirtā līdzfinansējuma summa sasniegs līdz 17 miljoniem eiro un tiks novirzīta projektēšanas darbu pabeigšanai un jauniem pētījumiem.
Šis ir pēdējais līdzfinansējums 2014.-2021.finanšu plānošanas perioda ietvaros. Kopā līdz šim "Rail Baltica" projekta īstenošanai no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta un Baltijas valstu budžetiem pieejami aptuveni 1,14 miljardi eiro.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.