Igaunijai "Rail Baltic" būvei vēl trūkstot aptuveni 400 miljonu eiro

© Ģirts Ozoliņš/F64

Igaunijai vēl trūkst aptuveni 400 miljonu eiro, lai varētu īstenot dzelzceļa līnijas "Rail Baltic" projektu, piektdien intervijā sabiedriskajai raidorganizācijai ERR norādījis ekonomikas un infrastruktūras ministrs Tāvi Āss.

Jau vēstīts, ka uzņēmuma "Rail Baltic Estonia" valdes priekšsēdētājs Tenu Grinbergs šonedēļ paziņoja, ka šo projektu vairs nav iespējams pabeigt līdz sākotnēji noteiktajam termiņam - 2026.gadam - un līnijas pabeigšana būs jāatliek līdz desmitgades beigām. Tomēr vienlaikus viņš uzsvēra, ka darbi visās trijās Baltijas valstīs jau ir sākušies un projekts acīmredzot vairs netiks nolikts plauktā.

Āss atzinis, ka termiņš var iekavēties par četriem gadiem, bet vienlaikus uzsvēris, ka netiek atlikts viss projekts pilnībā.

"Es ļoti gribētu, lai maģistrāle būtu gatava līdz 2026. vai 2027.gadam. Iespējams, tas nozīmētu, ka ne visā trases garumā būtu izbūvēti divi paralēli sliežu ceļi un paliktu dažas vietas, kurās vilcieniem nāktos palaist vienam otru garām, bet nākotnē viss tiktu uzbūvēts līdz galam," viņš skaidrojis.

Pēc ministra teiktā, iemeslu, kādēļ projekta īstenošana iekavējas, ir diezgan daudz.

"Kad tika noteikts termiņš, neviens nezināja, kā virzīsies plānošanas procedūras, cik svarīgi būs visu veidu ekoloģiskie izvērtējumi un ar tiem saistītie procesi," norādījis Āss. "Viens no iemesliem ir tas, ka nav iespējams precīzi prognozēt galīgās projekta izmaksas. Tagad redzam, ka nāksies izmantot arī nākamā Eiropas Savienības budžeta perioda līdzekļus. Galīgais termiņš šāda veida Eiropas projektiem ir 2030.gads. 2026.gadu mēs paši noteicām kā galīgo termiņu, bet diemžēl nākas atzīt, ka līdz tam laikam projekts vēl nebūs gatavs."

Kā ziņots, Lietuvas prezidenta Gitana Nausēdas padomnieks Jaroslavs Neverovičs šonedēļ pavēstīja, ka Lietuvai jāīsteno sava apņemšanās uzbūvēt dzelzceļa līniju "Rail Baltica" līdz 2026.gada beigām, ieskaitot posmu no Kauņas līdz Viļņai.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji tika lēsts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu, un daļa šo izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem, taču, pieaugot būvmateriālu cenām un darbaspēka izmaksām, šo skaitli nāksies koriģēt.

Svarīgākais