Ķīnas izveidota pasaulē pirmā "vīrusa pase"

© AFP/Scanpix/Leta

Ķīna uzsākusi veselības sertifikātu programmu, kas paredzēta pašmāju ceļotājiem, šādi kļūstot par pasaules līderi tā dēvēto vīrusa pasu jomā.

Digitālais sertifikāts, kas apliecina vakcinācijas statusu un vīrusa testa rezultātus, Ķīnas pilsoņiem pieejams ar programmas starpniecību Ķīnas sociālajā medijā "WeChat".

"Tuvākajā nākotnē tūrisma starptautiskā veselības sertifikāta Ķīnas versija sekmēs dažādu valstu cilvēku veselīgu, drošu un sakārtotu saziņu un kļūs par drošu garantiju Ķīnas pilsoņiem, kas ceļo pa pasauli," teikts Ķīnas Ārlietu ministrijas paziņojumā "WeChat".

Sertifikāti tiek izplatīti, lai "palīdzētu atbalstīt pasaules ekonomisko atlabšanu un sekmētu pārrobežu ceļošanu", pavēstīja Ārlietu ministrijas preses sekretārs.

Starptautiskais veselības sertifikāts šobrīd ir pieejams tikai Ķīnas pilsoņiem, un tas nav obligāts.

Sertifikāts, kas ir pieejams arī papīra formā, kā noprotams, ir pasaules pirmā "vīrusa pase".

ASV un Lielbritānija ir valstu vidū, kas arī apsver līdzīgu atļauju ieviešanu.

Eiropas Savienība arī strādā pie vakcinācijas "zaļajām caurlaidēm", kas pilsoņiem ļaus ceļot starp dalībvalstīm un uz ārzemēm.

Ķīnas programmā iekļauts QR kods, kas katrai valstij ļaus iegūt ceļotāja veselības informāciju, pirmdien vēstīja ziņu aģentūra "Xinhua".

"QR veselības kodi" lietotnē "WeChat" un citās Ķīnas viedtālruņu lietotnēs jau tiek pieprasīti, lai Ķīnā nodrošinātu piekļuvi sabiedriskajam transportam un daudzām sabiedriskām vietām.

Šīs lietotnes izseko lietotāju pārvietošanos un ģenerē zaļo kodu, kas ir sinonīms labai veselībai, ja lietotājs nav bijis tuvā kontaktā ar cilvēku, kam ir apstiprināta inficēšanās ar Covid-19 vīrusu, un nav ceļojis uz vīrusa uzliesmojuma zonu.

Tomēr sistēma radījusi jautājumus par privātuma tiesību ievērošanu un bažas, ka tiek paplašināta valdības veiktā izspiegošana.

Pasaulē

Pēc aviokatastrofas Viļņā publiski tiek izvirzītas iespējamās notikuma versijas . Pēc Lietuvas policijas datiem, lidmašīnai ārēji bojājumi nav redzami, tāpat kā nav informācijas par ugunsgrēku vai sprādzienu lidmašīnas iekšienē . Aviācijas eksperts gan atzīmē, ka ārējie spēki katastrofas izraisīšanai nav nepieciešami – pietiek ar darbības traucējumiem lidmašīnas iekšienē vai apzinātu elektromagnētisko viļņu novirzi, lai mulsinātu pilotus, vēsta Lietuvas TV3.