Prāmju satiksmi Baltijas jūrā apdraud nelegāla akumulatoru pārvadāšana

Prāmju satiksmei Baltijas jūrā starp Helsinkiem un Tallinu nopietnus drošības draudus rada nelegāla nolietotu automašīnu akumulatoru pārvadāšana, brīdina Somijas muitas dienests.

Pirmo nelegālo nolietoto akumulatoru sūtījumu Somijas muita pārtvēra pagājušā gadā. Šogad konfiscētas 22 automašīnas, kas izmantotas vecu un dažkārt bojātu akumulatoru pārvadāšanai bez pienācīgiem aizsardzības pasākumiem un licencēm.

Visas apturētās automašīnas mēģināja nokļūt uz automašīnu un pasažieru prāmjiem uz Tallinu, vēsta laikraksts "Helsingin Sanomat".

Vecie akumulatori no Somijas uz Baltijas valstīm tiek vesti, lai nodotu pārstrādei vērtīgās metāla daļas, ko tie satur.

Nelegālo pārvadājumu šoferi parasti ir Latvijas, Lietuvas vai Igaunijas pilsoņi, skaidro Somijas muitas dienvidu apgabala noziegumu apkarošanas inspektors Tēmu Koskela.

Akumulatori bieži vien ir nozagti no atkritumu savākšanas vietām Somijā. Vietējā policija norāda, ka ar šo arodu nodarbojas profesionāļi un ka ar līdzīgu problēmu saskaras arī Zviedrijas un Norvēģija.

Kā skaidro Somijas lielākā akumulatoru pārstrādes uzņēmuma "Akkukierrätys Pb" izpilddirektors Henriks Karlsons, zādzību pieaugums licis atkritumu savākšanas punktiem pārcelties uz slēgtām telpām vai nožogotām teritorijām.

Pirmās akumulatoru zādzības parādījās pirms pāris gadiem, kad pasaules tirgū sāka pieaugt svina cena.

Taču vecajiem akumulatoriem nereti ir sūces, pa kurām vidē noplūst skābe un ūdeņradis.

Pavirši pārvadājot nolietotos akumulatorus, tie rada potenciālus draudus prāmju satiksmē.

Viens bīstams gadījums jau notika maijā, kad no vecu akumulatoru kravas Espo aizdegās kravas automašīna, kas bija ceļā uz pasažieru prāmi.

"Ikviens var iedomāties, kas notiktu, ja ugunsgrēks būtu izcēlies uz prāmja," sacīja ostas muitas inspektors Petri Erkila, norādot, ka muitas dienests aizbraucošās kravas spēj pārbaudīt tikai daļēji.

Somijas muitas dienests brīdinājis kuģniecības līnijas par šo problēmu.

Somijas Transporta drošības aģentūra pavēstīja, ka kuģniecībām ir pienākums regulāri rīkot personālam mācības, kā rīkoties ugunsgrēka gadījumā, kā arī prāmju automašīnu stāviem ir jābūt aprīkotiem ar videonovērošanas kamerām, dūmu detektoriem un automātiskajiem ūdens izsmidzinātājiem.

Svarīgākais