Šādi pasākumi varētu būt, piemēram, lielāki brīdinājumi par iedarbību uz veselību cigarešu paciņas abās pusēs, neuzkrītošs iepakojums (“plain packaging”) un noteikumi par tādām vielām tabakas izstrādājumos, kas ir kaitīgas, izraisa atkarību un padara tabakas patēriņu tīkamāku.
Spēkā esošie noteikumi
Tabakas izstrādājumu direktīvu pieņēma 2001. gadā. Tajā noteikts maksimālais tādu vielu kā nikotīns, darva un oglekļa monoksīds, daudzums cigaretēs. Direktīva ražotājiem arī izvirza prasību uz tabakas izstrādājumiem sniegt rakstiskus brīdinājumus par ietekmi uz veselību un aizliedz lietot tādus vārdus kā „viegls”, „maigs” un „ar zemu darvas saturu”.
Kāpēc direktīvu pārskata?
Komisijas nodoms ir vienkāršot iekšējā tirgus darbību tabakas izstrādājumu nozarē, vienlaikus nodrošinot teicamu sabiedrības veselības aizsardzību.
Komisija rīkojas pēc Eiropas Parlamenta pieprasījuma, kā arī atbildot uz Komisijas ziņojumu par direktīvas īstenošanu , kurā apzināts, kādās jomās iespējami uzlabojumi. EP 2007. gada Rezolūcijā par Zaļo grāmatu "Virzība uz Eiropu, kas brīva no tabakas dūmiem: politikas iespējas ES līmenī" dalībvalstis aicināja līdz 2025. gadam par 50 % samazināt smēķēšanu jauniešu vidū. Lai šo mērķi sasniegtu, svarīgi būtu stingrāki noteikumi par tabakas izstrādājumiem.
Komisija aicina visas iesaistītās personas līdz 2010. gada 19. novembrim komentēt tās problēmas, kas apzinātas sabiedriskajā apspriešanā, tostarp to, ka:
- ES dalībvalstīs tiesību akti ļoti atšķiras un nepietiekami risina veselības un nekaitīguma problēmas saistībā ar konkrētiem tabakas un nikotīna izstrādājumiem, piemēram, elektroniskajām cigaretēm;
- četrās dalībvalstīs (Beļģijā, Rumānijā, UK un Latvijā) izmanto attēlu veida brīdinājumus. Tas nozīmē, ka ES valstīs patērētāju informētība par smēķēšanas kaitīgumu var ievērojami atšķirties;
- starp dalībvalstīm atšķiras noteikumi, kas potenciāli kaitīgas, atkarību izraisošas vielas un vielas, kuras tabakas patēriņu dara tīkamāku, atļauj vai aizliedz;
- informāciju par tabakas saturu saprast, salīdzināt un izvērtēt pašlaik ir grūti. Tas ir tādēļ, ka dalībvalstīs ir atšķirīgi veidi un ziņošanas mehānismi.
Šī apspriešana ir svarīgs uzdevums, lai, kā plānots, 2012. gada sākumā pieņemtu tiesību akta priekšlikumu.