Koronavīrusa Covid-19 pandēmija pasaulē smagi skārusi arī aviācijas nozari. Ņemot vērā, ka daudzviet koronavīrusa Covid-19 ierobežošanai slēgtas robežas un iedzīvotājiem lūgts atteikties no ceļošanas, avikompāniju lidaparātiem un darbiniekiem nu jāatrodas piespiedu dīkstāvē. Analītiķi prognozē, ka optimistiskākā scenārija gadījumā pieprasījums pēc lidojumiem pirmskrīzes līmenī atgriezīsies vien ap 2021. gada vidu, savukārt sliktākais scenārijs pat paredz lēto lidojumu izzušanu Eiropā.
Medijs "Business Insider" norāda, ka šobrīd vislielāko neskaidrību rada fakts par to, kuras aviosabiedrības vispār spēs pārdzīvot krīzi. Tāpat nav zināms, cik daudzi pēc pandēmijas beigām vispār vēlēsies un varēs atļauties lidojumus, kā arī tas, kādus piesardzības pasākumus aviācijas nozares uzņēmumi varētu ieviest nākotnē.
Džons Striklands, neatkarīgais gaisa transporta konsultans, medijam norādījis, ka viena lietas, kas pavisam noteikti ir skaidra ir tā, ka aviācijas nozare būs mazāka. Starp aviācijas nozares apdraudētajām "lietām" ir arī Eiropā tik slavenie lētie lidojumi, uz kuriem biļetes reizēm maksā vien dažus dolārus.
"Business Insider" norāda, ka salīdzinoši lēto aviobiļešu cenu Eiropā rada arī tas, ka, piemēram, atšķirībā no ASV, Eiropā ir krietni lielāka konkurence kompāniju starpā. Piemēram, izmantojot "Ryanair", reti par biļešu cenu nāksies maksāt vairāk nekā 100 eiro, bet izpārdošanu vai īpašo akciju laikā lidmašīnu biļetes Eiropā var iegādāties pat par nieka 10, 5, vai pat 0,01 eiro.
"Šis tirgus pieaugums Eiropā skaidrojams ar to, ka līdz šim lidmašīnas biļetes varēja iegādāties pat tie, kuri iepriekš nav varējuši atļauties ceļot," uzsver Dž.Striklands.
Šobrīd zināms, ka no Covid-19 pandēmijas radītās krīzes cieš arī Eiropas lielākas aviokompānijas- Īrijas lidsabiedrība "Ryanair" un Lielbritānijas aviokompānija "EasyJet". Izmaiņām to darbībā būšot milzīga ietekme uz to, kā cilvēki līdz šim raduši lidot, norāda eksperts.
Piemēram, kompānija "Ryanair" šobrīd dienā veic vien 20 lidojumus, kas ir mazāk par 1% no tā, kāds iepriekš bijis lidojumu skaits diennakts laikā, raksta "Irish Times". Pirms krīzes aviosabiedrība dienā veikusi pat 2500 reisus.
Tikmēr kompānija "EasyJet" lidojumus pārtraukusi. Tās lidmašīnas flote un teju 4000 darbinieki atrodas dīkstāvē. Aviokompānija neslēj, ka atlikusi arī 24 "Airbus" lidmašīnu pasūtījumu, un norāda, ka ja vien neizdotos ietaupīt jaunajiem lidaparātiem paredzētos 4,5 miljardus dolāru, tai augustā jārēķinās ar finansiālām grūtībām.
Šobrīd uzņēmums ir nodrošinājies ar 600 miljonu mārciņu aizdevumu no Lielbritānijas Valsts kases un paziņojis, ka šonedēļ kompānijas rezerves tiks palielinātas līdz 2,3 miljardiem mārciņu.
Tikmēr analītiķi noskaidrojuši, ka, iespējams, labākā situācijā ir kompānija "Ryanair". Tās rīcībā ir 4 miljardi eiro skaidrās naudas, ar ko uzņēmums varētu izdzīvot 18 mēnešus.
Dž.Striklands norāda, ka šādi uzkrājumi panākti vairāku iemeslu dēļ. "Tas ir rezultāts uzņēmuma "agresīvajai pieejai" lētajām cenām. Tā panākusi slavu gan ar vienu centu vērto biļešu pārdošanu, gan nepopulāru naudas taupīšanas politiku, piemēram, pasažieri par pamatsummu lidmašīnā līdz šim varējuši ienest vien niecīga svara bagāžu.
Tāpat kompānija pat esot izpētījusi, kā lidmašīnā ieviest papildu sēdvietas, kas vēl ļautu palielināt pārvadāto pasažieru skaitu.
Tiesa, eksperti nenoliedz, ka koronavīrusa Covid-19 pandēmijas radītās krīzes dēļ biļetes kļūs dārgākas un, iespējams, mainīsies ierastā lidojumu veikšanas kārtība.
"Es domāju, ka krīzes rezultātā arī Eiropā būs ievērojami mazāks aviokompāniju skaits, un to uzvedība līdzināsies uzņēmumiem ASV. Citiem vārdiem sakot- jo mazāk aviosabiedrību, jo lielāki tarifi," medijam norādījis neatkarīgais aviācijas eksperts Endrū Čārltons.
Tas nozīmē, ka mazāka aviosabiedrību skaita gadījumā tās arī varēs lemt par biļešu cenu paaugstināšanu. Tiesa, tas gan neizslēdz iespēju, ka samazinātos arī ceļotāju skaits.
Runājot par zemo cenu aviokompāniju politiku eksperti norāda, ka skaidrs ir viens, ka tiks darīts viss, lai tās būtu rentablas. Varētu tikt mainīta izmaksu taupīšanas politika, atsevišķās pozīcijās cenas varētu pieaugt.
Netiek izslēgta iespēja, ka daļa no tām samazinās arī lidojumu skaitu.
Svarīgi esot arī apzināties, ka paies laiks, kamēr cilvēki atkal vēlēsies un varēs atļauties ceļot. Jau tagad redzams, ka vissmagāk skartajās Covid-19 valstīs, piemēram, Spānijā, Itālijā, Francijā, pamatīgi cietusi arī aviācijas nozare, un kā norāda Dž.Striklands, tad neviens šobrīd nevar pateikt, kādā līmenī tā atgriezīsies pēc krīzes.