Otrdiena, 23.aprīlis

redeem Georgs, Jurģis, Juris

arrow_right_alt Pasaulē

Aktīvisti traucē lielākā optiskā teleskopa celtniecībai Havaju salās

PROTESTS. Kopš jūlija vidus aktīvisti bloķē vienīgo ceļu, kas ved uz Mauna Kea kalna virsotni, neļaujot uzsākt pasaulē lielākā optiskā teleskopa celtniecību © Hawaii DLNR via AP

Jau vairākas nedēļas būvniekiem tā arī nav izdevies ķerties pie pasaulē lielākā optiskā teleskopa celtniecības Havaju salās, jo pret to protestē daļa vietējo iedzīvotāju, kuri Mauna Kea vulkāna virsotni uzskata par svētu vietu. Šonedēļ kļuvis zināms, ka projekta autori ķērušies pie rezerves plāna un vērsušies pēc atļaujas pie Spānijas Kanāriju arhipelāga Palmas salas varas iestādēm. Taču nav skaidrs, vai šādā gadījumā izdosies saglabāt ASV federālo finansējumu, turklāt izskanējuši brīdinājumi, ka Havaju salas nāksies pamest daudziem labi apmaksātiem speciālistiem, jo pašlaik protestu dēļ nedarbojas arī 13 citi Mauna Kea apkaimē uzbūvētie teleskopi.

Atļauja Trīsdesmit metru teleskopa (Thirty Meter Telescope jeb TMT) celtniecībai tika saņemta jau 2011. gadā, atgādina interneta ziņu vietne LiveScience.com. Šāds nosaukums teleskopam dots tāpēc, ka tā galvenā spoguļa diametrs sastāvēs no 492 sešstūra formas elementiem un sasniegs 30 metrus. Pašlaik līdzīgas klases teleskopu uz mūsu planētas nav, taču Čīlē Andu kalnos tiek būvēti amerikāņu Milzīgais Magelāna teleskops (GMT) un eiropiešu Ļoti lielais teleskops (ELT), kas varētu sākt darboties ap 2025. gadu. Ap to pašu laiku ekspluatācijā bija plānots nodot arī TMT (tā celtniecība varētu ilgt desmit gadus), taču tagad šis 1,4 miljardus dolāru vērtais starptautiskais projekts, kurā bez vairākām ASV augstskolām piedalās arī Kanādas, Indijas, Ķīnas un Japānas valdības, šķiet bezcerīgi iestrēdzis.

Kopš 2014. gada pret teleskopa celtniecību cīnās aktīvisti, kuri apgalvo, ka vairāk nekā četrus kilometrus augstā Mauna Kea virsotne ir vietējo iedzīvotāju svētvieta un vērienīgie celtniecības darbi to apgānīs. LiveScience.com raksta, ka līdz XIX gadsimta nogalei vulkāna virsotnē patiešām bija atļauts kāpt vien vietējās karaliskās ģimenes pārstāvjiem un priesteriem, taču vēlāk šī tradīcija izplēnējusi un pret 13 citu teleskopu un observatoriju būvniecību vietējiem iedzīvotājiem nav bijuši gandrīz nekādi iebildumi. Aktīvistu līdere Kīloha Piskiota (interesanti, ka viņa gadiem ilgi vienā no observatorijām strādājusi par zinātnisko līdzstrādnieci) sarunā ar AP gan uzsvērusi, ka pašreizējā situācija ir atšķirīga. Pirmo reizi teleskopu iecerēts būvēt gandrīz pašā vulkāna virsotnē, bet tā izmērs paredz ļoti vērienīgus rakšanas darbus, kuru dēļ mainīsies pat kalna siluets. «Nav pieņemami, ka šajā havajiešiem svētajā vietā tiks būvēta salās augstākā celtne, kas sniegsies 18 stāvu ēkas augstumā,» uzsvēris cits aktīvistu līderis Kahookahi Kanuha. Atbalstu vietējiem iedzīvotājiem, kuri jūlija vidū nobloķēja uz snaudošā vulkāna virsotni vedošo vienīgo ceļu, pauduši Holivudas aktieri Dveins Džonsons un Džeisons Momoa, taču diezgan negaidīti ir tas, ka atklāto vēstuli ar aicinājumu ņemt vērā vietējo iedzīvotāju viedokli parakstījuši gandrīz 1000 dažādu ASV zinātnisko iestāžu pārstāvju - sākot ar astronomijas studentiem un beidzot ar profesoriem.

Kopš jūlija vidus, kad, saskaņā ar štata tiesas lēmumu, tika apstiprināta celtniecības atļauja un vajadzēja sākties darbiem, protesta akcijās ik dienas piedalījušies vairāki simti cilvēku, bet atsevišķos brīžos ceļa bloķētāju skaits sasniedzis vairākus tūkstošus. Vietējā avīze Honolulu Civil Beat gan uzsver, ka tas ir tā saucamais kareivīgais mazākums. Šī izdevuma veiktās aptaujas rezultāti, kas publicēti šonedēļ, liecina, ka pret teleskopa celtniecību iebilst vien 31% vietējo iedzīvotāju, bet 64% to atbalsta, atzīstot, ka projekts ar darba vietām nodrošinās simtiem cilvēku būvniecības laikā, bet vēlāk tajā varēs strādāt arī desmitiem vietējās universitātes absolventu, kuri specializējušies astronomijā. Trīs nedēļas ilgušo protestu dēļ dīkstāvē ir arī pārējo kalna nogāzē ierīkoto observatoriju darbinieki, un viens no zinātniekiem intervijā AP ar rūgtu ironiju norādījis, ka viņiem ar to nākas samierināties. «Mēs vienkārši cenšamies iztēloties, ka uz ilgāku laiku debesis klāj mākoņi,» viņš sacījis, uzsverot, ka teleskopu neatliekamās tehniskās apkopes darbi gan tiek veikti.

Gan Havaju salu gubernators, gan vietējais mērs ir aicinājuši abas ieinteresētās puses uz dialogu, taču pašlaik nav īsti skaidrs, par ko ir iespējams runāt. Viens no TMT projekta vadītājiem Kristofs Dimā sarunā ar Physics Today norādījis, ka būtiskas izmaiņas projektā nav iespējams veikt. «Mēs taču nevaram būvēt mazāku teleskopu, tādējādi samazinot veicamo zemes darbu apjomu,» viņš sacījis. K. Dimā norādījis, ka vieta gandrīz paša Mauna Kea virsotnē izvēlēta pēc ļoti nopietniem pētījumiem, jo tā bijusi pati piemērotākā visā ziemeļu puslodē. Gaiss šeit ir pietiekami sauss (mākoņu sega parasti atrodas zemāk), lielais augstums virs jūras līmeņa nodrošina minimālus atmosfēras traucējumus, turklāt vieta ir pietiekami nomaļa, lai zinātniskajiem pētījumiem šķēršļus neliktu gaismas piesārņojums. Zinātnieki uzskata, ka ar jauno teleskopu būs iespējams iegūt vairāk nekā 10 reižu spilgtākus attēlus, nekā izmantojot Habla kosmisko teleskopu, vēsta ASV Nacionālais sabiedriskais radio (NPR).

TMT izpilddirektors Eds Stouns šonedēļ paziņojis, ka projekta vadītājiem nāksies ķerties pie rezerves plāna, un jau pieprasīta atļauja lielo teleskopu būvēt Spānijai piederošajās Kanāriju salās. Gan Spānijas zinātnes ministrija, gan Palmas salas administrācija ir gatavas investorus sagaidīt atplestām rokām. No zinātniskā viedokļa teleskops gan būs mazāk jaudīgs, jo atradīsies vien aptuveni 2200 metru augstumā virs jūras līmeņa, taču labāk ir tā nekā nekā, atzinis E. Stouns. Starptautiskās ziņu aģentūras norāda, ka galīgais lēmums, visticamāk, tiks pieņemts nākamo mēnešu laikā, taču TMT pārstāvji jau brīdinājuši - atsakoties no teleskopa celtniecības projekta, Havaju salas riskē ar to, ka neviens vairs nevēlēsies ieguldīt līdzekļus astronomijas attīstībā štatā un šī zinātnes nozare vienkārši panīks.