Pirms pāvesta vizītes Lietuvā ažiotāžu izraisa erotiska Viļņas reklāma

© LNT Ziņu dienests

Īsi pirms pāvesta vizītes Lietuvā izcēlusies ažiotāža par galvaspilsētas tūrisma kampaņu, kas erotiskā veidā reklamē Viļņu kā "Eiropas G punktu", trešdien vēstīja raidījums "LNT Ziņas".

Reklāmas teksts vēsta, ka "neviens nezina, kur tas atrodas, taču, kad to atrod, sajūtas ir brīnišķīgas". Ilustrācijā redzama fotogrāfija ar sievieti kaisles virsotnē. Šāds galvaspilsētas pozicionējums Lietuvas sabiedrībā sacēlis pamatīgu vētru.
Arī valdības kanclers nosūtījis vēstuli Viļņas pašvaldībai, aicinot reklāmu atlikt.
Bijušais Viļņas mērs Artūrs Zoks pat ierosinājis atlaist no darba pašvaldības administrācijas direktoru Povilu Poderski, kurš apstiprinājis pilsētas tūrisma un biznesa attīstības aģentūras "Go Vilnius" radīto kampaņu. Arī valdības kanclers nosūtījis vēstuli Viļņas pašvaldībai, aicinot reklāmu atlikt, jo tā nesaskanot ar septembra sākumā plānoto pāvesta Franciska vizīti Lietuvā.
Reklāmas autori apgalvo, ka pats pāvests reklāmu nemaz neredzēs - tā paredzēta ārvalstīm. Arī Viļņas pašvaldība noraida bažas, ka šāda reklāma pilsētu attēlojot kā seksa tūristu galamērķi. "Reklāma ir sociāli atbildīga un aicina veidot labāku pasauli, tādēļ mēs patiešām neplānojam atlikt šo kampaņu, kura, es domāju, ir pati labākā Viļņas pilsētas pašvaldības kampaņa starptautiskajam tirgum. Un tā ir daudz pārāka par jebkādu produktu, kuru ir izveidojušas nacionālās aģentūras," uzskata Viļņas pašvaldības administrācijas direktors Poderskis.
Uz situāciju reaģējis arī Viļņas arhibīskaps Gintars Grušs. Atklātā vēstulē sabiedrībai viņš raksta, ka svētā tēva viesošanās un orgasmu attēlojoša reklāma patiešām nav saistītas, un vizītes kontekstā tā nav būtiska lieta. Tomēr garīdznieks uzskata, ka reklāma varbūt nav pats labākais Lietuvas tēla atspoguļojums, jo var šķist aizvainojoša īpaši tām sievietēm, kas cietušas no vardarbības.
Arī Lietuvas iedzīvotāju domas par šo kampaņu ir klaji atšķirīgas. "Man tas šķiet "seksisms". Viņi mazliet pārcentušies. Viļņai ir, ko parādīt, un tas nav noteikti tikai G punkts," saka kāda iedzīvotāja. Taču citi ir sajūsmā par, viņuprāt, veiksmīgo reklāmu. "Bija savulaik aizliegts pat izteikt šo vārdu. Sekss te kaut kāds lamuvārds bija. Tā ir dzīve un tā vajag dzīvot." Arī Viļņā sastaptie ārvalstu tūristi reklāmu uztver daudz mierīgāk. "Seksisms? Nē. Neredzu šajā fotogrāfijā neko aizvainojošu. Tā ir meitene, jauka meitene, bet mēs taču viņu visu arī neredzam."
Kampaņas veidotāji "Go Vilnius" apgalvo, ka reklāmas mērķis ir vispirms piesaistīt jauniešu uzmanību un tad iepazīstināt ar īstajām galvaspilsētas vērtībām - gan kultūras dzīvi, gan aktīvās atpūtas iespējām un dabu. 9. augustā tiks atklāta interneta mājaslapa, kurā ārzemnieki varēs atrast visdažādākos piedāvājumus Viļņas apmeklēšanai. Visa reklāmas kampaņa, kas plānota viena mēneša garumā, galvaspilsētas pašvaldībai izmaksās 56 000 eiro.

Pasaulē

Eiropas Komisija šonedēļ gatavojas paziņot par jaunu nodevu noteikšanu Eiropas Savienībā strādājošiem uzņēmumiem. Šāda iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību stiprināt kopējo ES budžetu, lai reaģētu uz pieaugošajām prasībām aizsardzības, parādu apkalpošanas un rūpniecības politikas jomā. Plāna projektu redzējuši izdevuma “Financial Times” žurnālisti, un tas oficiāli tiks publicēts šonedēļ. Tas paredz nodokli visiem uzņēmumiem, kuru gada neto apgrozījums pārsniedz 50 miljonus eiro. Saskaņā ar “Lursoft” datiem, Latvijā 2024. gadā 50 miljonu eiro apgrozījums bija 128 uzņēmumiem.

Svarīgākais