Kopš aizvadītā gada septembra aviokompānija Ryanair piedzīvojusi nepārtrauktus lidojumu traucējumus. 2017. gada rudenī tika atcelti 2000 lidojumi, bet jūlijā - tieši vasaras karstākajā ceļojumu sezonā apkalpes personāls uzsācis jaunus streikus. Ryanair vadība nav sākusi rīkoties, lai apturētu nepārtrauktos protestus. Pēc ilgās klusēšanas, Eiropas lielākās zemo cenu aviokompānijas uzņēmuma vājā pārvaldība ir nākusi gaismā, uzskata lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums "Skycop".
Pirmie masveida lidojumu traucējumi 2017. gadā
Pagājušā gada septembrī Ryanair bija pirmā kompānija, kura izjuta pilotu trūkumu, kas strauji kļuva par visas avionozares problēmu. Tā rezultātā tika atcelti 2000 lidojumi, no kā savukārt cieta aptuveni pusmiljons pasažieru. Zemās darba samaksas un darba apstākļu dēļ arī Īrijas, Vācijas, Portugāles, Spānijas un Itālijas piloti paziņojuši par streiku rīkošanu. Ir mobilizējušās arī darbinieku arodbiedrības, kurās apvienojušies piloti, salona apkalpes un citi kompānijas darbinieki, lai cīnītos par savām tiesībām. Pirmo reizi aviokompānijas 32 gadu pastāvēšanas laikā Ryanair atzinusi arodbiedrību pastāvēšanu.
Nepatikšanu sākums
Šī gada aprīlī pēc arodbiedrību atzīšanas kļuva skaidrs, ka, lai gan formāli tās akceptētas, realitātē arodbiedrību viedoklis netiek ņemts vērā. Piloti lielākoties cīnās par tiesībām uz augstāku darba samaksu, kā arī pret pastāvošo pilotu transfēra sistēmu starp Eiropas un Āfrikas valstīm, kas traucē pilotu ģimenes un privātajai dzīvei. Salona apkalpes locekļi turpretim nav apmierināti ar stingrajiem noteikumiem attiecībā uz obligāti sasniedzamajiem ieņēmumiem lidojuma laikā.
Īrijas, Portugāles, Spānijas un Beļģijas darbinieki paziņojuši par streiku, Vācija pievienosies
Pēc vestajām sarunām šī gada aprīļa līdz jūnijam, Ryanair piloti un apkalpes locekļi paziņoja par streiku rīkošanu. Tā rezultātā 12. jūlijā notika 24 stundu ilgs streiks, kurā piedalījās 100 no 350 pilotiem, kas pārstāv Īrijas Aviokompāniju pilotu asociāciju (Irish Air Line Pilot’s Association (IALPA)). Streika dēļ Ryanair bija spiesti atcelt 30 lidojumu. Nākamos streikus, kuri ietekmēs aptuveni 60 tūkstošu pasažieru, plānots rīkot 20. jūlijā, kā arī laikā no 24. līdz 26. jūlijam. Ja aviokompānija nekavējoties nerīkosies, lai mainītu situāciju, šāda apjoma streiki rezultēsies desmitiem tūkstošu eiro lielos zaudējumos, kas būs jāizmaksā pasažieru kompensācijās. Taču tie nav visi plānotie streiki - arī arodbiedrības Vācijā plāno organizēt protestus šī gada augustā.
Peļņas palielināšanās un finansiālais stāvoklis
“Ryanair lepojas ar peļņu palielinājumu, taču tiek pieļauta iespēja, ka kompānija ietaupa uz darbinieku algām, kā arī atceļ darbiniekiem pienākošos vasaras atvaļinājumus. Tā ir vadības bezatbildība. Mēs esam pārliecināti, ka tikai labi atpūtušies un apmierināti darbinieki var nodrošināt veiksmīgus lidojumus tik lielam pasažieru skaitam. Ryanair gada laikā pārvadā aptuveni 130 miljonu pasažieru,” stāsta Marjus Stonkus, lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmuma “Skycop” izpilddirektors, “Arī šobrīd vēl gaidāmie arodbiedrību streiki būs mērāmi aptuveni 20 miljonu eiro zaudējumos, kas kompānijai būtu jāizmaksā kompensācijās, taču Ryanair tiks cauri sveikā bez šiem zaudējumiem. Tai pašā laikā tiek izstrādātas jaunas kampaņas peļņas palielināšanai.
Neilgi pēc pilotu streika Īrijā, Ryanair uzsāka arī biļešu pārdošanas kampaņu, kuras laikā dažu lidojumu biļešu cena bija mazāka par 10 eiro.
“Kārtējo reizi pārliecināmies, ka Ryanair darīs visu, lai gūtu peļņas pieaugumu. Lai gan kompānijas darbinieki skaidri un acīmredzami izsaka protestu visos iespējamos veidos, kompānijas vadība paliek vienaldzīga,” papildina M. Stonkus.
Streiki, kas ietekmējuši 65 tūkstošus pasažieru
Kopumā visi jūlijā notikušie streiki ietekmējuši aptuveni 65 tūkstošus pasažieru, bet pašlaik spēkā esošie ES tiesību akti nav pietiekami, lai aizsargātu cietušos. “Tā kā streiki tiek uzskatīti par “ārkārtas apstākļiem”, Ryanair nav pienākums ikvienam pasažierim, kura lidojumu negatīvi ietekmējis streiks, izmaksāt līdz pat 600 eiro lielu kompensāciju, lai gan tas būtu jādara. Pat tad, ja šīs kompensācijas tiktu izmaksātas, visticamāk tās ne tuvu nesegtu pasažieriem sagādātos zaudējumus lidojumu kavēšanās vai atcelšanas gadījumos. Mēs mudinām ikvienu aviopasažieri sekot līdzi sava lidojuma ielidošanas un izlidošanas laikam gadījumā, ja pēkšņi rodas kādas izmaiņas, kā arī atcerēties par aviokompāniju pienākumu brīdī, kad lidojums kavējas vismaz 2 stundas - lidsabiedrībai šajā gadījumā jānodrošina pārtika, pieeja internetam un nepieciešamības gadījumā - arī apartamenti,” norāda M. Stonkus.