Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Pasaulē

Kačiņska lidmašīnas avārijā vainīgi piloti

© Scanpix

Polijā vakar turpināja apspriest publiskotās stenogrammas no 10. aprīlī avarējušās prezidenta Leha Kačiņska lidmašīnas lidojuma datu ierakstu ierīcēm. Lielākā daļa komentētāju piekrīt prezidenta pienākumu pildītāja Broņislava Komorovska sacītajām, ka nekā sensacionāla 39 minūšu garajā ierakstā nav, un tas apliecina, ka katastrofa, kurā gāja bojā 96 cilvēki, notikusi pilotu vainas dēļ.

Kaut gan bijušā prezidenta brālis Jaroslavs Kačiņskis, kurš būs B. Komorovska galvenais sāncensis gaidāmajās vēlēšanās, apgalvojis, ka viņš neuzticoties Krievijas veiktajai izmeklēšanai, stenogrammas atšifrējumu arī viņam nav bijis pamata apšaubīt, vēsta RIA Novosti. Tiesa, J. Kačiņskis uzskata, ka pirms publiskošanas ieraksts bijis jānodod bojā gājušo personu ģimenes locekļiem.

Publiskotās stenogrammas apliecina, ka L. Kačiņska lidmašīnas Tu-154 piloti bijuši informēti par sliktajiem laika apstākļiem Smoļenskas lidostā un vairākkārt mainījuši savu lēmumu par nolaišanās perspektīvām. Tāpat ir skaidrs, ka pilotu kabīnē vairākkārt viesojušās augsta ranga amatpersonas no prezidenta svītas, tomēr tiešs spiediens uz pilotiem nav izdarīts. Taču ļoti iespējams, ka nepiederošu personu atrašanās pilotu kabīnē novērsusi lidotāju uzmanību un tieši tādēļ viņi nav reaģējuši uz mērierīču brīdinājumiem, ka lidmašīna bīstami pietuvojusies zemei.

"Nav apstākļu, lai varētu nosēsties," – šādu brīdinājumu lidmašīnas apkalpe 25 minūtes pirms katastrofas saņēmusi no Smoļenskas lidostas dispečeriem. Par to, ka tas ir sadzirdēts, liecina pilota Arkadiuša Protasjuka atbilde: "Paldies, ja ir tāda iespēja, mēs mēģināsim, bet, ja laika apstākļi nebūs pietiekami labi, [vēlāk] mēģināsim vēlreiz." Pilots arī sazinājies ar poļu lidmašīnas Jak-40 apkalpi, kas pirms tam sekmīgi Smoļenskā nogādājusi žurnālistu grupu. Šīs apkalpes loceklis brīdina par biezo miglu un iesaka – ja ar otro mēģinājumu neizdodas nosēsties, prātīgāk izmantot rezerves lidlauku Maskavā vai Minskā. Aptuveni 15 minūtes pirmas avārijas pilots konstatējis, ka nosēšanās tomēr nebūs iespējama, un, spriežot pēc visa, pieņēmis lēmumu mest loku ap lidostu cerībā, ka laika apstākļi uzlabosies. Pēc brīža dzirdams, ka pilotu kabīnē ieradies Polijas Ārlietu ministrijas diplomātiskā protokola nodaļas vadītājs Marjušs Kazana, – uzklausījis pilotu paskaidrojumus, ka nosēšanās nav iespējama, viņš nosaka: "Jā, tad mums ir radusies problēma."

Sešas minūtes pirms katastrofas atkal dzirdama M. Kazanas balss – viņš informē pilotus, ka prezidents nav pieņēmis lēmumu, kā rīkoties. Divas minūtes pirms avārijas pilotu kabīnē ieradies arī Polijas Gaisa kara spēku pavēlnieks Andžejs Blasiks, taču lidmašīna šajā brīdī jau uzsākusi nosēšanās manevru. Dzirdams, ka automātiskā sistēma TAWA jau divas minūtes pirms avārijas brīdina par bīstamu tuvošanos zemei un iesaka nekavējoties uzņemt augstumu. Arī Smoļenskas lidmašīnas dispečers, redzot, ka nosēšanās mēģinājums ir neveiksmīgs, aicina pilotus "doties otrajā aplī", taču jau ir par vēlu. Pēdējais, ko fiksējusi ierakstu ierīce, – rupjas lamas poļu valodā un troksni.