Saskaņā ar trešdien publiskoto izmeklētāju ziņojumu Polijas prezidenta lidmašīnu 2010.gadā pie Smoļenskas lidlauka Krievijas rietumos iznīcināja sprādziens, kas noticis, tai vēl atrodoties gaisā, ziņo Polijas Radio.
Komisija, kas izmeklē katastrofu, kurā gāja bojā toreizējais Polijas prezidents Lehs Kačiņskis un visi 95 pārējie lidmašīnā esošie cilvēki, tostarp citas augstākās poļu valsts un armijas amatpersonas, atzinusi, ka to nav izraisījusi pilotu kļūda.
Saskaņā ar komisijas atzinumu vispirms eksplodējis lidmašīnas kreisais spārns, kad lidaparāts vēl atradies vairāk nekā 900 metru no Smoļenskas militārā lidlauka.
Pēc tam, lidmašīnai joprojām atrodoties gaisā, noticis sprādziens tās fizelāžā un pilnībā apstājušies dzinēji.
Vienlaikus komisija atzinusi, ka Smoļenskas lidostas dispečeri lidmašīnas ekipāžai snieguši kļūdainu informāciju par nosēšanos.
Savu ziņojumu komisija publicējusi nākamajā dienā pēc piemiņas pasākumiem, kas notika visā Polijā, apritot tieši astoņiem gadiem pēc traģiskās katastrofas.
Scanpix
Valdošā partija "Likums un taisnīgums" (PiS) jau sen apšaubījusi iepriekšējo oficiālo izmeklēšanas atzinu, kas tika sagatavots iepriekšējās valdības laikā.
Tajā tika atzīts, ka katastrofu izraisījusi virkne poļu pilotu pieļauto kļūdu, kā arī kļūdas, kuras pieļāvis Smoļenskas lidlauka dispečeru torņa personāls.
Savukārt Krievijas izmeklētāji visā vainoja vienīgi poļus.
PiS izveidoja pati savu izmeklēšanas komisiju, kas sākotnēji konstatēja, ka prezidenta lidmašīnu iznīcinājis gaisā noticis sprādziens, kā arī apsūdzēja krievu dispečerus apzinātā poļu pilotu maldināšanā par to atrašanās vietu, lidmašīnai tuvojoties skrejceļam.
Pagājušā gada decembrī toreizējais Polijas aizsardzības ministrs Antonijs Macerevičs paziņoja, ka par katastrofu esot atbildīga Krievija.
Viņš arī apgalvoja, ka prezidenta lidmašīnu esot iznīcinājuši divi sprādzieni.
Jau janvārī jaunā Macereviča ieceltā izmeklēšanas komisija paziņoja, ka lidaparāta kreiso spārnu esot iznīcinājusi eksplozija.
Komisija norādījusi, ka eksplozijai esot bijuši "vairāki avoti" pašā lidmašīnā.