BKPI: Uzņemtās saistības "Rail Baltica" jāpilda bez kavēšanās

© "Rail Baltica" vizualizācija

Eiropas Komisija devusi skaidru signālu visām Baltijas valstīm par to, ka uzņemtās saistības, kas ir apliecinātas ar "Rail Baltica" īstenotāju parakstiem, ir jāpilda pilnā apmērā un bez kavēšanās, aģentūrai LETA sacīja Baltijas Korporatīvas pārvaldības institūta (BKPI) Latvijas pārstāvniecības vadītājs Andris Grafs.

"BKPI sagaida atklātību un caurskatāmību par projekta darbību un finansēm, kā arī uzskata, ka praksē jāievieš efektīvs pārvaldības un lēmumu pieņemšanas modelis visos līmeņos. Tas attiecas gan uz Baltijas valstu valdībām, "RB Rail" akcionāriem, gan uz uzņēmuma padomes un vadības komandas darbu, kur katram no iesaistītajiem precīzi jāievēro sava loma un pilnvaras," sacīja Grafs.

Pēc viņa teiktā, konkrēts solis, ko iesaistītās puses var darīt jau patlaban, ir sākt piesaistīt "RB Rail" padomei no valdībām un dzelzceļa uzņēmumiem neatkarīgus padomes locekļus ar ievērojamu starptautisku pieredzi privātajā sektorā un lielu projektu īstenošanā.

"Tas veicinātu veiksmīgu padomes darbu, kā arī projekta īstenošanu atbilstoši budžetam un paredzētajā termiņā," uzsvēra Grafs.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka sestdien Lietuvas dzelzceļa kompānija "Lietuvos Geležinkeliai" kā pēdējā parakstīja līgumu par "Rail Baltica" izpildes un finansēšanas nosacījumiem pēc tam, kad piektdien Eiropas Savienības (ES) Transporta un mobilitātes ģenerāldirektorāts paziņoja, ka nekavējoties veiks "Ral Baltica" projekta pārskatu, izvērtējot Lietuvas projekta aktivitāšu un finansējuma atlikšanas, samazināšanas, atgūšanas vai izbeigšanas iespējas.

Ģenerāldirektorāts bija informējis "RB Rail", ka viņa ieskatā ir notikusi būtiska kavēšanās ar projekta ieviešanu, īpaši attiecībā uz Projekta finansēšanas un īstenošanas modeļa līguma parakstīšanu, jo Lietuvas puse līgumu nebija parakstījusi līdz noteiktajam termiņam, proti, 30.septembrim.

Kad līgumu bija parakstījis "Lietuvos Geležinkeliai" Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa žurnālistiem paziņoja, ka ar šo soli risks ES līdzfinansējuma samazināšanai ir krietni mazināts, taču pavisam novērsts tas neesot.

Rubesa uzsvēra, ka lielāka skaidrība šajā jautājumā būs šonedēļ, kad sāksies sarunas starp Lietuvu, "RB Rail" un atbildīgajām ES institūcijām. Vienlaikus viņa pauda pārliecību, ka "Rail Baltica" ir ļoti nozīmīgs visām Baltijas valstīm, tāpēc projekta virzība turpināsies.

Eiropas sliežu platuma projekts "Rail Baltica" ir līdz šim vērienīgākais transporta infrastruktūras projekts ziemeļaustrumu Eiropā. Tas paredz Eiropas sliežu platuma ātrgaitas dzelzceļa izbūvi, savienojot vienotā dzelzceļa transporta tīklā Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. "Rail Baltica" dzelzceļa tīklam jākļūst par izšķirošo posmu Baltijas jūras Ziemeļu transporta koridorā, nodrošinot reģiona ciešāku ekonomisko un administratīvo sadarbību ar pārējām Eiropas valstīm.