Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA) nekavējoties veiks "Ral Baltica" projekta pārskatu, izvērtējot pašreizējo Lietuvas projekta aktivitāšu un finansējuma atlikšanas, samazināšanas, atgūšanas vai izbeigšanas iespējas, paziņojis Eiropas Savienības (ES) Transporta un mobilitātes ģenerāldirektorāts.
Kā aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāve Ilze Rassa, piektdien ģenerāldirektorāts informējis "RB Rail", ka Komisija uzskata, - ir notikusi būtiska kavēšanās ar projekta ieviešanu, īpaši attiecībā uz Projekta finansēšanas un īstenošanas modeļa līguma parakstīšanu.
Tas, ka Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" nav parakstījusi Projekta finansēšanas un īstenošanas modeļa līgumu, norāda, ka nav izpildīts priekšnoteikums, lai pieteiktos uz otro Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility jeb CEF) līdzfinansējuma saņemšanas kārtu, norādījis ģenerāldirektorāts.
Līdz ar to, Komisija uzskata, ka Lietuva varētu būt pārkāpusi CEF Regulas 22.pantu, kas nosaka, ka "saņēmēji un dalībvalstis dara visu, lai īstenotu kopīgu interešu projektus, kuri saņem saskaņā ar šo regulu piešķirtu Savienības finansiālo palīdzību", jo "Lietuvos geležinkeliai" ir valstij piederošs uzņēmums.
Šobrīd ir apdraudēti Lietuvai piešķirtie 320 miljoni eiro līdzfinansējuma, kas Lietuvas aktivitātēm tika piešķirti ar CEF pirmās un otrās kārtas pieteikumiem (2014-2015).
Ģenerādirektorāts ir paziņojis, ka INEA nekavējoties veiks projekta pārskatu, izvērtējot pašreizējo Lietuvas projekta aktivitāšu un finansējuma atlikšanas, samazināšanas, atgūšanas vai izbeigšanas iespējas. Turklāt ģenerāldirektorāts ir uzdevis INEA apturēt sarunas par Lietuvas aktivitātēm un finansējumu otrā CEF posma līguma sarunu ietvaros, informē Rassa.
Neizpildot augstākminēto priekšnoteikumu, ģenerāldirektorāts ir iedarbinājis CEF Regulas 12.1 pantu un uzdevis INEA nekavējoties veikt globālā "Rail Baltica" projekta progresa vērtējumu, izskatot Lietuvas projekta aktivitāšu un finansējuma, kas finansēti saskaņā ar Finansēšanas līgumu "Action 2014-EU-TMC-0560-W" un finansēšanas līgumu "Action 2014-LT-TMC-0190-M", atlikšanas, samazināšanas, atgūšanas vai izbeigšanas iespējas. Turklāt, ģenerāldirektorāts ir uzdevis INEA apturēt sarunas par Lietuvas aktivitātēm un finansējumu otrā CEF posma līguma sarunu ietvaros, informē "RB Rail" pārstāve .
Pirmdien, 10.oktobrī, "RB Rail" vadība pārrunās ar INEA pārstāvjiem augstākminētā pārskata procedūru, tostarp, kā tālāk turpināt sarunas par otrā CEF posma līdzfinansējuma līgumu Igaunijas un Latvijas aktivitātēm un finansējumam.
"RB Rail" vadība apzinās situācijas nopietnību. Lai saprastu, kā CEF Regulas 12.2 panta iedarbināšana ietekmēs visu "Rail Baltica" projektu, kopuzņēmums turpinās sarunas ar ģenerāldirektorātu un Lietuvu, lai novērstu projekta īstenošanas riskus, skaidro Rassa.
Kā ziņots, 30.septembris bija termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem. To parakstījušas visas iesaistītās puses, izņemot "Lietuvos geležinkeliai".
"Lietuvos geležinkeliai” valdes priekšsēdētājs Sauļus Girdausks ierosinājis valdei atbalstīt līguma parakstīšanu, tomēr viņš neprecizēja laiku, kad valde varētu pieņemt lēmumu.
"Mēs no saviem juristiem saņēmām secinājumus, esam saņēmuši akcionāra pilnvarojumu un lūgumu valdei to izskatīt pat tad, ja tas nav valdes kompetencē. Es noformulēju visus ierosinājumus un izplatīju tos valdes locekļiem," Girdausks, kurš ir arī Lietuvas transporta un sakaru viceministrs, piektdien sacīja ziņu aģentūrai BNS.
Viņš norādīja, ka daži valdes locekļi atrodas ārvalstu braucienos, tādēļ viņš nevar paredzēt laiku, kad varētu notikt valdes sēde.
Eiropas sliežu platuma projekts "Rail Baltica II" ir līdz šim vērienīgākais transporta infrastruktūras projekts ziemeļaustrumu Eiropā. Tas paredz Eiropas sliežu platuma ātrgaitas dzelzceļa izbūvi, savienojot vienotā dzelzceļa transporta tīklā Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. "Rail Baltica II" dzelzceļa tīklam jākļūst par izšķirošo posmu Baltijas jūras Ziemeļu transporta koridorā, nodrošinot reģiona ciešāku ekonomisko un administratīvo sadarbību ar pārējām Eiropas valstīm.