Francijas valdība aicinājusi valsts ietekmīgākās arodbiedrības uz vēl vienu sarunu raundu, lai novērstu transporta haosu, degvielas krīzi un masveida streikus, kas var paralizēt valsti laikā, kad tā rīkos Eiropas kausa izcīņu futbolā – šis turnīrs sāksies nākamajā piektdienā un ilgs mēnesi.
Valdība negrasās atteikties no pretrunīgi vērtēto darba likumdošanas reformu īstenošanas, bet izmanto to, ka katrā nozarē strādājošajiem ir savas intereses.
Valdības un lielas sabiedrības daļas konflikts saistībā ar darba likumdošanas reformu ilgst jau mēnešiem. Sociālistu prezidents Fransuā Olands un viņa nominētais premjers Manuels Valss ir pārliecināti, ka iecerētās reformas sekmēs valsts ekonomisko attīstību, jo padarīs darba tirgu elastīgāku, ļaujot uzņēmējiem pieņemt darbiniekus tad, kad to prasa ekonomiskā konjunktūra, un atlaist, kad pieprasījums ir samazinājies. Savukārt darba ņēmēji un viņus pārstāvošās arodbiedrības uzskata, ka šādā veidā tiks mazinātas strādājošo tiesības.
Arodbiedrību galvenais ierocis ir streiki, un tie Francijā turpinās jau vairākas nedēļas. Pagājušonedēļ valstī bija jūtama degvielas krīze, jo protestētāji daļēji paralizēja ne tikai visu astoņu naftas pārstrādes rūpnīcu darbu, bet arī spēja bloķēt lielāko daļu degvielas noliktavu, kas noveda pie benzīna deficīta daudzās degvielas uzpildes stacijās. Vienlaikus streikus rīkoja arī sabiedriskā transporta vadītāji, un šonedēļ šīs protesta akcijas turpināsies. Vakar pievakarē streik ot atkal sākuši Francijas dzelzceļnieki, un Reuters, atsaucoties uz Francijas dzelzceļa kompānijas SNCF prognozēm, vēsta, ka pāris dienas nekursēs aptuveni 40% vietējo ātrvilcienu, divas trešdaļas starppilsētu vilcienu, gaidāms, ka tiks aizkavēti arī starptautiskie reisi uz Šveici, Spāniju, Beļģiju un Nīderlandi. Ceturtdien streiku plāno uzsākt Parīzes metro darbinieki, bet jau piektdien viņiem varētu pievienoties aviodispečeri visā Francijā. Savukārt lidsabiedrības Air France pilotu arodbiedrības sanāksmē pieņemts lēmums par sešu dienu streika rīkošanu jūnijā.
Pārsvarā streiki ir saistīti tieši ar valdības rosinātajām darba likumdošanas reformām, kuras lielākā daļa protestētāju uzskata par negodīgām. Taču vienlaikus strādājošie katrs savā nozarē jau mēnešiem ilgi cīnās, lai tiktu izpildītas atsevišķas specifiskas prasības - palielinātas algas, uzlaboti darba apstākļi un tamlīdzīgi. Tas attiecas gan uz dzelzceļniekiem, gan pilotiem, gan naftas pārstrādes rūpniecībā nodarbinātajiem, un, kā norāda Reuters, Francijas valdība bez lieka trokšņa cenšas realizēt skaldi un valdi politiku, panākot vienošanos ar atsevišķu nozaru darbiniekiem. Piemēram, skolotājiem jau piesolīts algu paaugstinājums, zinātniekiem paziņots, ka pretēji iepriekš draudētajam netiks samazināta pētījumiem atvēlētā budžeta daļa, atrasti arī līdzekļi, lai izmaksātu bezdarbnieka pabalstus skatuves māksliniekiem. Šādā veidā varasiestādēm izdevies panākt, ka dalību streikā atsaukušas vairākas arodbiedrības, un pašlaik valdības galvenais uzdevums ir pārliecināt SNCF, lai tā izpildītu vismaz daļu streikojošo prasību vai vismaz apsolītos to darīt. Vienošanos nepieciešams panākt, vēlākais, līdz nākamās nedēļas vidum, jo 10. jūnijā sāksies Eiropas kausa izcīņa futbolā. Tās laikā Franciju gatavojas apmeklēt aptuveni 1,5 miljoni ārzemju līdzjutēju, kuriem nenokļūšana savas komandas spēļu vietā (sacensības notiks desmit pilsētu stadionos) nozīmēs īstu katastrofu.