EgyptAir lidmašīnā pirms katastrofas fiksēti dūmi

© Scanpix

Plānots, ka šodien Vidusjūras rajonā, aptuveni 290 kilometrus uz ziemeļiem no Aleksandrijas, kur ceturtdien jūrā iegāzās lidsabiedrības EgyptAir pasažieru lidmašīna, darbu uzsākts Francijas jūras kara flotes kuģis, kura iekārtas varētu palīdzēt atrast lainera lidojuma datu ierakstu ierīces jeb tā sauktās melnās kastes

Izmeklētājiem jau ir izdevies noskaidrot, ka dažas minūtes pirms katastrofas, kas prasīja 66 cilvēku dzīvības, lidmašīnā iedarbojusies signalizācija, kas vēstījusi par spēcīgu piedūmojumu, taču tas neļauj izdarīt drošus secinājumus par katastrofas iemeslu.

Ēģiptes prezidents Abdelfatāhs al Sisi vakar paziņojis, ka «iespējams, būs vajadzīgs daudz laika», lai noskaidrotu lidmašīnas avārijas cēloni, taču informāciju no sabiedrības neviens negrasās slēpt. Reuters norāda, ka par prioritārajiem uzdevumiem pašlaik tiek uzskatīta lidmašīnas melno kastu, kā arī bojāgājušo pasažieru un apkalpes locekļu mirstīgo atlieku meklēšana. Lidmašīnā A320, kas bija ceļā no Parīzes uz Kairu, atradās 56 pasažieri, septiņi apkalpes locekļi un trīs drošības dienesta darbinieki. Ēģiptes armijas pārstāvis, brigādes ģenerālis Mohammeds Samirs informējis, ka sestdien uzietas pirmās avarējušās lidmašīnas atlūzas un pasažieru personīgās mantas, kas nogādātas krastā, taču diemžēl tas neļaujot spriest par to, kas noticis ar lidmašīnu. Nav pat zināms, vai tā sadalījusies pirms iegāšanās Vidusjūrā.

Saskaņā ar starptautiskajiem likumiem izmeklēšanas vadību uzņēmusies Ēģipte, taču meklēšanas darbos iesaistīti arī kuģi un lidmašīnas no Lielbritānijas, Grieķijas, Kipras, Francijas un ASV, bet franču aviācijas drošības aģentūras BEA eksperti palīdz ēģiptiešu izmeklētājiem analizēt iegūto informāciju. Kompānijas EgyptAir vadītājs Safvats Moslems sarunā ar Reuters norādījis, ka nākšoties pārmeklēt aptuveni 17 000 kvadrātkilometru plašu teritoriju, turklāt Vidusjūra šajā reģionā ir no 2400 līdz pat 3000 metriem dziļa. Tas nozīmē, ka pat pēc vraka atrašanās vietas noskaidrošanas tā atlieku izcelšana nebūs vienkārša. AFP atgādina, ka lidmašīnas melno kastu baterijas darbojas un signālus par savu atrašanās vietu raida aptuveni mēnesi.

Reuters atgādina, ka lidmašīna no radariem pazuda īsi pēc tam, kad no Grieķijas gaisa telpas bija ielidojusi Ēģiptes gaisa telpā - dažas minūtes iepriekš piloti nebija atbildējuši uz grieķu aviācijas dispečeru izsaukumiem. FlightRadar.com vēsta, ka pirms nogāšanās lidmašīna veikusi vairākus straujus un neizskaidrojamus manevrus. Savukārt dati, kurus automātiskā sistēma ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) nosūta lidsabiedrībām, liecina par to, ka lidmašīnā iedarbojušās trauksmes sistēmas, brīdinot par spēcīgu piedūmojumu. Sākotnēji tas konstatēts tualetē, pēc tam arī pilotu kabīnē un zem tās, kur atrodas visas nozīmīgākās navigācijas ierīces, tāpat automātiskā sistēma brīdinājusi, ka pilotu kabīnes logi ir pārlieku uzkarsuši. Austriešu interneta vietne Aviation Herald norāda, ka trīs minūšu laikā saņemti septiņi brīdinājumi par piedūmojumu, taču pašlaik atliek vien minēt, kā uz tiem reaģējusi lidmašīnas apkalpe. Ir iespējams, ka apkalpes locekļi dūmu dēļ atradušies bezsamaņā, bet tikpat labi - viņi bijuši aizņemti, cenšoties glābt lidmašīnu, un tieši tāpēc nav paspējuši nosūtīt SOS signālu par avāriju.

Aviācijas drošības eksperts Deivids Līrmonts norādījis, ka tikai lidojuma datu ierakstu ierīces varētu sniegt atbildi, vai notikusi kāda tehniska kļūme un lidmašīnā ugunsgrēks izcēlies, piemēram, īssavienojuma dēļ, vai arī notikusi ļaunprātīga dedzināšana (iespējams, pat vienlaikus vairākās vietās) vai sprādziens. «Ja viņi patiešām zaudēja lidmašīnu tikai trīs minūšu laikā, tas ir ļoti nopietns incidents,» sarunā ar AP izteicies amerikāņu aviācijas drošības eksperts Filips Baums, kurš uzskata, ka ar ugunsgrēku vien šī katastrofa nav izskaidrojama. «Lidmašīnās mēdz izcelties ugunsgrēki, taču tie parasti nenoved pie lainera katastrofas tikai trīs minūšu laikā,» viņš norādījis. Ēģiptes amatpersonu, piemēram, civilās aviācijas ministra Šarifa Fathi, izteikumi liecina, ka tiek pieļauta arī terora akta iespēja. Tomēr trīs diennaktis pēc katastrofas neviens teroristu grupējums nav uzņēmies atbildību par lidmašīnas avāriju. Pagaidām nekādus rezultātus neesot devušas arī Francijas, Ēģiptes, ASV un citu valstu drošības dienestu pārbaudes, kuru laikā pētīts, kas bijuši lidmašīnas pasažieri, un jau iztaujāti Šarla de Golla lidostas darbinieki, kas sagatavoja Airbus A320 lidojumam.