Cīņā pret Krievijas propagandu nākamie gadi būšot izšķirošie

© AP/Alexander Zemlianichenko

Tuvākie divi gadi būs izšķirošie cīņā pret Krievijas propagandu, šodien seminārā "Komunikācija un attiecības ar masu medijiem Krievijā: platforma debatēm vai hibrīdkarš?" atzina Dānijas ārlietu ministrs Kristians Jensens.

Ja veiksies cīņā ar Krievijas propagandu, sabiedrība būs iemācīta būt kritiskākai un uzmanīgākai pret informāciju, ko rada Krievijas propagandas avoti. Ministrs pauda, ka Krievijas propaganda ir ļoti bīstams ierocis, kas tiek izmantots pret sabiedrību un tās vienotību. "Tā var šķelt sabiedrību, tā apdraud medijus un nojauc robežas starp realitāti un safabricējumiem," teica Jensens.

Kā piemēru viņš minēja kādu gadījumu, kur it kā Vācijas iedzīvotāja Lisa esot izvarota. Beigās gan izrādījies, ka tas ir safabricēts stāsts - Krievijas medija izdomājums, kas izplatījies pa rietumvalstu medijiem.

Lai cīnītos pret Krievijas īstenoto propagandu, ir nepieciešams stiprināt dialogu starp medijiem un sabiedrību. Tāpat apsverama ideja ir par Krievijas žurnālistu uzaicināšanu iepazīties ar vietējo sabiedrību un aicināt šos žurnālistus izmantot mediju platformas ārpus Krievijas. Viņi jāapmāca kritiskajā žurnālistikā, pauda Jensens.

Ārlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Zanda Kalniņa-Lukaševica (V) uzrunā klātesošajiem uzsvēra, ka mediju loma pēdējo gadu laikā ir mainījusies un patlaban tiek rūpīgāk vērtēti, mēģinot saprast, cik tie ir objektīvi un cik objektīvi var būt. Turklāt ir būtiski saprast, ka ir platformas, kas tikai izliekas par medijiem. "Tie patiesībā ir ietekmes un kontroles ieroči. Ir nepieciešams saskatīt atšķirības," teica Kalniņa-Lukaševica.

Labākais veids, kā cīnīties pret Krievijas propagandu, ir brīva informācijas plūsma un diskusijas veicināšana sabiedrībā, uzskata ministrijas pārstāve.

NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra direktors Jānis Sārts gan vērsa uzmanību, ka nereti tradicionāli mediji ir pēdējais posms Krievijas propagandas kampaņās. Vispirms būtu jāskatās uz sociālo mediju platformām. Viņaprāt, informācijas vide tiek ietekmēta ne tikai no tā, kas ir uzrakstīts, bet arī no tā, kas notiek, kas nenotiek, kas ir redzams un kas nav redzams. Lai saprastu, kā tiek īstenota Krievijas propaganda, ir jāuzlūko visas komunikācijas dimensijas, jo tad var saprast, kāds ir propagandas virziens un īstenotā stratēģija.