Lietuva vasarā saņems atbildi par ES finansējumu "Rail Baltica" posmam Latvijas virzienā

© F64

Vasarā būtu jākļūst skaidram, vai Lietuva saņems Eiropas Savienības finansējumu gandrīz 200 miljonu eiro apmērā Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa "Rail Baltica" posmam no Kauņas Latvijas virzienā, otrdien pastāstījis satiksmes ministrs Rimants Sinkevičs.

Februāra vidū triju Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" iesniedza Eiropas Komisijai (EK) pieteikumu par papildu finansējumu projektam 210,7 miljonu eiro apmērā. Lietuvas teritorijā "Rail Baltica" projekta darbiem lūgts papildus piešķirt 197 miljonus eiro jeb aptuveni 85% no kopējās projektu vērtības, kas sasniedz 231 miljonu eiro.

Lielākā daļa šo līdzekļu Lietuvā tiktu izmantota minētā posma izbūvei, norādījis ministrs, piedaloties Seimā rīkotajā diskusijā par projekta gaitu Baltijas valstīs.

"Par šo naudu tiktu darītas trīs lietas. Pirmkārt, tiktu izvērtēts, vai iespējams pilnveidot signalizācijas un vadības sistēmu tā, lai jau izbūvētajā "Rail Baltica" posmā no Polijas robežas līdz Kauņai varētu palielināt ātrumu līdz 240 kilometriem. (..) Otrkārt, nauda tiek lūgta signalizācijas sistēmas montēšanai jau izbūvētajā posmā. Treškārt, lielākā daļa summas - trases vai dzelzceļa uzbēruma būvei uz ziemeļiem no Kauņas (..)," klāstījis Sinkevičs.

Pēc viņa teiktā, "Rail Baltica" projekta pabeigšanai būs nepieciešami līdzekļi ne vien no šā, bet arī no nākamā finansēšanas perioda, kas turpināsies no 2020. līdz 2026.gadam.

Vienlaikus ministrs izteicis cerību, ka EK palīdzēs veidot plānu par "Rail Baltica" Polijas posma attīstību.

"Pēc manā rīcībā esošajām ziņām, Polija neplāno liela ātruma trases ne tikai "Rail Baltica" posmā, bet arī citās prioritārajās līnijās," viņš sacījis. "Mēs nevaram veidot izolētu ātrsatiksmes dzelzceļu tīklu Baltijas valstīs, ja Polija - mūsu vārti uz Eiropu - neplāno šādu tīklu attīstīt."

Diskusijas gaitā vēršoties pie EK pārstāves Katerinas Trautmanes, kas koordinē Ziemeļjūras-Baltijas koridora projektu, kura daļa ir "Rail Baltica", Lietuvas satiksmes ministrs izteicis cerību, ka viņa un citi EK pārstāvji "sniegs skaidri koordinētu plānu, kā risināt šo jautājumu".

Sinkevičs piebildis, ka šai ziņā cer arī uz atbalstu no institūcijām, kas īsteno projektu.

"Vēršos pie partneriem ar lūgumu kopīgiem spēkiem risināt 1435 [milimetru platuma sliežu ceļa] attīstības plānus kopā ar Poliju," viņš sacījis.

Kopējā "Rail Baltica" trases vērtība saskaņā ar dažādām aplēsēm sasniegs 3,7-5,2 miljardus eiro. Lietuvas posma kopgarums būs 366 kilometri, ieskaitot plānoto atzaru no Kauņas līdz Viļņai. Latvijā un Igaunijā trases garums būs aptuveni pa 300 kilometriem, Polijā - 430 kilometri.