Paraksta līgumu par 442 miljonu eiro ES finansējumu "Rail Baltic"

Attēlam ir ilustratīva nozīme © F64

Šodien Tallinā Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra un triju Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail" parakstīja finansēšanas līgumu par Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma 442 miljona eiro apmērā piešķiršanu no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltic" projekta attīstības pirmajam posmam.

Finansējums tiek piešķirts "Rail Baltic" projekta pirmā posma īstenošanai - aktivitātēm, kas sāktas 2015.gadā un tiks pabeigtas līdz 2020.gada beigām. Aktivitātes ietver tehnisko izpēti, zemes atsavināšanu projekta vajadzībām, pirmos būvdarbus, projekta īstenošanas atbalsta pasākumus, darbu uzraudzību un komunikāciju ar sabiedrību.

Mērķis ir pabeigt visus sagatavošanas darbus (tehniskie projekti, būvatļaujas, zemes iegāde) un sākt būvdarbu pirmo posmu atsevišķos dzelzceļa līnijas posmos Igaunijā, līnijas centrālajā daļā un Rīgas reģionā Latvijā un Kauņas-Panevēžas-Lietuvas un Latvijas robežas posmā Lietuvā.

Igaunijā finansējums tiks izmantots detalizētam visas dzelzceļa līnijas - tostarp Tallinas un Pērnavas pasažieru staciju, Tallinas multimodālā kravu termināļa un ritošā sastāva remonta depo - tehniskajam projektam, kā arī ietekmes uz vidi un citu tehnisko izpēti. Finansējums arī ļaus sākt dzelzceļa uzbēruma un divlīmeņu šķērsojumu ar satiksmes infrastruktūras objektiem būvdarbus.

Finansēšanas līgumu parakstīja "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa un aģentūras direktors Dirks Bekers.

"Šī ir iespēja pierādīt, ka trīs Baltijas valstis spēj vienoti darboties nozīmīga kopīga mērķa vārdā. "RB Rail" nodrošinās atbilstošu projekta vadību, kas garantēs caurspīdīgu un efektīvu projekta īstenošanu, kā arī labu un efektīvu biznesa praksi," pēc līguma parakstīšanas norādīja Rubesa.

"RB Rail AS" ir projekta "Rail Baltic" centrālais koordinators. Tam ir dots mandāts saņemt visu projekta finansējumu un nodrošināt tā izmantošanu atbilstoši noteiktam regulējumam trīs dalībvalstu finansējuma saņēmējiem - Igaunijas Ekonomikas un komunikācijas lietu ministrijai, Latvijas Satiksmes ministrijai un Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrijai.

Līguma īstenotāji ir Igaunijas Tehniskās uzraudzības iestāde un "Rail Baltic Estonia OU", Latvijas SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas", kā arī Lietuvas "AB Lietuvos geležinkeliai" un "UAB Rail Baltica statyba".

Kā ziņots, 10.jūlijā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis apstiprināja projektu sarakstu, kuriem piešķirams finansējums saskaņā ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu (EISI), tostarp arī "Rail Baltica" projektam.

Latvijas posma detalizētu tehnisko izpēti un ietekmes uz vidi novērtējumu veic pilnsabiedrība "RB Latvija".

"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas varētu izmaksāt 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. 2015.gada pavasarī tika iesniegts finansējuma pieprasījums EK, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

Pasaulē

Kāda māte Teksasā iesūdzējusi tiesā mākslīgā intelekta (MI) uzņēmumu, apgalvojot, ka tērzēšanas robots lika viņas 15 gadus vecajam dēlam ar autismu nodarīt sev kaitējumu un nogalināt vecākus, jo viņam tika ierobežots ekrāna lietošanas laiks, vēsta “The Independent”.

Svarīgākais